Генеральний директор ПрАТ «АвтоКрАЗ» Роман Черняк розповів про роботу, зарплату, відповів на запитання преси та розповів про тендери і мера Кременчука
Напередодні Дня машинобудівника, який відзначали минулими вихідними, генеральний директор ПрАТ «АвтоКрАЗ» Роман Черняк зустрівся з пресою. Почав не власного виступу і не з розповідей про здобутки, а з відповідей на конкретні запитання.
- Романе Євгеновичу, скажіть, що нині з державними замовленнями? Це армія, МНС.
- З державними замовленнями дуже туго, їх практично немає. Якщо менше сотні автомобілів, то хіба можна це називати державними замовленнями? Це стид і «позор». Коли освоїли на Great Wall*(підприємство корпорації «Богдан», яке пов'язують з Петром Порошенком — ред.) виробництво у Черкасах санітарного автомобіля, то їх закупляють 300 штук. Хто ближчий до корита, той і отримує держзамовлення.
Ми беремо участь у відкритих, прозорих та чесних тендерах. Я знімаю шляпу перед Нефьодовим та його компанією, як ввели систему ProZorro. Дуже легко стало працювати. Практично відкриті торги. І якщо прописаний під когось тендер (як у нас у Кременчуці під МАЗи), то одразу все видно…
Роман Черняк критикує умови тендеру комунального підприємства «Шляхове ремонтно-будівельне управління». Так, у квітні ШРБУ провело тендер на автомобіль-самоскид та купило білоруський МАЗ за 2 млн 350 тис грн у дилера — фірми «Альфатекс». У той же час, пропозиції двох інших учасників, які були дешевшими, тендерний комітет відхилив як такі, що не відповідають вимогам конкурсу. КрАЗ пропонував свій самоскид за 1 млн 859,5 тис грн (майже на півмільйона дешевше). Коли журналісти спитали мера Малецького про тендер, він відповів, що МАЗ кращий за параметрами, а за певними параметрами КрАЗ не підходить. Водночас, Роман Черняк зауважує, що існує близько 150 європейських директив на автомобілі, техніка є уніфікованою та підходить уся. З приводу сумнівної закупівлі зробила запит на сесії у липні депутат Оксана Піддубна. Та більшість колег не підтримала її запит.
Наразі «АвтоКрАЗ» оскаржує дискримінаційні умови ще двох тендерів, які оголосило ШРБУ. Суперечки щодо тендерів та показове відсторонення міської влади від Костантина Жеваго та його компаній, вірогідно, і є головними причинами холодних стосунків мерії та керівництва «АвтоКрАЗ». Нагадаємо, нинішня команда мера під час виборів активно використовувала критику Жеваго, власника КрАЗа. Характерно, що від міської влади ніхто не приїхав на КрАЗ на офіційні заходи до Дня машинобудівника, які відбувалися на заводі 22 вересня.
- Так сталося, накладка. Я особисто був на заходах на вагонобудівному заводі... У нас в цей же делегації іноземні. Просто є накладки, побувати на всіх заходах дуже важко, - так пояснив цю ситуацію мер журналістам.
- Чи є замовлення від компаній, що займаються ремонтом доріг?
- Є замовлення, особливо від комунальних підприємств, від приватних замовників. Але в нас багато займається ремонтом доріг іноземних компаній, які заходять зі своєю технікою. На жаль, це велике недопрацювання. Ми неодноразово говорили на нарадах у Кубіва (першого віце-прем'єр міністра — міністра економічного розвитку України), в Укравтодорі про те, що вони теж повинні ставити тендерні вимоги: щоб залучалися як місцеві трудові ресурси, так і місцева техніка для ремонту доріг.
- Давно не відкриває КрАЗ свою статистику. Скільки автомобілів було вироблено в 2016 році, і чи буде в 2017 році зростання?
- Не відкривали, і, напевне, до кінця війни відкривати не будемо, тому що наші замовлення, крім тих, що для військових, Нацгвардії, прикордонних сил, Нацполіції, є ще також для механічних заводів, які виробляють радіолокаційні станції. Це все нові розробки. Вони під кодами та шифрами, і ми не маємо права показувати ціни, кількість і строки. До кінця року ще очікуємо замовлення від Нацгвардії, Збройних Сил – зараз йде перегляд держоборнзамовлень. Обіцяють… Зараз ми зробили такий хід: замінили двигун. І, думаю, ми всіх випередимо. Ми взяли на озброєння двигун Rich Power. Це австрійська розробка, завод Штейль. Своє виробництво вони продали в Китай. І там збудовано декілька заводів – від 300-літрового двигуна до малолітражки. На сьогодні ми поставили ці двигуни на озброєння. Ні МАЗ, ніхто не зможе випередити. За санкціями до Російської Федерації, постачання ярославських двигунів в Україну фізично неможливо.
