Є підстави позбавити мера Кременчука його повноважень, - експерт Інституту Політичної Освіти

22.02.2016, 14:06 Переглядів: 9 887

Є підстави позбавити мера Кременчука його повноважень, - експерт Інституту Політичної Освіти

У Кременчуці порушується порядок оприлюднення проектів рішень Кременчуцької міської ради, виконкому, розпоряджень міського голови. За це можна штрафувати секретаря міськради, мера, або навіть позбавити його повноважень міського голови, вважає Олександр Солонтай - експерт Інституту Політичної Освіти.

Минулими вихідними 20-21 лютого у Кременчуці в рамках проекту «Школа свідомого громадянина», організованого командою «Відкритий Університет Майдану» (ВУМ) виступив експерт Інституту Політичної Освіти* Олександр Солонтай. Він розповів, як громаді здійснювати контроль за владою, і які можливості на сьогодні для цього є.

 

Обов’язковість оприлюднення рішень та їх проектів

Лектор ВУМ Олександр Солонтай розповів про себе, що не програв жодного суду з місцевою владою. І добивався скасування незаконних рішень. Він наголосив, що громадськості надається право знайомитися з рішеннями та проектами рішень органів місцевого самоврядування. А якщо влада цього права позбавляє і не виконує вимоги щодо порядку оприлюднення документів, будь-яке рішення може бути визнане незаконним через суд.

 

Так, Закон «Про місцеве самоврядування в Україні» зобов’язує владу оприлюднювати рішення та проекти рішень. Закон «Про доступ до публічної інформації» (ст.17) передбачає, що проекти рішень мають бути оприлюднені за 20 днів до їх прийняття.

 

І якщо порушені вимоги щодо оприлюднення, можна протягом 6 місяців з моменту прийняття рішення оскаржити його як незаконне, наголошує Олександр Солонтай.

 

До речі, журналісти Кременчука неодноразово казали представникам влади – і меру, і секретарю міської ради, і керуючому справами виконкому про те, що вони порушують порядок оприлюднення документів.  

 

Однак влада продовжує вносити додаткові проекти рішень на сесію міськради, які не були належним чином оприлюднені (за 20 днів) і весь час «забуває» вчасно розміщувати на сайті проекти рішень виконкому.

 

Олександр Солонтай «пройшовся» сайтом кременчуцької мерії та дав оцінку тому, як оприлюднюються документи. І ось що з того вийшло.

 

«Є всі підстави позбавити вашого міського голову повноважень міського голови»

На сайті міської ради серед розпоряджень міського голови немає розпоряджень про кадрові призначення. Так, ми не побачимо ні розпоряджень про призначення заступників міського голови, ні керівників відділів, департаментів, комунальних підприємств… У розділі «Розпорядження міського голови» публікуються лише документи з грифом «Р». Кадрові розпорядження нумеруються окремо та мають гриф «КВ» - «ТелеграфЪ» з’ясував це, отримавши відповідь на інформаційний запит: ми цікавилися кадровими призначеннями на посади керівників Крюківської та Автозаводської районних адміністрацій.

 

Мер Віталій Малецький, нагадаємо, перед виборами обіцяв призначати керівників прозоро і на конкурсах. Натомість навіть «ховає» кадрові призначення: тихцем призначив керівником апарату міськради Світлану Пищиту, нового керівника управління у справах сім’ї та молоді Наталю Заводчікову замість Катерини Слінько, яка недовго керувала цим управлінням та пішла на підвищення – очолила (без конкурсу) Автозаводську районну адміністрацію. Усі кадрові розпорядження, як уже сказано, не оприлюднюються. Керуючий справами виконкому Руслан Шаповалов посилається на те, що це внутрішні документи.

 

«ТелеграфЪ» поцікавився, що думає з цього приводу експерт? Чи є законним не оприлюднення кадрових розпоряджень?

 

- Є всі підстави позбавити вашого міського голову повноважень міського голови! – відповів Олександр Солонтай. І пожартував:

- Мер не жилець – як мер, звичайно.

 

Олександр Солонтай має на увазі позбавлення повноважень через суд: свідомим громадянам доведеться доводити, що мер неналежним чином виконує свої обов’язки. Експерт підкреслює: нормативні документи міської влади набувають чинності з моменту їх опублікування на сайті органу місцевого самоврядування.

 

- Наприклад, Малецький призначив начальника управління, розпорядження заховав, тобто воно не набуло чинності. А людина зарплату вже отримала. Це кримінал обом! І меру, і йому! На підставі чого той видав, а той взяв? Від громади заховали розпорядження! А розпорядження, відповідно до ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування», це нормативно-правовий акт посадової особи. Раніше, до всіх змін (вони набули чинності з 1 квітня 2014 року – прим.) оприлюднювати розпорядження було не потрібно. Було прописано, що оприлюднюються тільки рішення (органів місцевого самоврядування - ред.). А потім закон «Про місцеве самоврядування» поміняли, і тепер сказано, що оприлюднюється рішення або будь-який документ нормативно-правового характеру. А є це документом нормативно-правового характеру – про призначення когось кимось? Звичайно, є. Бо потім на підставі цього розпорядження він буде видавати інструкції, правила, накази, керувати і вчиняти інші нормативно-правові дії. А значить, документ про призначення має нормативно-правовий характер. І багато хто в Україні вже це зрозумів і переробив. А багато хто – ні. Ні громадськість, ні влада цього (вимог - ред. )не знають. І тому живуть, як живуть.

