З 1 вересня цього року вчитися будемо по-новому - Міністерство освіти взялося за оновлення та розвантаження програми початкової школи
18 серпня, на педагогічній конференції «Про підсумки розвитку дошкільної, загальної середньої, позашкільної та професійно-технічної освіти у 2015/2016 навчальному році та завдання на 2016/2017 навчальний рік» міністр освіти і науки України Лілія Гриневич презентувала Концепцію «Нової української школи» – ідеологію реформи середньої освіти, що почне діяти в 2018 році. Але першими кроками в її реалізації стали нові програми для початкової школи, за якими першачків навчатимуть уже з 1 вересня.
Проект оновлення програм початкової школи ґрунтувався на великому он-лайн обговоренні на відкритій платформі EdEra, де були виставлені чинні програми, і всі бажаючі, авторизувавшись, могли залишити там коментарі і пропозиції. Зареєструвались понад 4000 тисячі унікальних користувачів, більшість з яких вчителі-практики, які залишили понад 8 тисяч коментарів.
Саме на основі цих пропозицій модератори проекту внесли зміни, і оновлені програми були виставлені на повторне публічне обговорення. Також до процесу були залучені наукові консультанти Національної академії педагогічних наук.
17 серпня МОН оприлюднило методичні рекомендації для вчителів, а 19 серпня — нові вимоги, щодо оцінювання молодших школярів.
Принципові зміни
Без оцінок. З цього навчального року, як і в більшості країн Європи, молодші школярі повертатимуться з уроків без оцінок у щоденнику. Оцінювання в 1 класі не буде зовсім, а 2 клас також може не оцінюватися за рішенням педагогічної ради школи.
До предметів, що не оцінюються за бальною системою протягом всієї початкової школи, додано «Трудове навчання» та «Я у світі». Тобто, загалом за бальною системою в 1-4 класах не оцінюються «Інформатика», «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», інтегрований курс «Мистецтво», «Основи здоров’я», «Фізична культура», «Я у світі» та «Трудове навчання».
Таке рішення прийняли, аби дітей не порівнювали між собою, а вчителі не те, щоб не мали «улюбленців», але щоби ця прихильність не підкріплювалася ще й цифрою. Як альтернативу вчителю пропонують оцінювати здібності учнів на словах, приміром, «добре», «молодець» чи «відмінно».
Відтепер оцінювання – це конфіденційна інформація, яка стосується лише вчителя, дитини та її батьків, тобто навчальні досягнення учнів не мають озвучуватися на батьківських зборах чи вивішуватися публічно у вигляді різноманітних рейтингів.
Також знято оцінювання каліграфії, вимоги до якої були занадто деталізовані в попередній редакції документу, залишено лише вимогу, що письмо має бути охайним та розбірливим. Також учням не будуть знижувати оцінки за «неправильний» відступ кількості клітинок та рядків.
Вилучено вимоги та критерії щодо підписання зошитів та щомісячну оцінку за ведення зошитів – МОН відмовилося від радянської традиції регламентації настільки дрібних питань.
Канікули і свята без домашніх завдань. У МОН вирішили, звичайно не повністю відмінити, але зменшити обсяги домашніх завдань. Це - на радість і дітям, і батькам, які теж разом з ними «вчаться».
Домашні завдання не повинні задавати на вихідні, святкові дні та на канікули, а їх обсяг віднині обмежено. Так, в перших класах домашніх завдань не повинно бути зовсім, в 2 класі – не більше, ніж дитина може виконати самостійно за 45 хвилин, в 3 класі – за 1 годину 10 хвилин, в 4 класі – за 1 годину 30 хвилин.
В методичних рекомендаціях також наголошено на неприпустимості перевантаження учнів завданнями, які містяться у додаткових посібниках, зошитах з друкованою основою тощо.
З олівцями, але без червоної ручки. Дітям, нарешті, дозволять писати олівцями, а не обов’язково пером чи кулькою, аби вони могли легко стерти помилки. Це робиться для того, щоб понизити психологічне напруження у першокласників.
На розсуд учителя допускається виправлення або гумкою, або закресленням. При цьому наявність охайних виправлень, здійснених самою дитиною, не впливає на зниження балу за роботу, а час і етап переходу на кулькову ручку визначає сам учитель, індивідуально для кожної дитини.
