«Ви не наша пацієнтка»

14.01.2014, 09:55 Переглядів: 8 732

«Ви не наша пацієнтка»

Кременчужанка витратила понад три години, щоб отримати рецепт на ліки від гіпертонії. Її не хотіли приймати, бо прийшла до медзакладу не за місцем прописки. Пацієнтка відстояла своє право. Що робити у подібних ситуаціях, радить юрист

Кожен пацієнт має право на вільний вибір лікаря

 

Кременчужанка Надія, пацієнтка Центру первинної медико-санітарної допомоги (ЦПМСД) № 1, витратила майже чотири години на те, аби оформити рецепт на ліки від гіпертонії, які вона купує зі знижкою. Нагадаємо, цього року гіпертоніки отримують ліки зі знижкою, по деяких препаратах вона становить до 90 %. Тобто це практично безкоштовний рецепт, який оплачує держава.


Проте у ЦПМСП (раніше – поліклініка) пані Надії сказали, що ліміту на ліки зі знижкою вже немає. До того ж дорікнули, що вона прийшла «не за адресою» – мовляв, мала йти до лікарів іншої медустанови, бо змінила прописку.


– Я перебуваю на обліку як гіпертонік, – розповідає Надія. – Приходила дільнична медсестра і навіть принесла додому рецепт, за що я їй дуже вдячна. Потім я з дуже високим тиском потрапила до лікарні, і мені підібрали майже безкоштовний препарат, який мені підійшов. Лікар сказала мені – звертайтеся потім за місцем проживання, і вам знову видадуть рецепт на цей препарат. Коли пігулки закінчилися, я звернулася в поліклініку (ЦПМСД №1 – ред.) Мого дільничного лікаря не було, сказали, що він хворіє, та запропонували звернутися з понеділка. Я сказала, що не можу чекати, бо закінчився препарат, і спитала, хіба не маю права звернутися до іншого лікаря?

Пані Надія розповіла, що, врешті-решт, в неї попросили паспорт в реєстратурі і з’ясували, що вона кілька років тому змінила прописку.


– А ви знаєте, що ви – не наша пацієнтка? – таке питання, за словами пані Надії, поставили їй у реєстратурі. – Я їм кажу, та хіба я з Америки приїхала? В мене 10 років інша прописка, хоча я продовжую жити, де жила, у цій же поліклініці перебуваю на обліку, лікар відвідує мене вдома, тут моя картка, мені й рецепт додому приносили. Як бути в цій ситуації?


Надалі, за словами пані Надії, їй довелося ходити по кабінетах, написати заяву, заплатити «добровільно-примусовий» благодійний внесок – 50 грн та знову зайняти чергу – тепер в інший кабінет. – Заходжу, а мені кажуть: чого ви до нас прийшли? По-перше, ви не наша пацієнтка. По-друге, у нас закінчилися ліміти на гроші, що виділялися на державну програму (забезпечення ліками гіпертоніків – ред..), і ми не можемо виписати вам рецепт на препарат.
За словами пацієнтки, їй довелося ходити по кабінетах ЦПМСП №1 понад три години, звертатися до керівництва, перш ніж вона таки «вибила» рецепт.


– Я прийшла о десятій годині, вистояла всі черги, а пішла додому майже о другій. Коли мені сказали, що ліміти закінчилися, я запитала: а навіщо ж я заплатила 50 грн благодійного внеску? Усе ж таки мені виписали рецепт. Але я була вже в такому стані, ще трохи – й пігулки не допоможуть, треба буде вже «швидку» викликати. Це не скарга, це крик душі. Як можна так поводитися з людьми? А якби я з іншого міста приїхала та захворіла? Мова йде про систему, але її створюють люди. І до кожної системи можна підібрати ключ та спростити її. Не ганяти людей, посилаючись на систему, – висловлює свою точку зору пані Надія.

 

Чи дійсно препарати скінчилися?


У такій самій ситуації, як пані Надія, може опинитися будь-який пацієнт. Тому наші питання – до керівництва ЦПМСП № 1.


Олена Тунік, заступник головлікаря ЦПМСП № 1, на запитання про ліміти на препарати від гіпертонії відповіла наступне:


– Ми дійсно вичерпали ліміт коштів, виділений на Центр первинної медико-санітарної допомоги. Тому зараз виписуємо рецепти на ліки від гіпертонії зі знижкою лише тим, хто дуже цього потребує, малозабезпеченим.