 

Хаос із датами

Олександр Солонтай окремо звернув увагу на проекти рішень виконкому.

 

Є підстави позбавити мера Кременчука його повноважень, - експерт Інституту Політичної Освіти

 

- Коли вони були оприлюднені? З датою проблема, - зазначив він, поглянувши на відповідний розділ на сайті.

 

- Це означає, що будь-яке рішення виконавчого комітету будь-хто не задоволений у будь-який момент може скасувати – раз. Друге – довести, що це було не просто так – і тоді це корупція і зняття з посади. І третє – наповнювати міську казну - за кожен такий випадок 420 гривень. Тисяча випадків – 420 тисяч гривень, майже півмільйона до міського бюджету. Якщо громадськість цим займеться, то вже буде непоганий внесок. На ремонт моста, звичайно, не вистачить, але на проектно-кошторисну документацію - вистачить.

 

Штраф на посадову особу за не оприлюднення передбаченої законом інформації передбачає ст. 112-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Цікаво, що на відміну від проектів рішень виконкому рішення міської ради оприлюднюються з датою – на це звернув увагу експерт.

 

Є підстави позбавити мера Кременчука його повноважень, - експерт Інституту Політичної Освіти

 

Для читачів «Телеграфа» пояснимо: за це у виконкомі відповідають різні посадові особи. За оприлюднення рішень виконкому – керуючий справами виконкому Руслан Шаповалов. За оприлюднення рішень сесії – секретар міськради Юрій Гриценко та керівник апарату ради Наталя Карпенко.

 

- На відміну від проектів рішень виконкому, ваша рада в курсі, що потрібно ставити дату оприлюднення проектів рішень ради, - зазначає Олександр Солонтай. -  «Молодцом»! В одній і тій самій мерії є люди, які знають закони і «шарять»! Але вони оприлюднили проект рішення про перейменування вулиць 10 лютого, а рішення було прийнято 16. Скажіть, між 10 і 16 числом 20 робочих днів є? Тепер будь-який комуніст може дискредитувати ідею декомунізації! Я - мешканець, є закон, де мої 20 робочих днів, щоб подати пропозиції?

 

Від редакції: втім, нагадаємо, відповідно до Закону про декомунізацію після 21 листопада право перейменовувати вулиці перейшло до міського голови, і він міг видати розпорядження одноосібно, не консультуючись з міською радою. До розпорядження мера з цього приводу експерт претензій не має – воно оприлюднене належним чином. Але оскільки основою його послужило рішення ради, проект якого неналежним чином оприлюднений, то це може створити проблеми.

 

Зниклий архів тягне на штраф

Наступне питання «Телеграфа» стосувалося архіву проектів рішень Кременчуцької міської ради. Після чергової сесії ці проекти «зникають» із розділу на сайті Кременчуцької міської ради – залишаються тільки рішення. Таким чином «ховається» і дата оприлюднення рішення. Чи зобов’язана міська рада зберігати архів проектів? Відповідь експерта – однозначно зобов’язана! А за кожний факт не оприлюднення документів (або неналежного оприлюднення) - штраф на посадову особу в розмірі 420 гривень.

 

- Таким чином, пропоную притягнути до відповідальності Юру як секретаря ради (Юрія Гриценка, як виявилося, Олександр Солонтай знає особисто), а також відділ секретаріату ради, тому що вони повинні зрозуміти: архів є невід’ємною частиною публічної інформації, і ніхто його видаляти не повинен. А з приводу «технічної можливості» на сайті – «отмазка не работает». Є безкоштовна можливість для мерії розмістити проекти рішень взагалі не на сайті. Багато мерій не витрачає кошти громади, щоб купувати пам'ять для свого сайту, а вільно завантажують на безплатні ресурси, а на своїх ставлять лише посилання. Бо не всі такі громади багаті, як ваші… Можна притягнути до відповідальності за неналежне оприлюднення інформації. Можна навіть посадити в тюрму. Я впевнений, що як тільки ви почнете все це робити, Юра почне швидко це виправляти. І мер теж.

 

Експерт також наголосив, що відповідно до вимог мають оприлюднюватися не лише рішення сесій, а й протоколи засідань – їх на сайті Кременчуцької мерії наразі також немає – відповідно, є ще один привід для штрафу.

* Інститут Політичної Освіти як громадська організація був заснований у 2001 році за ініціативою молодих людей – учасників семінарів з політичної освіти.  В липні 2010 року Інститут Політичної Освіти (ІПО) набув статус всеукраїнської організації. Протягом часу свого існування ІПО став автором та впровадив в життя низку різноманітних проектів, направлених на розвиток демократії та становлення громадянського суспільства в Україні.


Автор: Тетяна Донченко Джерело фото: nvip.com.ua
Теги:
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакцію.

Інформація

Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.
Будь-ласка, ЗАРЕЄСТРУЙТЕСЬ.
Ознайомтесь із правилами коментування.
  • Kiaparts
  • НОВИНИ ПАРТНЕРІВ:


Свіжий випуск (№ 45 від 7 листопада 2024)

Для дому і сім'ї

Читати номер

Для дому і сім'ї - програма телепередач

Читати номер

Приватна газета

Читати номер
Попередні випуски
Вверх