Гуманітарні дисципліни учні складають краще, ніж математику – порівняно з минулим роком картина не змінилася. Скориставшись офіційним звітом Українського центру оцінювання якості освіти у розрізі шкіл по кожному регіону, «ТелеграфЪ» проаналізував навчальні досягнення випускників 2013 року.
ТелеграфЪ» уже втретє аналізує, який рівень знань показують кременчуцькі випускники під час зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО). Дані не є рейтингом шкіл – але вони демонструють реальні навчальні досягнення учнів. Для проведення такого аналізу ми скористалися звітом Українського центру оцінювання якості освіти (УЦОЯО), розміщеним на офіційній сторінці http://testportal.gov.ua.
На основі регіональних даних, зокрема, статистики у розрізі по кожній школі, ми склали діаграми навчальних досягнень. На них представлений обов’язковий для тестування предмет – українська мова, а також математика та історія України – дисципліни, які найчастіше обирали кременчуцькі випускники. Ми проаналізували, учні яких шкіл набрали найбільше найвищих балів: від 183,5 до 200 (відповідають 10-12 за шкільною 12-бальною шкалою і дозволяють претендувати на вступ до найпрестижніших ВНЗ); а також найнижчі бали, з якими у виші, відповідно до правил прийому, не беруть взагалі – до 124 (1-3 за 12-бальною шкалою).
Українська мова: лідер не змінився
Тест із рідної мови є обов‘язковим для всіх абітурієнтів. Як і минулого року, учні спеціалізованої школи №10 з поглибленим вивченням англійської мови показали найвищий серед інших навчальних закладів рівень знання української мови. Чверть учнів (13 із 52) склала тести на 183,5 балів і вище, що відповідає 10-11 балам за системою оцінювання у школах.
– Протягом навчального року нам було дуже важко. Такої кількості конспектів, як з української мови та літератури, я не пишу зараз навіть в університеті. Нашим викладачем була Світлана Василівна Яцина. І хоча ми «вили» від тих конспектів та обсягу домашніх завдань, серед моїх однокласників усі добре і відмінно написали тест з української мови, багато хто – навіть на вищі бали, ніж отримували на уроках. І за знання ми вдячні вчителю, – каже Юлія, випускниця 11-А класу школи №10.
На другому місці за кількістю знавців рідної мови – гімназія №5, теж гуманітарного спрямування. Минулого року вона не потрапила до п‘ятірки лідерів, яку «ТелеграфЪ» визначав за співвідношенням учнів, які набрали найвищі бали (від 183,5 до 200). Але загалом ця гімназія й у 2012 році показала гідні результати – понад 60% учнів склали тест із балами від 162 (це від 8 і вище за шкільною системою). А в 2010 році, за цими ж критеріями, вона була першою.
На третьому місці – гімназія №6. Вона була у п‘ятірці лідерів і у 2012 році, але цьогоріч випускники поліпшили результат: третя сходинка замість п‘ятої. Лідери минулого року – школа №23 та колегіум №25 – у 2013 році до п‘ятірки тих, хто показав найвищі досягнення з української мови, не потрапили. Загалом же учні кременчуцьких шкіл здебільшого показують задовільний і добрий рівень знань з рідної мови.
Стабільно в аутсайдерах (і, на жаль, з двох предметів, за якими «ТелеграфЪ» аналізував досягнення ЗНО) виступає школа №27. П’ятірки лідерів та аутсайдерів ЗНО представлені на діаграмі.
