Після значного падіння у 2015 році пішли вперед «Укртатнафта» і вагонний завод. Натомість підприємства харчопрому – «Рошен» та молокозавод – уже не «ростуть», як у попередні роки, а потихеньку падають.
Як почувається кременчуцька промисловість у період нестабільності та війни? Минуло півроку, час підбивати попередні підсумки.
Тенденція дещо змінилася, порівняно з попередніми двома роками. Так, харчопром, який протягом останніх двох років демонстрував приємні темпи на фоні загального падіння машинобудування – основних підприємств Кременчука, уже не нарощує обсяги виробництва: падіння спостерігається на кондитерській фабриці «Рошен» і на молокозаводі. Імовірно, що підприємства просто вичерпали свій ресурс росту, який диктують ринкові умови та конкуренція, адже в Україні багато виробників цукерок та молока, і конкуренція в цих галузях неймовірна – про неї можна скласти враження, навіть подивившись на полиці продуктових магазинів.
Але в першому півріччі 2016 року почали «рости» головні «годувальники бюджету» міста – «Укртатнафта» і вагонний завод.
«Укртатнафта» надолужує втрачене
Нещодавно у Кременчуці обговорювали резонансне питання – міська влада пропонувала підвищити ставку земельного податку для підприємств, які мають землю у постійному користуванні, з 1% до 4% від нормативно-грошової оцінки землі. Тоді ж представники «Укртатнафти» переконували, що цього робити не треба, оскільки вітчизняна нафтопереробка – єдиний на всю Україну працюючий завод у Кременчуці – переживає скрутні часи.
Тоді ж були озвучені цифри: падіння обсягів переробки нафти у минулому році на 400 тисяч тонн, порівняно із 2014 роком. Так, за інформацією підприємства, у 2015 році переробили лише 1 млн 972 тисячі тонн нафти - це рекордно низька кількість, на рівні 1967 року, коли завод ще будували і лише вводили в експлуатацію. У цілому завод розрахований на переробку 18,6 мільйона тонн нафти на рік.
Причинами рекордного падіння у минулому році керівництво «Укртатнафти» називає скорочення попиту на продукцію на внутрішньому ринку (у тому числі через втрату Україною частини території), а також антиконкурентні дії імпортерів. Зокрема демпінг білоруських постачальників, частка яких на українському ринку пального сягнула 80%.
У таких умовах минулий рік «Укртатнафта» завершила зі збитками, проте, за інформацією керівництва підприємства, виникли вони навіть не через падіння виробництва, а через те, що воно відвантажувало продукцію для потреб армії, але вчасно не отримало за неї гроші.
У 2015 році спостерігається тенденція до збільшення обсягів виробництва. Так, переробка нафти у першому півріччі збільшилася на 170 тисяч тонн, тобто на 18%.
Як зазначає Олексій Плакасов, в.о голови правління ПАТ «Укртатнафта», у 2016 році ситуація з переробкою стабілізується – здебільшого завдяки поставкам імпортної сировини. Проте говорити про суттєве поліпшення ситуації не доводиться: підприємство потроху надолужує втрачене внаслідок рекордного падіння у 2015 році.
Вагонзавод: зростання в 5,5 раза. Але з чим порівнюємо?
Вперше за останні роки Крюківський вагонобудівний завод спрацював із підвищенням обсягів виробництва. «Крюківський вагонобудівний завод навчився жити без Росії», - обнадійливо написало про ситуацію на підприємстві видання «Бізнес» - biz.nv.ua.
Дійсно, якщо порівнювати із першим півріччям 2015 року, то обсяги виробництва вантажних вагонів зросли у 5,5 раза. Так, загалом із конвеєра підприємства за перше півріччя зійшло 870 вантажних вагонів проти 160 за цей же період минулого року.
Проте все залежить від того, що з чим порівнювати: нинішнє зростання виробництва, як і у випадку з «Укртатнафтою» - кроки до надолуження рекордних втрат у 2015 році, які в першому півріччі склали 82,8%. На той час виробництво вантажних вагонів «впало» у 5,7 раза: із 926 штук (перше півріччя 2014 року) до 160.
Тож, якщо подивитися на ситуацію глибше, вагонний завод ще не в повній мірі оговтався після рекордного падіння і не вийшов на показник виробництва дворічної давнини. Тобто 2015 рік був найгіршим для підприємства. А у свої кращі часи воно виготовляло до 10-13 тисяч вантажних вагонів на рік.
На вагонному заводі не повідомляють, для кого саме виготовили 870 вагонів. Проте аналітик Центру транспортних стратегій Павло Руденко пояснив biz.nv.ua, що виробництво вантажних вагонів на Крюківському вагонзаводі в першому півріччі 2016 року зросло завдяки укладенню контракту на поставку 375 напіввагонів і 375 вантажних вагонів у Туркменистан. Замовлення, за його даними, було анонсоване наприкінці минулого року, вагони призначалися для залізниці, яка йде уздовж газогону ТАПІ.
«АвтоКрАЗ»: падіння після зростання
Минулого року на тлі падіння інших машинобудівних підприємств міста приємну динаміку демонстрував «АвтоКрАЗ», який виконував значну кількість замовлень для армії. Проте наразі тенденція змінилася, і на підприємстві майже 30-відсоткове падіння виробництва. Причинами падіння прес-служба ПАТ «АвтоКрАЗ» називає ситуацію у країні в цілому: економічний спад, зростання інфляції, стагнацію внутрішнього ринку, яка практично зупинила національне автовиробництво, дефіцит обігових коштів, постійне зростання цін на енергоносії.
«Ми розраховували на держзамовлення у заявлених торік обсягах, яке по факту виявилося значно нижчим. Та попри майже 30% зниження обсягів виробництва у порівнянні з минулим роком, цьогорічні результати роботи автозаводу у І та ІІ кварталах свідчать про поступове вирівнювання становища», - повідомила прес-служба підприємства. На КрАЗі наголошують: виробництво у другому кварталі 2016 року, порівняно з першим кварталом, почало зростати: 265 автомобілів у квітні-червні проти 140 у січні-березні. Цього виявилося недостатнім, щоб вийти на результат першого півріччя 2015 року, зазначають у прес-службі, проте звертають увагу на позитивну динаміку темпів зростання виробництва. «Маємо намір у другому півріччі збільшити виробничий темп, щоб вийти на заплановані показники. Зокрема за рахунок бюджетних закупівель, які, як правило, розкриваються у четвертому кварталі», - такою є на сьогодні інформація підприємства.
Детальніше про плани виробництва, пошук ринків збуту та нові розробки – в інтерв’ю генерального директора ПАТ «АвтоКрАЗ» Романа Черняка на стор. 11.
При підготовці матеріалу використані дані управління економіки міськвиконкому, інформація з підприємств.
Як працюють підприємства
ПАТ «Кредмаш» – 4 дні на тиждень
Колісний завод – 12 робочих днів на місяць
Кар’єроуправління «Кварц» – 3 дні на тиждень
Не працюють, як і раніше, сталеливарний та автоскладальні заводи.
Решта підприємств працює у звичайному режимі.
"Кременчуцький ТелеграфЪ" від 28 липня 2016 року, №30.
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.