На ЦПМСП, за її словами, був доведений ліміт у розмірі 191,8 тис грн. В той же час лікарі виписали рецепти навіть на велику суму: 211,3 тис грн. Вона додала: 6982 пацієнта ЦПМСП № 1 отримали рецепт на ліки від гіпертонії зі знижкою цього року, 9631 рецепт отоварили в аптеках.


Натомість Світлана Онопко, завідувачка аптечного складу «Полтавафарм» ( мережі, яка відпускає ліки від гіпертонії зі знижками), говорить, що жодному гіпертоніку, який приходить з рецептом, на сьогодні не відмовили. Тобто, якщо є рецепт, його отоварюють.


Дмитро Петращук, заступник начальника управління охорони здоров’я, у телефонній розмові розповів, що квота з фінансування держпрограми доводилася на місто. І заперечив існування ліміту на ліки від гіпертонії для окремих поліклінік.


Отже, посадові особи наводять суперечливі твердження. Виходячи з цього, можемо порадити гіпертонікам: наполягайте, як пані Надія, щоб вам виписали рецепт. Або вимагайте письмову відмову – її завжди можна оскаржити у головного лікаря установи, міському управлінні охорони здоров’я або в іншій інстанції.

 

Право на вільний вибір лікаря та медичної установи


Про те, що у кременчуцьких поліклініках пацієнтів «посилають» за місцем прописки, «Телеграфу» доводилося чути й раніше. «Лікарняний лист за 50 гривень» – про таку ситуацію ми писали минулого року. Тоді пацієнту Першої поліклініки не видавали лікарняний лист, доки він не заплатить 50 гривень. Так само, як і пані Надія, він ходив до медзакладу не за місцем реєстрації. Як бачимо, з того часу нічого не змінилося. Хоча керівництво поліклініки й надалі переконує – внески добровільні. І визнає право на вільний вибір лікаря та медичної установи.


Олена Тунік пояснила ситуацію з пані Надією «збігом обставин» – мовляв, на той час на прийомі було мало лікарів.


– А взагалі-то пацієнти у нас обирають сімейного лікаря. Йдуть, до кого вважають за потрібне.


– Чи може людина, яка приїхала з села, отримати у вас допомогу, ті ж самі ліки від гіпертонії?


– Може, вони й отримують.


– Чи може людина не платити при цьому внесок у розмірі 50 гривень?


– Якщо не мають коштів, можуть не платити. Це добровільний благодійний внесок.

Коментар фахівця


Як пацієнту мотивувати своє право на вільний вибір лікаря і медичної установи?


Зоряна Черненко, експерт з медичного права, викладач Києво-Могилянської академії:


– У даній ситуації необхідно володіти наступною інформацією. По-перше, відповідно до статті 6 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я», вільний вибір лікаря є складовою права на охорону здоров’я кожного громадянина. Стаття 34 Основ визначає, що лікар обирається пацієнтом, і пацієнт вправі вимагати зміни лікаря. По-друге, наказом МОЗ України від 14.11.2011 року №756 визначено порядок вибору та зміни лікаря первинної медичної допомоги. По-третє, такий наказ є обов’язковим для застосування у центрах ПМСД. По-четверте, особа, яка бажає обрати/змінити лікаря, має звернутися до лікаря для заповнення реєстраційної форми. Відмова лікаря надати реєстраційну форму є підставою написати скаргу на його дії до керівництва центру ПМСД, оскільки право вибору лікаря забезпечують ЦПМСД. По-п’яте, у разі бездіяльності керівництва ЦПМСД слід звернутися зі скаргою до районного чи міського управління охорони здоров’я.


Щодо сплати благодійних внесків за можливість обслуговуватись в ЦПМСД: варто також написати скаргу до керівництва ЦПМСД, посилаючись на статтю 38 Основ, що кожен пацієнт має право бути прийнятим у будь-якому закладі охорони здоров’я за своїм вибором, якщо цей заклад має можливість забезпечити відповідне лікування. При цьому в законі не зазначаються винятки з цього права (наприклад, реєстрація).

 

Кременчугский ТелеграфЪ от 28 ноября, №48

Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакцію.

Інформація

Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.
Будь-ласка, ЗАРЕЄСТРУЙТЕСЬ.
Ознайомтесь із правилами коментування.
  • Kiaparts
  • НОВИНИ ПАРТНЕРІВ:


Свіжий випуск (№ 45 від 7 листопада 2024)

Для дому і сім'ї

Читати номер

Для дому і сім'ї - програма телепередач

Читати номер

Приватна газета

Читати номер
Попередні випуски
Вверх