Фінансовою подією минулого тижня стали борги на 12 років, яких наробила кременчужанам міська рада, давши дозвіл на 8 мільйонів євро кредиту для придбання 50 нових тролейбусів. "ТелеграфЪ" висвітлював тему на всіх етапах її обговорення. Підсумуємо: на яких умовах депутати вирішили ризикнути грошима територіальної громади. До речі, про автобуси на Раківку влада вже забула...
25 жовтня на сесії Кременчуцької міськради депутати 30 голосами «за» ухвалили рішення про згоду на кредит у сумі 8 мільйонів євро для Кременчуцького тролейбусного управління. Із 36 присутніх 2 проголосували «проти» (представник «Опоблоку» Геннадій Іванян та позафракційна Оксана Піддубна), 4 утрималось.
Раніше, під час обговорення на депутатських комісіях, дві комісії – з питань ЖКГ (голова Віталій Котляр) та з питань соцзахисту (голова Денис Терещенко) – висловились за зняття проекту рішення на доопрацювання. Але голови комісій, які були «проти», на сесію не прийшли, а їхні колеги здебільшого передумали та змінили свою точку зору. Результати голосування, а також презентація ЄБРР – на нашому сайті, перейдіть за посиланням.
Попри великі сумніви у вигідності проекту, які він висловлював під час обговорення, «за» проголосував і голова профільної комісії Олександр Плескун («Рідне місто»). До речі, «Рідне місто» думало найдовше, і навіть взяло 5-хвилинну перерву під час сесії для консультацій. Олександр Плескун найбільше переймався, що місто «завалить» інший проект: будівництво котельні на Раківці – мерія на нього теж хоче брати кредит НЕФКО. Та мер Віталій Малецький під час обговорень запевняв, що місто «потягне» обидва кредити – і на тролейбуси, і на котельню.
Отже, більшість депутатів показала себе людьми ризикованими – вирішила ризикнути грошима територіальної громади, взявши кредит в іноземній валюті при хиткому курсі. Банкіри робили свої розрахунки, прогнозуючи, що до 2028 року курс гривня/євро складе 1:34. Але чи реальний такий довгостроковий прогноз?
Проїзд по 7 гривень: умови окупності проекту
Напередодні сесії у виконкомі відбулась презентація проекту, на питання депутатів відповідали провідний банкір ЄБРР Дар’я Кочубинська і консультант із транспортної інфраструктури Кароліс Декеріс.
Депутати цікавилися окупністю проекту. Дар’я Кочубинська зазначила, що, за розрахунками ЄБРР, інвестиція окупиться за 8 років. Але один із факторів окупності - це збільшення пасажиропотоку в тролейбусах на 33% та економічно обґрунтований тариф (або компенсація з бюджету на електротранспорт). Банкіри прогнозують, що економічно обгрунтований тариф у тролейбусі за 12 років має зрости до 7 гривень. Але рішення, підвищувати чи не підвищувати тариф (або замість цього дотувати електротранспорт) залишається за місцевою владою. Мер Віталій Малецький зазначив, що платити за кредит планується за рахунок бюджету, а не тарифів.
Білі плями проекту
1 «Проект допоможе розвантажити рух на Крюківському мосту», - впевнено заявила представник ЄБРР. Для кременчужанина, який знає проблему мосту, це твердження виглядає нереально. До того ж, як вказано в пояснювальній записці, тролейбуси рухатимуться зі швидкістю 16-18 км/год. Уявляєте, як вони «розвантажать рух»?
2 Чому до проекту рішення сесії не доданий проект договору з банком? Таке питання поставив «ТелеграфЪ». Дар’я Кочубинська відповіла: основні умови вказані в проекті рішення сесії. А не основні? Не маючи документа, депутати, по суті, голосуватл за «кота в мішку».
3 Чи збільшиться пасажиропотік у тролейбусах на 33%? Це теж не зрозуміло. Як повідомив Руслан Івашина, начальник відділу транспорту виконкому, наразі пасажиропотік у тролейбусах вивчають. Дослідження замовили КрНУ, і поки що вивчили лише маршрут №1. То на чому ж базуються розрахунки фахівців ЄБРР?
Наостанок: «ТелеграфЪ» поцікавився в начальника КТУ Олександра Вертюха: який термін експлуатації тролейбусів? Він відповів: 10 років. Це означає, що коли Кременчук (з переплатою) розрахується за «тролейбуси Малецького», їхній парк знову застаріє, і саме час буде купувати нові.
Економіка Малецького
Мінус 21 тролейбус з переплати
«ТелеграфЪ» зробив свої нескладні розрахунки і зрозумів: влізаючи в боргову яму на 12 років, Кременчук може переплатити суму, яка дорівнює вартості 21 тролейбуса. Так, у цьому році через тендер КТУ купило новий тролейбус за 4 млн грн. Ділимо переплату 87 млн на 4 – грубо отримуємо 21 тролейбус (навіть із запасом ціни).
Гонорар радникам – 700 тисяч
Ще не отримавши кредит, Кременчук уже роздасть за нього винагороди. У рішенні про перегляд міського бюджету, ухваленого на цій же сесії, закладено 700 тис грн «на відшкодування Європейському банку реконструкції та розвитку фактично понесених витрат, зокрема у зв’язку зі сплатою гонорарів і витрат сторонніх юридичних радників у зв’язку з підготовкою надання Банком фінансування, а також підготовкою, обговоренням і розглядом фінансової документації та будь-яких інших пов’язаних з нею документів».
Із виступів депутатів
Микола Порицький, «Опоблок»:
– Я вважаю, це не потрібно жителям Кременчука. Візьміть 1,5–2 мільйони, поміняйте тягові підстанції. Введіть електронний квиток, подивіться, скільки пільговиків. Вже потім ідіть у банк.
Геннадій Іванян, «Опоблок»:
– Я не побачив бізнес-програми, договору з банком, договір «міськрада-КТУ», у мене навіть немає підстав припустити, за що голосувати … Девальвація може пройти в 5 разів. Є більш важливі проблеми, щоб їх вирішувати…
Руслан Ульянов, БПП:
– Треба вирішувати: чи взагалі потрібні тролейбуси місту чи не потрібні? Без кредиту ми їх не купимо. Тролейбусом користуються пенсіонери, які мають можливість проїхати безкоштовно. Це соціальний проект. Альтернативи електричному транспорту немає.
Олександр Плескун, «Рідне місто»:
– Тролейбуси – це жирок, а створення міні-котелень – необхідність. Чому проект по котельнях не йде попереду цього проекту?
Олександр Роженко, «Рідне місто»:
– Чи потрібні тролейбуси – потрібні. Але чи 40 одразу, чи по 5 кожного року? Це управлінське рішення… Якщо грант не буде наданий, ми повинні будемо переглянути рішення…
Разом із тролейбусами планується закупити склад запчастин до них. Проект передбачає також обладнання мийки в КТУ та майстерень для техобслуговування. Фахівці ЄБРР обіцяють консультаційну допомогу, допомогу в розвитку маршрутної мережі міста і впровадженні електронних квитків (але електронні квитки – це другий етап, нині вони не входять у вартість проекту). Також передбачається технічне сприяння: створення нової організаційної структури КТУ, бізнес-плану, щорічний аудит.
Рішення, прийняте на сесії 25 жовтня, не стикується з ухваленою в квітні програмі розвитку транспорту у Кременчуці на 2016-2020 роки. Так, тоді передбачалася закупівля автобусів (орієнтовно 15) за 75 мільйонів гривень.
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.