Вчителі вже не використовуватимуть червону ручку при перевірці письмових робіт в адаптаційному періоді (1 клас): мабуть, щоб не травмувати дітей і батьків. Колір ручки для виставлення оцінок в зошитах і щоденниках вчитель може вибирати самостійно.
Самостійність учителя. Чим дійсно задоволені вчителі – це тим, що тепер самостійно визначатимуть кількість годин, необхідну для вивчення певної теми.
Що конкретно зміниться у програмах по предметах
Українська мова
Раніше діти складали речення за малюнком у підручнику з обмеженою кількістю слів, а тепер складатимуть речення довільно.
Звукові схеми складних слів, наприклад, «ящірка», вирішили подавати у 3-му класі, а в першому залишити лише прості.
Замість написання тексту-роздуму, тексту-міркування чи тексту-розповіді, які мають чітку структуру, вводиться новий тип мовлення – есе, аби дітям було легше висловлювати власні думки.
Деякі заскладні теми, як-от «Правопис особових закінчень дієслів», перенесли у старші класи.
Літературне читання
З програми вилучили вивчення творів 49 радянських письменників, натомість наповнили навчальну програму іменами сучасних авторів - Мар’яни Савки, Наталки Поклад, Лесі Ворониної, Зірки Мензатюк, Сергія Гридіна, Андрія Куркова, Катерини Штанко тощо.
Дітей навчатимуть аналізувати вчинок дійової особи без поділу на «хороший-поганий».
Навичку читання тепер не перевірятимуть за кількістю прочитаних слів на хвилину, адже це не дає дітям зрозуміти зміст прочитаного. Акцент робитиметься на якості читання – тобто на виразності та розумінні прочитаного. Наприклад, учень 4 класу читає вголос свідомо, правильно, виразно із дотриманням основних норм літературної вимови і мовчки (усвідомлено) в оптимальному для розуміння темпі.
Математика
Перші в житті літні канікули дітям запам’ятовувалися одним – зубрінням таблички множення. За оновленою програмою вони вчитимуть табличку множення у другому семестрі 2-го класу і лише до 5, а від 6 до 9 учні 2-го класу зможуть у обчисленнях користуватися таблицями. А вже у 3-му класі школярі мусять навчитися рахувати без допоміжних матеріалів.
Першокласників не змушуватимуть завчати напам’ять таблиці додавання і віднімання в межах 10, а учнів 2-го класу – в межах 20.
Іноземні мови
При вивченні іноземних мов основним буде усне мовлення, вміння вести діалог, а не читання й письмо. Останнє діти почнуть вивчати у другому семестрі 1-го класу.
У чому різниця між простими минулим і майбутнім часами дітям пояснять аж у 4-му класі.
А що таке Present Perfect (теперішній час доконаного виду) школярі дізнаються вже у старшій школі.
І взагалі вивчати мови має стати цікавіше, бо вчителі іноземної мови подаватимуть нові знання школярам за допомогою пісень, віршів і відеоматеріалів.
Природознавство
Замість десяти проектів (це коли дитина має готувати, а для того - невідомо де шукати інформацію, наприклад, про рідкісну тварину), відтепер у перший рік навчання готуватимуть два проекти і по чотири у наступних класах.
Чимало тем з природознавства, інформація про які є заскладною і не відповідає віку, наприклад, «Опріснення води» чи «Встановлення джерел забруднення повітря», вилучать з програми початкової школи, і вивчатимуть у курсі географії у старшій школі.
Фізкультура
Нарешті обіцяють відмовитися від військових команд на зразок «Клас, струнко!» чи «Рівняйсь!».
На фізкультурі відтепер замість конкретних спортивних дисциплін, наприклад, лижного бігу буде більше вправ з оздоровчої гімнастики та релаксації, а також більше рухливих ігор, таких як бадмінтон чи фрізбі.
Детальніше зі змінами у навчальних програмах ознайомитись можна тут. А з ключовими тезами нових орієнтовних вимог до оцінювання навчальних досягнень учнів 1-4 класів та методичних рекомендацій до оновлених програм початкової школи — тут.
За матеріалами: osvita.ua та mon.gov.ua
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.