Щодня аварійно-диспетчерська служба ТОВ «Житлорембудсервіс» обслуговує 60-70 викликів. Спілкуючись із людьми, диспетчеру потрібна не тільки чіткість, ввічливість та витримка, а й якості психолога, у чому й переконався «ТелеграфЪ».
Курс молодого диспетчера
В усіх негараздах типового українця винні або уряд, або комунальники – принаймні на ці «адреси» звинувачення лунають найчастіше. Комунальники ж переконують, що вони намагаються догодити людям, навіть якщо їх лають. Та нарікають, що преса про них «погано пише».
– А ви б скуштували нашого хліба, – часто доводилося чути мені як журналісту, що веде комунальну рубрику. Напередодні професійного свята – Дня працівника житлово-комунального господарства – я вирішила ненадовго перекваліфікуватися у диспетчера «Швидкої житлово-комунальної допомоги» в управляючій компанії «Житлорембудсервіс».
14 березня приходжу «на роботу» о восьмій годині. Диспетчерська нагадує журналістський «ньюзрум» – три робочі місця з телефонами за скляними перегородками. Одного диспетчера якраз бракує – людина у відпустці. Тож займаю вакантне місце. Дзвінки йдуть із загальної телефонної лінії, тобто будь-який виклик може прийняти один з вільних на той момент диспетчерів. Заступник начальника виробничо-диспетчерської служби Борис Дубина проводить інструктаж.
– Чітко запитуйте в мешканця, де він живе: вулиця, номер будинку, квартири, під’їзд, поверх і контактний номер телефону. Бо буває так, що з мешканцями доводиться спілкуватися телефоном додатково, щоб потрапити у закритий під’їзд. Потім з’ясовуйте, яка проблема: гаряча вода, холодна, центральне опалення, де тече вода, у квартирі, чи, можливо, в підвалі.
Мені вручають папір для записів: спочатку слід швидко записати заявку, потім внести її у базу даних комп’ютера, вказуючи, крім адреси та суті проблеми, ще й час надходження дзвінка.
Паралельно робиться аудіозапис телефонної розмови диспетчера з клієнтами – це дає можливість проконтролювати, чи не «загубили» диспетчери заявку. І якщо виникає конфліктна ситуація з мешканцем, можна з’ясувати, чи ввічливо розмовляли з клієнтом.
Диспетчер приймає рішення: куди в першу чергу направляти бригаду комунальної «швидкої». Якщо просто капає кран у ванній, то такий клієнт може трохи зачекати. Такі виклики зазвичай обслуговує не «аварійка», а дільниця: заявку передають підрядній організації, яка має штат сантехніків. Заявки по електриці (відсутність світла в під’їзді, квартирі тощо) теж обслуговує підрядна організація ПП «Гелій». Поки що я тільки фіксуватиму заявки, а приймати рішення, кому в першу чергу направити «швидку», будуть більш досвідчені колеги-диспетчери.
Одна з них, Любов Станкевич, якраз розмовляє із бабусею-пенсіонеркою, в квартирі якої «надзвичайна пригода» – тече унітаз:
– Чекайте і не переживайте! Наші бригади працюють цілодобово. Я надсилаю до вас бригаду. Не бійтеся і не хвилюйтеся. Кажу ж вам, не плачте, унітаз того не вартий. Навіщо так хвилюватися через якийсь там унітаз?
Що не кажіть, а диспетчеру, крім ввічливості, потрібні і якості психолога. Доки мене вводять у курс справи, на годиннику вже 8.25, і диспетчери вже встигли прийняти 23 заявки: практично кожну хвилину – новий дзвінок. О 8.30 диспетчер Ніна Шипарєва якраз роздає роботу підрядникам, які виконують заявки протягом доби. На ті, що чекати не можуть (наприклад, заливає сусідів або «зникло» опалення в усьому під’їзді), виїжджає одна з п’яти аварійних бригад, які працюють удень. Вночі теж чергує дві аварійні бригади і диспетчер.