Знавців математики не побільшало
Визначити п‘ять лідерів із цього предмету, який є профільним для вступу до вишів для майбутніх програмістів, інженерів, економістів, ми не змогли. І ось чому: насправді серед кременчуцьких школярів, які складали математику (вона не є обов’язковою на відміну від української мови), виявилося небагато тих, хто набрав найвищі бали. У розрізі конкретних навчальних закладів – це одиниці. І навіть там, де знавці математики є, їхні досягнення (на загальному рівні школи) нівелюють ті, хто «провалив» тестування, не набравши і 124 балів. Така неоднорідна картина, зокрема, по школах №22, 23, 1, ліцею №11. Загалом же більшість кременчуцьких школярів набрали до 161,5 балів (тобто нижче за 8, якщо умовно перевести у 12-бальну шкалу, скориставшись у зворотньому напрямку таблицею балів атестата). Раніше таких випускників називали «тихими трієчниками». Картина практично не змінилася порівняно з минулим роком. У приймальній комісії Кременчуцького національного університету імені Остроградського теж зазначали, що випускники, які претендують на вступ на технічні спеціальності, масово несуть сертифікати із балом нижче 150 з математики. Нагадаємо, відповідно до умов прийому до ВНЗ, бал із профільного предмета має бути не нижче за 140.
Зважаючи на те, що вибрати кращих із математики серед кременчуцьких шкіл важко, на діаграмі представлена четвірка лідерів – і четвірка аутсайдерів.
Ліцей для обдарованих дітей при Кременчуцькому педагогічному училищі (який минулого року був третім) зараз за кількістю відмінників ЗНО обійшов лідера попередніх років – математичний ліцей №4, один із випускників якого, до речі, не впорався з тестуванням. Проте слід зазначити, що «полку» математиків у ліцеї для обдарованих прибуло: сюди переїхали талановиті учні з Олександрії слідом за своїм учителем інформатики Валентином Мельником, який готує юних програмістів – переможців міжнародних олімпіад.
Третю сходинку посіла гуманітарна школа №10. Практично на тому ж рівні, що й «десятка» – ліцей інформаційних технологій №30, однак тут один учень склав математику на рівні до 124 балів.
ДО РЕЧІ
Полтавщина не пасе задніх, за винятком одного району
Інтернет-портал «Інфолайт» infolight.org.ua, користуючись даними УЦОЯО, склав інтерактивну мапу «Географія знань випускників за результатами ЗНО-2013». Видання робить висновок, що найкращі результати усередненого рівня знань з усіх предметів продемонстрували області Львівська – 155.33, Волинська – 152.53, м. Київ – 151.89, а найгірші Миколаївська – 145.65, Херсонська – 145.83 та Запорізька – 146.2 балів відповідно.
Диканський район Полтавщини (137.92 бали) потрапив до адміністративних одиниць обласного значення, які показали найнижчі результати.
Історія України: головне – не думати, що буде легко
Якщо ти – не математик, то це ще не свідчить про твій талант гуманітарія. Тест з історії України – цьому підтвердження. Помилково думати, що якщо задач не буде, скласти предмет можна без особливих зусиль.
Наприклад, у школі №18 тестування з історії України вибрали 17 випускників. Результат неоднорідний: із завданням не впоралися 3 учасники, 4 отримали високі бали. Схожа картина і в гуманітарному ліцеї №5, і в школі №12.
Якщо ж подивитися на загальну картину результатів по школах, то більшість із тих, хто вибрав цей предмет, набрали з історії України до 161,5 бали – а це не той рівень, який дозволяє вступати на бюджетні місця на гуманітарні спеціальності у ВНЗ (там прохідними є бали від 180 і вище).
Лідером ЗНО з історії України стабільно другий рік поспіль є школа №10, так само тримається у п’ятірці школа №9.
Іноземна мова: до Європи аж ніяк…
Англійська мова, як і в попередні роки, не користується великою популярністю серед випускників шкіл, які складають ЗНО: її вибирає відносно небагато абітурієнтів, тому ми не порівнюємо навчальні досягнення.
Високий рівень традиційно показує школа №10, виправдовуючи свою спеціалізацію з англійської мови – понад третина учнів із тих, хто складав англійську, має високі результати. Достатньо пристойний рівень і у випускників гімназій №5 та 6. Але більшість учнів інших шкіл набрали у діапазоні від 150,5 до 161,5 балів із можливих 200 (близько 7 балів за 12-бальною системою).
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.