Аби почати зведення нового мосту, потрібні урядові гарантії повернення коштів інвестору. Або пряма схема фінансування з бюджету. Допоки цих рішень не буде, міст і надалі «будуватимуть» на папері. Проект, на який уряд дав 35 мільйонів гривень, ще може опинитися під сукном – якщо не буде коштів на його втілення. Техніко-економічне обгрунтування мосту вже переробляли – виділені на перше ТЕО кошти були змарновані.
У Кременчуці не було ще жодних виборів, за яких кандидати, представники партій та влади, які втілюють політику уряду або кандидатів, у черговий раз не експлуатували б тему нового мосту через Дніпро. Будівництво мосту було одним із пунктів виборчої програми нині покійного екс-мера Івана Пономаренка; про міст багато говорили й екс-мер, а нині нардеп Надоша, і екс-мер Микола Глухов; колишній нардеп Василь Гаврилюк пишався тим, що «вибив» на техніко-економічне обгрунтування (ТЕО) нового мосту 10 мільйонів гривень у 2006 році.
Міський голова Олег Бабаєв та його команда підхопили естафету паперового довгобуду. Чому ми так назвали цей глобальний проект? Бо його історія починається ще за часів СРСР, коли у 1989 році виділили 180 тис радянських карбованців – державні капіталовкладення на розробку техніко-економічного обгрунтування будівництва мостового переходу через Дніпро. Ще у 1987 році мостовипробувальна станція Південної залізниці зробила висновок: через 10 років міст може стати непридатним для проїзду автотранспорту. Усі ці дані автор цих рядків знайшла у власному журналістському архіві: вони відображені в довідці за 2002 рік, підготовленій Володимиром Зибіним, начальником управління капітального будівництва. До речі, навіть була визначена вартість будівництва на той час: 124 млн 175 радянських карбованців. Але перше ТЕО застаріло і виявилося непридатним для подальшого використання.
Минає час, старий міст латають. Кожен раз городян переконують, що от-от, ще трохи – і будівництво розпочнеться! І так уже 23 роки – відлік ми ведемо якраз від 1989, коли виділили кошти на розробку першого ТЕО. Ті радянські карбованці були змарновані – адже ТЕО довелося переробляти в 2006 році, на що витратили ще 10 мільйонів гривень. Щороку зростала й кошторисна вартість будівництва. За роки накопичився цілий список потенційних інвесторів, яких намагалися залучити до спорудження нового мосту: тут і чехи, і японці, і китайці, і росіяни, і турки... цікаво, що в довідці, підготовленій для нашого видання ще за мера Івана Пономаренка, фігурує 20 міжнародних організацій, які мали б взяти участь у проекті! Йшлося навіть про те, що проведена робота по визначенню генерального підрядника з будівництва, інвестора проекту, тендер на нього і домовленості з банками...
І ось знову – сплеск мостобудівної активності. І черговий транш – 35 млн грн, на проект – кошти, які виділив уряд. Та які є гарантії того, що проект на довгі роки не потрапить під сукно, і його не доведеться знову переробляти, марнуючи кошти?
Хроніка мостобудівної активності
1989 р | виділено 180 тис крб на розробку ТЕО мостового переходу |
1992 р | експертиза ТЕО |
1993 р | укладено договір із проектним інститутом «Київсоюзшляхпроект» на розробку проекту мостового переходу за рахунок коштів міського бюджету |
1995 р | роботи над проектом припинено, Кременчук залишився винним проектантам 49,5 тис грн |
1996 р | створено робочу групу з проектування мосту |
1998 р | створюється товариство «КРЕМО», яке мало займатися мостом – наразі «КРЕМО» пішло в небуття |
1999 р | міська рада своїм рішенням призупинила дію всіх рішень та розпоряджень щодо мостового переходу |
2000 р | відновлені рішення міськради щодо мосту |
2002 р | отримані висновки Мінекономіки про підготовку пакету документів щодо залучення інвестора на умовах концесії (тоді активно обговорювалася самоокупність проекту за рахунок платного проїзду), Президент України (на той час Леонід Кучма) дав доручення Кабміну щодо проектування і будівництва. |
2006 р | на ТЕО мосту виділено з держбюджету 10 млн грн, з цих же коштів сплатили борг «Київсоюзшляхпроекту», який надалі розробляв ТЕО |
2007 р | у червні УКБ опублікував заяву про наміри щодо будівництва нового 6-смугового мосту. Довжина його разом з транспортними розв'язками повинна скласти 30,5 км (сам міст – 2,5 км). Мостовий перехід має простягнутися від Першого Занасипу до Кам'яних Потоків. |
2009*р | тодішній губернатор Полтавщини Асадчев заявляє, що замість моста може бути тунель: міст коштує 1 млрд євро (разом з розв'язками, без них – 180 млн євро), тунель 600-700 млн євро. Президент Ющенко під час візиту до Кременчука в листопаді обіцяє меру Глухову розглянути питання про будівництво моста через Дніпро: винести питання на РНБО. У той же час Янукович, як кандидат в Президенти, підписав з мером Глуховим меморандум, серед пунктів якого – будівництво нового мосту |
2012 р лютий | під час візиту до Кременчука Янукович заявив, що почати будівництва мосту можна вже у 2013 році. |
2012 р травень | виділено 35,3 млн грн на проектування мосту |
ЦІНА ПИТАННЯ
5 млрд 263 млн грн - остання офіційна оцінка вартості будівництва нового мосту
(інформація розміщена на сайті опису інвестиційного проекту, на сайті ОДА)
8-12 млрд грн – такими є неофіційні оцінки вартості будівництва на сьогодні.