Ось і мій «вихід». Приймаю дзвінок: таке враження, що в усіх сьогодні не витримали унітази. Записую адресу та будинок, намагаюся з’ясувати, чи закривається під’їзд.
– Що? Та я не знаю, я не собі викликаю, а колезі по роботі, – відповідає голос у слухавці і паралельно переадресовує мої запитання по іншому телефону:
– Олю, а в тебе код? А дома в тебе хтось є?
Нарешті чую, що Оля вдома чекає на сантехніків.
Тільки-но я поклала слухавку, як вже інший дзвінок:
– Карнаухова 1/22 – немає ні холодної, ні гарячої води! Я тільки-но обличчя встигла намилити, а вона зникла! І я вся тут у милі сиджу! Ніякого оголошення на під’їзді не було! – я записую заявку і намагаюся розмовляти максимально співчутливо, щоб жіночка «у милі» не почала «наїжджати» по телефону, бо сказати одразу куди, з чиєї вини і на який час зникла вода я все одно не можу. Диспетчери обіцяють розібратися…
А в іншого мешканця води надто багато, і він заливає нею сусідів. Там тече з батареї – прорвало трубу у ванній… Приймаючи дзвінки, ще треба чітко з’ясувати: де саме тече: якщо до «гайки» на вводі загального стояка – це мережі, що належать всьому будинку. Такі виклики обслуговуються за рахунок квартплати (тобто експлуатаційних витрат). Якщо тече за «гайкою» – ці труби належать самому споживачу, і такі заявки обслуговуються за додаткову плату. Не всі люди це розуміють, і тому час від часу хтось обурено «вичитує» диспетчерів. Мені щастить: всі мешканці адекватні, говорять чітко і навіть дякують за те, що прийняла заявку.
Аж ось телефонує невдоволена бабуся з вулиці Іринєєва, 6:
– У мене під вікнами три тижні дерево лежить! І під ним вже й пакети, і сміття, я вже сама все те відгрібаю, бо дивитися гидко! Я вам у п’ятницю дзвонила, мені обіцяли, а дерево, як лежало, так і лежить!
– Ваша заявка прийнята, ми обов’язково з’ясуємо, чому її не виконали у п’ятницю – перевіримо по нашій базі.
– Та що толку вам дзвонити! – бабуся обурено кидає слухавку.
Інша мешканка з вулиці Київської, 44 теж лається:
– Такі скоти, падлюки! – але це вже не на адресу комунальників, а на адресу тих, хто «повиривав усі патрони на сходових клітках».
– Приїхала «швидка», так ми її з ліхтариком зустрічали, ви вже, будь ласка, зробіть освітлення, я регулярно за компослуги плачу!
Диспетчеру Любові Станкевич вже знайома ця адреса:
– Малосімейка! Там вже не перший раз лампи зрізають прямо з патронами, – каже вона і передає заявку електрикам.
Інколи люди не просто телефонують, а самі приходять у диспетчерську. Так, мешканець першого поверху з вулиці Тельмана, 72 не довірився телефонному дзвінку: каналізація «підперла» ванну та унітаз. Аварійники «Житлорембудсервісу» з’ясували, що причина не в мережах, а в переповнених каналізаційних колодязях водоканалу. Об 11.45 диспетчер передає заявку тамтешньому диспетчеру. А о 12.10 телефонують вже з водоканалу, я якраз беру слухавку:
– У нас обід! Направити бригаду поки що не можу! Ви там перекрийте воду, щоб людей не залило, і ми не були винні.
