Знаєте афоризм про зарплату: не хочу більше заробляти, хочу більше отримувати? Меркантильні погляди на життя суттєво помолодшали. Вчитель може скільки завгодно говорити про престиж знань, необхідність працювати над собою і побачити на обличчі учня замість довіри в очах єхидну посмішку.
Наприкінці навчального року в учнівському середовищі точаться розмови, що атестат чи свідоцтво про неповну середню освіту можна просто купити. І документ буде, як треба, незважаючи на знання.
“Мої діти, десятий клас, зараз приходять до мене і розповідають, що в нашій школі можна купити атестат. А випускник 11-го класу відкрито заявив нам, вчителям, мовляв, ви виставляйте, що хочете, а я все одно в атестаті матиму те, що треба. (Батько його – дуже впливова в місті людина, а учень прогулював школу)”, - розповідає вчитель математики середньої школи №19 Ірина Копичко.
Шила в мішку не приховаєш. Вчителі дізналися, що причиною розмов про “такі, як треба” оцінки стали дійсні факти. Минулого року було видано чотири свідоцтва про неповну середню освіту (два – учням з 9-А, ще два – учням з 9-В) з дивним збігом “помилок” - оцінки були завищені.
“Ми пропрацювали в школі багато років, і нам просто прикро за те, що робиться в колективі”, - каже Ірина Копичко, в минулому році класний керівник 9-В класу. За її словами, директор школи Андрій Пашедін деяким учням виписував свідоцтва про неповну середню освіту особисто. Назви предметів писали вчителі початкової школи (в них хороший почерк), але директор назвав прізвища учнів, яким не треба виставляти оцінки.
Вчитель фізики школи №19 Світлана Колесник каже, що директиви не виставляти оцінки надходили від Андрія Пашедіна не раз: “У мене хороший почерк, і я кожен рік виписую свідоцтва. Директор просто підходить, називає прізвище і каже, кому оцінки не виставляти.” У Світлани Колесник зберігся зошит з оцінками випускників 2001 року (вчителі зазвичай роблять собі таким чином “чорновики” свідоцтв чи атестатів, аби не помилитися при виставленні оцінок у документ). Навпроти одного з прізвищ – помітка олівцем “не виставляти”. Вчителька згадує, що тоді директор пояснив це тим, що батьки учня налаштовані подавати апеляцію. Та згодом вона довідалася, що ніякої апеляції не було.
Інформацію про свідоцтва із завищеними оцінками, видані в 2004 році, перевіряли правоохоронні органи. Факти підтвердилися. Найнижчі бали, які були виставлені в свідоцтва не найкращим за успішністю учням – це “сім”, хоча реальні їхні оцінки, в основному, коливалися від 3 до 5 балів. Міліція передала матеріали до прокуратури, оскільки вбачала ознаки злочину, передбаченого ст.364 Кримінального кодексу України (зловживання владою або службовим становищем).
За наявною інформацією, у порушенні кримінальної справи прокуратура відмовила. На жаль, посадові особи у прокуратурі, до яких ми зверталися, не надали “Телеграфу” більш детальну інформацію, посилаючись на завантаженість у зв’язку з перевіркою їх роботи прокуратурою області. Проте прокурор міста Віктор Павлійчук пообіцяв дати свої коментарі у справі фіктивних оцінок пізніше.
Тим часом, скориставшись свідоцтвами про неповну середню освіту із завищеними оцінками, колишні учні школи №19 вступили до навчальних закладів Кременчука: один – до залізничного технікуму, один – до технікуму КДПУ (машинобудівного), двоє – до училищ. Директор школи №19 Андрій Пашедін каже, що оцінки не вплинули на їхній вступ до закладів. Натомість у залізничному технікумі “Телеграфу” повідомили, що середній бал свідоцтва враховується при прийомі, особливо тоді, коли абітурієнти набирають однакову кількість балів. Тобто цілком можливо, що учні, які отримали незаслужені оцінки, займають місця більш достойних за рівнем знань дітей.
P. S. В Полтаві, на форумі “Турбота про вчителя – надія на майбутнє”, Президент України Віктор Ющенко говорив цікаві і розумні речі про престиж учительської праці, знань і наказував викорінювати негативні явища в освіті на місцях. Але Ющенко там, у Києві. Хіба він побачить усе, що діється з престижем знань на місцях?
Цей документ виданий колишньому учневі школи №19 Артему Г., який в минулому році закінчив дев’ять класів. Судячи зі свідоцтва, досить таки пристойно закінчив. Та от невдача: у класному журналі навпроти прізвища того ж самого учня набагато нижчі бали.
Директор, який персонально відповідає за правильність видачі документів, каже про помилки. Що ж, у свідоцтві Артема Г. вісімнадцять помилок - в оцінках з усіх предметів курсу за дев’ятий клас. (Знаєте анекдот про ніж? Впав, наштрикнувся, і так 18 разів.) Характерно, що назви предметів і оцінки виписані різними почерками. Самі помилки такі приємні – оцінки вищі за реальні. За винятком хіба що праці (“десять” у журналі і “дев’ять” у свідоцтві), але все одно дитину не скривдили. Даєш всім учням у свідоцтвах відповідні помилки!
“ТелеграфЪ» має копії оцінок колишньої учениці цієї ж школи Марини З. Лише дві оцінки цієї учениці у свідоцтві про неповну середню освіту збігаються з балами у класному журналі. Решта – завищені. В результаті середній бал свідоцтв про неповну середню освіту цих випускників школи №19 завищений майже вдвічі.
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.