- Була інформація від Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про те, що за борги банку «Фінанси та Кредит» відсуджені активи ряду компаній , і КрАЗу, зокрема – на суму 1,3 мільярда гривень. Чи будете ви повертати ці борги? Чи ви судитиметеся з Фондом?
- Відбуваються і переговори, і судова тяганина. Те, що відчужено – незаконно. Якщо машина у банківській заставі, ви ж не можете її продати – її ніхто не купить. А те, що шанований нами кременчуцький нотаріус *** бачивши, що в державному реєстрі накладене обтяження на майно, переоформляє право власності…. Ну, як можна з такою людиною не судитися?.. Я думаю, що Генеральна прокуратура не допустить цього і розставить усе на свої місця. Ми і судимося, і ведемо переговори. З одним із кредиторів ми вже домовилися. З іншим кредитором – на виході. З приватними банками легше домовитися, з державними – складніше. За будь-яким рішенням повинно прийматися рішення Кабміну, щоб нікого потім не звинуватили в упередженості.
- Фактично завод переоформлений на Фонд?
- Ні, не весь завод, там кілька об’єктів, але все буде повернуто.
- Ви обіцяли ремонтувати ПК КрАЗ, будете це робити?
- Ми обіцяли, і ми почали його ремонтувати. І, я думаю, ремонт продовжиться… Але, повірте, коли почалася оця тяганина… Розумієте, серце не лежить вкладати туди гроші, розуміючи, що це не твоє. Ми його відсудимо назад, доб’ємося скасування цього рішення, а тоді продовжимо ремонтувати. Жеваго виділив на це кошти, він за нього питає, але я поки що не можу туди направити гроші… Я не можу поставити їх на затрати підприємства.
- У вас є майно в Криму. Яка його доля?
- Я б не хотів дуже афішувати, але така, як є. На сьогодні ми перереєстрували за діючими на тій території законами підприємства та бази відпочинку і Сімферопольський завод автомобільних рулів. На жаль, уже туди (на бази — прим.) ніхто не їздить відпочивати із наших. Завод там практично не працює, бо ми не можемо туди ні поставити сировину, ні здійснити в законодавчому полі діяльність, вивезти готову продукцію. Але, скажімо так, воно наше було, є і буде.
- Із вступом у дію асоціації з ЄС ви якось відчули відтік кваліфікованих кадрів?
- Не якось відчули, а відчули так, що аж голова закрутилася і земля загуділа під ногами.
- Як тоді вирішуєте цю проблему?
- Так вирішуємо: підвищуємо заробітну плату, підвищуємо соціальні стандарти, пояснюємо, розказуємо. Знаєте, нещодавно була виставка в Польщі. Я їздив спеціально, щоб подивитися, куди люди тікають, чого вони туди їдуть і чим їх так заманюють. На жаль, наші поїхали не тільки в Польщу, а вже й далі. Уже поляки плачуть, що українців не вистачає: ті, що в них робили, вже в Німеччині, Франції, Італії, Іспанії, Португалії, і вже перебираються потихеньку на Туманний Альбіон. Проблема дуже гостра, колосальна… Ви знаєте, у нас створилася хитра система. Тільки-но отримав диплом – він на другий день вже у Польщі. Робітники професійно-технічної освіти «здають» тих, хто потрібен у Польщі. Наші рекрутингові фірми зробили систему, і це всі знають: директор училища чи технікуму просто отримує по 100 доларів за спеціаліста – нехай навіть «сирого». Конструктор, технолог, слюсар, електрик – такі спеціальності потрібні, і за них отримують гроші… Це велика проблема. Я думаю, що і рекрутинговим фірмам треба було б законодавчо «прикрутити хвоста», і працівникам освіти «прикрутити хвоста», і нам треба більше пропагувати і розповідати, що там чекає людей. У мене замначальника цеху каже: «Поїду – і все». Я йому доводжу: ти тут отримуєш більше! Ти забереш туди дитину, дружину, де ви там будете жити, що будете їсти? Ви далеко від рідні. Ні, він каже «хочу в Польщу» - і все! Поїхав… Я думаю, швидко вернеться. Вже багато прикладів, коли вертаються, у тому числі й до нас на завод.
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.