Я обурююсь, бо заявка була передана ще до обіду, і мені вже ввижається розлючений мешканець, квартира якого «пливе». Але колеги-диспетчери заспокоюють: їхня аварійка воду вже перекрила. Начальник аварійно-диспетчерської служби Віктор Моротченко каже, що непорозуміння з водоканалом бувають: будинок на вулиці Молодіжній, 9 стояв «на підпорі» 5 днів: з 9 по 14 березня. В таких випадках інколи мешканці самі зривають чопи на трубах, аби стоки пливли в підвал, а не в квартиру. Потім клопоту ще більше…
Наостанок свого чотиригодинного чергування чую у слухавці:
– У іноземця Тейлора тече батарея…
Записую адресу, аж тут виявляється, що будинок не обслуговує «Житлорембудсервіс»… Телефоную у «Добробит», вони теж кажуть, що будинок не «їхній», кооперативний. А диспетчери вже телефонують представнику Тейлора та пояснюють, що слід шукати голову ОСББ. Мені ж шкода іноземця, який зіткнувся з нашою комунальною системою…
Підсумки чергування у понеділок. День видався справді врожайним: аварійка «Житлорембудсервісу» за добу прийняла 138 заявок, з них на ранок наступного дня не виконаними залишилося 18. Щоправда, бабуся з вулиці Іринєєва теж чекає: заради однієї деревини не гнатимуть машину, пояснив заступник начальника аварійно-диспетчерської служби: назбирають подібні заявки, щоб виконати все разом.
Корисні телефони:
3-01-22, 2-31-3, 70-43-55 – аварійна служба ТОВ
«Житлорембудсервіс»
3-82-12, 3-84-18, 70-44-36 – аварійна служба ТОВ
«Добробит»
2-50-24 – ТОВ «Міська аварійно-диспетчерська служба
«Житло сервіс» (обслуговує заявки ОСББ за угодами та разові
заявки за плату)
Крім чергування в диспетчерській, ми подивилися, як працюють екіпажі «Швидкої комунальної допомоги». У складі екіпажу двоє працівників: Микола Вороновський, одночасно водій і зварювальник, та сантехнік Микола Пономарченко.
– Бачите, я за кермом, тож ні про яку чарку для слюсаря не може бути й мови. Питущі в нас на роботі не тримаються, – розповідає Микола Вороновський.
У машині аварійки є все необхідне: апарати для електрозварювання та газового зварювання, набори необхідних сантехнічних інструментів, дриль, болгарка, перфоратор, шматки труб, купа запасних деталей. Є автомобіль, обладнаний навіть пересувною електростанцією.
– Якщо у складних випадках одна бригада не справляється з роботою, диспетчер направляє їй у допомогу іншу, – розповідає Олександр Бондаренко, директор ТОВ «Житлорембудсервіс».
На моїх очах бригада «двох Микол» виконує заявки: усуває «течію» з батареї, з водопроводу у квартирах. Щоправда, одному мешканцю, який потроху заливає сусідів, не пощастило: всі труби в його ванній кімнаті замуровані плиткою. Тож визначити, звідки саме тече, непросто.
– Перекрийте воду у ванній на ніч, потім спитайте у сусідів: якщо перестало капати, значить, це квартирна розводка. Якщо не перестало, значить, підтікає стояк опалення, – радить Микола Вороновський і обіцяє, що бригада повернеться наступного дня, коли остаточно з’ясується «діагноз» труб. Хоча роздовбувати стіни все одно доведеться, але стояк відремонтують за рахунок квартплати. А якщо справа у квартирній розводці, то за сантехнічні роботи мешканцю доведеться платити додатково. У бригади є прейскурант, після виконання робіт виписують квитанцію. Можна отримати й додаткові гарантії – акт виконаних робіт.
Зарплата працівника «аварійки» – близько трьох тисяч гривень «брудними», це більш, ніж було в ЖЕПі, кажуть працівники.
– Але все одно зараз мало хто хоче працювати сантехніком чи зварником у комунальній сфері. Я сам вже 28-й День комунальника святкуватиму, і за цей час десь 20 молодих навчив. Але ніхто не працює. Одного зустрів, він каже мені «не престижно». А я так вважаю: не престижно, це коли в тебе порожні кишені і холодильник. А нормальний сантехнік завжди прогодує сім’ю, – каже Микола Вороновський.
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.