Як підприємству вижити у кризу?
Сьогодні бізнес та люди загалом, зіштовхнулися з ситуацією, яка вважається надзвичайно кризовою. В умовах пандемії, періодами в повній ізоляції — звична структура роботи стає неможливою. Безліч компаній хапаються за голову і не розуміють як їм надалі налагоджувати свої процеси.
Проте в такі моменти піддаватися паніці – найгірше рішення, яке можна прийняти.
Мене знають в місті як директора успішного підприємства — Кременчуцького заводу комунальної техніки АЛЬФАТЕКС. Маючи значний досвід роботи в машинобудуванні, 22 роки тому я став засновником заводу, а на сьогодні це — одне з небагатьох підприємств, яким, всупереч кризі, вдалося вижити й більш того, динамічно розвиватися у найскладніших економічних умовах.
Чому ж так відбувається, що одні компанії в у мовах кризи ідуть на дно, а інші, такі як АЛЬФАТЕКС, продовжують свій розвиток?
Так, кризи подібного масштабу не було давно, відповідно й паніка огорнула всіх без винятку. Але якщо добре подумати, то хіба це перша глобальна криза для нас?
Можна далеко не ходити й згадати 2014 рік. Всі галузі економіки опинилися в край скрутному становищі. Неймовірна криза поглинула й комерційний ринок вантажівок. «Що ж можна вдіяти? Як вийти з цієї ситуації?», — думав я тоді.
І тут ми з колегами побачили, що з'явилася невелика на той час ніша в комунальній техніці. Нам довелося швидко перебудуватися, за три роки збудували нові цехи, закупили верстати, зібрали кваліфікований штат конструкторів, технологів, робітників і запустили виробництво: автовишок, сміттєвозів, вакуумних, дорожніх комбінованих машин на базі всіляких шасі та самоскидів.
Думаєте, легко було це зробити у такий короткий термін? Звичайно, що ні, але результат був того вартим. І ось тільки завод став працювати на повну потужність, як прийшла наступна криза — 2020 рік. Думаю, для нас усіх цей рік був непростим. Ми вчилися жити по-іншому, звикали до обмежень і карантину, зрозуміли, що і в нашій професії можливі консультування онлайн та робота у віддаленому режимі. А ще переоцінювали своє життя і здобували нові навички, адже тільки йдучи вперед, можна вистояти в складних умовах.
Правильно організувати роботу компанії, розробити стратегію — все це лежить на плечах керівництва. Криза лише загострює вирішення цих питань. Але хотілося б відмітити злагоджені, професійні дії всього колективу. Кожен співробітник підприємства — це різнопрофільний фахівець, який може поєднувати 3-4, а то і більше професій. У зв'язку з чим було легше перебудовувати роботу в будь-яких напрямках. У нас немає робочих, статус яких полягає в «піди-принеси».
Якщо менеджер не виконує план продажів, він не менеджер, а баласт. Якщо зварювальник не в змозі прикрутити колесо і залити масло в техніку, то він теж у нас працювати не буде. Ми шукаємо людей, які вміють працювати головою і руками. Багато хто не проходить відбір. Звикли на інших роботах «перекладати папери» зі столу на стіл. З такими нам не по дорозі.
Люди, які хочуть тільки ходити на роботу, але при цьому не проявляти ініціативу і не приймати самостійно рішень, у нас на підприємстві довго не затримуються, бо вони сповільнюють розвиток заводу.
Зараз наше виробництво нарощує оберти: побудували нові цехи, закупили сучасну фарбувальну камеру, йде розширення та оновлення верстатного парку. За останні місяці компанія змогла розширити модельний ряд своєї продукції, адаптуватися до жорстких ринкових умов та навіть наростити продажі!
Отже, проживаючи нелегкі часи, крок за кроком, я зрозумів декілька речей.
По-перше, економічна криза має свою певну циклічність та відбувається періодично і це є неминучим: економіка гальмує, змінює старий курс і вибирає нову траєкторію руху. Раніше також були складні часи. Люди пережили революції, війни, перебудову, дефолти 1991, 1998, 2008 років тощо. Та й сама природа ринку час від часу змушує прибрати старі неефективні рішення. І це нормально!
По-друге, будь-яку кризу варто розглядати як нові можливості, на які раніше ніхто не звертав уваги, або просто не вистачало часу на розвиток певного напрямку.
Криза є поштовхом до прийняття нових викликів та самовдосконалення.
Проаналізуйте, чого хоче ринок, за що клієнти готові платити гроші, чим ваш бізнес може бути корисним саме зараз. Подумайте над можливістю розвитку нових напрямків, але при цьому не забудьте підтримати своїх працівників, адже їм може бути вкрай потрібна ваша допомога.
І пам'ятайте, криза — це випробування та своєрідний урок, опановуйте його, робіть висновки та будьте готові до того, що криза повториться знову.