Пишна страта. У Полтаві ліквідовано останній український бомбардувальник

2.02.2006, 21:02 Переглядів: 3 983

Пишна страта. У Полтаві ліквідовано останній український бомбардувальникМинулої п’ятниці на колишній авіабазі „Полтава” різали на металобрухт військовий літак.
Дійство було схоже на пишну страту, що відбувалася в присутності американського посла, представників Пентагону, українського військового командування. Так проходив завершальний етап Програми ліквідації важких бомбардувальників типу Ту-22, яку фінансували Сполучені Штати..

До утилізації готовий

Пишна страта. У Полтаві ліквідовано останній український бомбардувальник

Авіабаза „Полтава”, 27 січня 2006 року, 11.20. Ту-22М3 за кілька хвилин до страти
Фото:

Редакційний автомобіль „Телеграфа” на територію авіабази не пропустили – військові побоювалися, що мітингуючі прорвуться через відчинені ворота. З півсотні „запасників” разом з комуністами висловлювали ганьбу „прислужникам американського імперіалізму”, тримаючи в руках плакати з гаслами „НЕТ НАТО в Украине!”. На КПП сказали, що з тих пір, як почали ліквідовувати літаки, протестуючі з’явилися тут вперше. Крім того, що колишні військові були незадоволені нинішньою військовою доктриною, вони ще й говорили, що нерозумно і не по-господарськи знищувати таку унікальну річ, як літак Ту-22М3.
Натомість за кілька кілометрів звідси все вже було готове до утилізації шістдесятого українського бомбардувальника. Останнього із тих, що вважалися гордістю важкої авіації України. На аеродромі чекали Посла США в Україні Джона Гербста та його свиту...

Незаслужений відпочинок

Пишна страта. У Полтаві ліквідовано останній український бомбардувальник

Могутня українська зброя демонтована
Фото:

Зазвичай літаки йдуть на заслужений відпочинок, коли закінчується їх ресурс. Та у жовтні 1993 року Сполучені Штати й Україна підписали в рамках Програми спільного скорочення загрози Угоду про ліквідацію стратегічних ядерних озброєнь, в тому числі – стратегічних бомбардувальників. Згодом міністерство оборони США виділило $27 мільйонів на контракти з американською фірмою Raytheon Technical Service Company, що власне і займалася утилізацією. До речі, останній літак ТУ-22М3 у первинному бойовому стані коштував $300 мільйонів.
Ліквідація відбувалася в два етапи. На першому – літаки були виведені зі стану бойової готовності: знято чутливе обладнання, злито пальне. Наступний етап – розрізання планера літака на три частини. Далі, як запевнили в Міністерстві оборони, металобрухт піде на переплавку на українські підприємства.

Зі сльозами на очах

Пишна страта. У Полтаві ліквідовано останній український бомбардувальник

Цей кінчик носа бомбардувальника подарували послу США Джону Гербсту прямо на майданчику під час ліквідації літака
Фото:

На потужних джипах прибули пан Гербст зі своєю дружиною, перший заступник командувача Повітряних сил ЗС України генерал-лейтенант Сергій Онищенко, заступник начальника Генерального штабу Збройних сил України контр-адмірал Ігор Тенюх, українські та американські військові. Після коротких промов про важливий внесок України в глобальну безпеку почувся пронизливий скрегіт металу. За кілька хвилин грізний сталевий птах, що носив смертельні ракети і бомби, став безпомічним. А в очах льотчика раптом заблищали сльози. Скупо, але зворушливо, високий військовий чин пояснив, що це для нього, як останні проводи бойового друга. Колись сісти в його кабіну було мрією для льотчика.
Фахівці пояснили, що Ту-22М3 був синтезом всього нового у промисловості, техніці, науці. Літаки такого класу здатні служити довго, вони і на сьогодні не застаріли. Минулого року такі ж російські бомбардувальники було піднято у повітря з уральського міста Енгельс. В рамках навчань вони виконували завдання в Індійському океані. Знімальна група РТР транслювала політ по телебаченню. Дух перехоплювало – така міць!

Крок до миру

Після того, як відрізали носову частину, взялися за хвостову. Посол сказав, що відчуває глибоку повагу до льотчиків, які літали на цих дивовижних машинах, адже керувати ними – це велике мистецтво. Представник Пентагону Дагл Інгленд, згадав як він молодим майором бував у Полтаві в якості помічника військового аташе в Москві. Щоправда, Ту-22 бачить вперше. Йому теж було сумно спостерігати за знищенням такої чудової машини. Український генерал  сказав, що колишня авіабаза „Полтава” функціонуватиме як запасний аеродром і зазначив, що з ліквідацією бомбардувальників типу ТУ-22 Україна не втратила цей рід авіації
Після коротких промов та відрізання носової частини літака високе керівництво поїхало геть у своїх розкішних джипах. Аж тепер натовп мітингуючих, що прорвався-таки через огорожу, дістався до майданчика, де знаходилися останки бомбардувальника.
Засніжений аеродром заливало яскраве сонце. Воно відбивалося в сльозах пілотів-ветеранів, які ніби в останню путь проводжали свого бойового друга. Та хотілося вірити, що це справді ще один крок до миру.

Довідка

Рішення про ліквідацію 60 важких бомбардувальників типу Ту-22 (17 одиниць Ту-22М2 та 43 одиниць Ту-22М3) та 423 авіаційних крилатих ракет типу Х-22 було обумовлено низкою факторів. По-перше, після ретельного вивчення стану авіаційної техніки, з'ясувалося, що всі літаки типу Ту-22 на момент прийняття рішення щодо доцільності їх подальшого утримання або ліквідації, були небоєздатні та списані. По-друге, держава мала обмежені фінансово-економічні можливості щодо їх утримання.
З 2002 по 2006 роки на аеродромах у Миколаєві, Полтаві, Прилуках та Білій Церкві було ліквідовано 59 літаків типу Ту-22. Всі роботи в рамках проекту планується завершити в травні 2006 року.

(Прес-служба Міністерства оборони)

Пишна страта. У Полтаві ліквідовано останній український бомбардувальник

Фото:

Перший командир дивізії Геннадій Котляр особисто освоїв Ту-22М3 влітку 1982 року. Він назвав його прекрасною слов’янською зброєю і сказав, що сумує на проводах останнього літака

Пишна страта. У Полтаві ліквідовано останній український бомбардувальник

Фото:

Перший заступник командуючого Повітряними силами України генерал-лейтенант Сергій Онищенко: „Те, що відбувається на цьому аеродромі, є підтвердженням світовій спільноті, що Україна – миролюбна держава. Водночас, я як льотчик переживаю дуже складні відчуття, адже для нас літак – це щось рідне й живе, істота, якій віддав все своє життя”



<!-- http://www.telegraf.in.ua/politics/2006/02/02/2114.html -->
 
Автор: Dolli
Теги:
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакцію.

Інформація

Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.
Будь-ласка, ЗАРЕЄСТРУЙТЕСЬ.
Ознайомтесь із правилами коментування.
Читайте також:
  • Kiaparts
  • НОВИНИ ПАРТНЕРІВ:


Свіжий випуск (№ 45 від 7 листопада 2024)

Для дому і сім'ї

Читати номер

Для дому і сім'ї - програма телепередач

Читати номер

Приватна газета

Читати номер
Попередні випуски
Вверх