35,3 млн грн – вартість проектування мосту; ще у 2011 році вона оцінювалася в 26 млн грн.
Які ж гарантії того, що проект мосту не потрапить під сукно?
Владимир Тараторин
Цим ми поцікавилися у Володимира ТАРАТОРІНА, віце-мера, який опікується питаннями будівництва мосту.
– Володимире Никандровичу, чи вже розпочата робота над проектом?
– Замовником є управління капітального будівництва. Воно готує додаткову угоду з інститутом «Київсоюзшляхпроект». Отримане роз‘яснення Мінекономіки, яке дозволяє проводити роботи без тендеру. Бо договір, який існував раніше з інститутом, передбачав 30-мільйонне фінансування у цінах 2006 року на проектні роботи. Ми отримали роз’яснення, що закон не має зворотньої дії, і договір є чинним.
– Скільки часу піде на проектування?
– На останній нараді у Києві, у Міністерстві інфраструктури, директор проектного інституту Лимонов заявив, що до кінця цього року ми зробимо проект. Але питання узгодження, затвердження його буде вже в наступному році. Тому що технічно складно виконати його в такі короткі строки. З іншого боку, ми повинні потрапити у фінансування наступного року – ми ж маємо не просто зробити проект і покласти його на полицю, а почати будівництво мосту. Тому нині ведуться переговори з інвесторами. У четвер зустрічатимемося при губернаторі з потужною компанією. Зараз йдеться про дві великі компанії, одна з них – російська, «Мостовик», інша – французький концерн. Подамо пропозиції Кабміну, який остаточно все вирішуватиме. Замовником будівництва стане або Міністерство інфраструктури, або «Укравтодор». Ми є замовиком лише проектно-вишукувальних робіт.
– Давайте поговоримо про ціну питання.
– Ніхто нині назвати вартість будівництва не зможе, тому що ми оперуємо цифрами 2006 року. Всі розрахунки в ТЕО зроблені в той час. Нині змінилися й ціни, й технології. До вересня ми перерахуємо ТЕО, і тоді вийдемо на цю цифру. Максимальна вартість, за оцінками фахівців, сягає 1,5 млрд доларів – це разом із розв‘язками і під‘їзними шляхами.
– Яку суму коштів має виділити держава, щоб почати будівництво?
– Наразі не йдеться про виділення коштів – мова йде про урядові гарантії, так званий зв‘язаний кредит. Інвестиційна компанія повинна прийти й збудувати міст. А питання розрахунків – між цією компанією і державою – це не наша турбота. А наше завдання – збудувати міст і скласти таку схему, щоб це не був довгобуд. Тому й підшукуємо дуже потужні компанії, які здатні розкошелитися, і яким уряд не зможе відмовити в поверненні коштів. Якщо ми втягнемося в бюджетне фінансування, то нам виділятимуть кошти «по чайній ложці» і будуватимемо 50 років.
– Але й раніше вже було багато спроб піти шляхом інвестиційного проекту, але вони успіхом не увінчалися.
– До цього не було ні доручення Президента, ні указу, ні приїзду Президента. Міст розглядався як об‘єкт муніципального значення.
– Чи є комерційна пропозиція, документ, яким передбачена схема повернення коштів? Чим ви переконуєте інвесторів?
– Це не наше завдання абсолютно. Це завдання уряду України. Нашим завданням було переконати, що міст став національною проблемою. Друге завдання – запропонувати інвесторам збудувати міст. Я лише можу запропонувати концепцію будівництва мосту й те, скільки приблизно він коштує (це коли буде проект) і вийти з пропозиціями на Кабмін. Там самі з інвестором підписують угоду, навіщо нам цей головний біль?
– А тепер уявімо інший сценарій: інвестор готує пропозиції на Кабмін, але уряд не дає гарантії, що далі?
– А от я не хочу пояснювати, чому Кабмін ці гарантії дасть…Ми за це боремося!
СЮЖЕТ: Строительство нового моста в Кременчуге
Кременчуцьке міське управління капітального будівництва оприлюднило заяву про наміри збудувати новий міст через Дніпро (заява про наміри, 2007 рік)
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.