Головний кременчуцький вагонобудівник розповів про другий тендер харківського метро та його дискримінаційні умови для вітчизняних виробників рухомого складу
ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод» і 60 українських підприємств-партнерів наполягають на внесенні змін до тендерної документації Харківського метрополітену з тим, щоб усунути дискримінаційні вимоги стосовно вітчизняних виробників, та пропонують усунути непрозорість та корупційні ризики. А ще кременчуцькі вагонобудівники планують взяти участь у тендері на закупівлю вагонів для харківського метро, але виграти його не зможуть.
Про це у своєму блоґові на «Бізнес Цензор» розповів кандидат технічних наук, лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки, голова Наглядової ради ПАТ «КВБЗ» Володимир Приходько.
Очільник КВБЗ зазначає, що ця історія почалася ще 2019 року, коли Харківський метрополітен оголосив перший тендер на закупівлю вагонів для метро на суму 45 млн євро, у якому перемогу присудили китайській компанії.
5 травня 2023 року Харківський метрополітен оголосив уже другий конкурс. Строк подачі тендерних пропозицій, після низки перенесень, заплановано на 29 серпня. Перенесення обумовлені тим, що у потенційних учасників, зокрема вітчизняних, виникло багато питань до організаторів.
Крюківський вагонобудівний завод, як вітчизняний виробник рейкового транспорту, має намір узяти участь у тендерній процедурі «Постачання нових 5-вагонних метропоїздів разом із запасними частинами та витратними матеріалами, обладнанням та інструментами для виконання технічного обслуговування, ремонту та пов’язаних послуг на загальну суму 45 млн євро, за винятком митних зборів та податків з продажу».
Йдеться, зокрема, про вимогу підтвердження досвіду постачання не менше 30 вагонів метро протягом останніх 5 років та наявного досвіду постачання поїздів метрополітену з вільними проходами між вагонами. При цьому слід зауважити, що КВБЗ має досвід і поставив 170 вагонів (34 п’ятивагонні поїзди). Але не протягом останніх 5 років, бо замовлень просто не було.
Володимир Приходько вважає, що це дискримінаційні ознаки, через які під час розгляду тендерних пропозицій українського виробника й буде дискваліфіковано.
За словами очільника вагонобудівного заводу, Харківський метрополітен мав би забезпечити рівні права для всіх учасників, проте вітчизняні дискримінує і дискваліфікує вже на старті.
— Ми ведемо офіційне спілкування з організаторами тендеру щодо внесення змін до тендерної документації, усунення будь-яких вимог, що призведуть до дискваліфікації українського виробника. Ми запропонували врахувати в умовах тендеру наявний досвід постачання метропоїздів вітчизняного виробника, який є достатнім. Враховуючи те, що метропоїзди будуть експлуатуватися в Україні, пропонуємо також обов’язково включити до умов тендеру вимоги національних стандартів.
Адже сьогодні інфраструктура, правила безпеки, рухомий склад в українських метрополітенах створені й діють за національними стандартами. І їх ніхто не збирається поки що змінювати.
Організатори тендера на наші звернення відповідають відмовою, або взагалі не відповідають. Ми подали офіційну скаргу до ЄІБ, копію — до тендерного комітету. За умовами тендеру відповідь не неї має надійти протягом 30 днів, а за виняткових випадків — 60. Відповіді від організаторів немає вже протягом 70 днів. Така ситуація вказує на очевидне ігнорування законних вимог потенційного учасника, що порушує умови та правила проведення тендеру, — описує проблему Приходько.
Уряд при реалізації таких масштабних проєктів через відповідні профільні міністерства декларує насамперед необхідність дотримання державних інтересів та зисків. При цьому є унікальна можливість залучення до виконання замовлень значної кількості українських підприємств.
Реалізація галузевих проєктів та програм забезпечить потреби всіх галузей і сфер діяльності країни конкурентоздатною вітчизняною продукцією з високою доданою вартістю, виходячи з потреб замовників.
За словами Володимира Приходька, кожен п’ятий метропоїзд столичної підземки вийшов з воріт КВБЗ, усі вони успішно працюють в Київському метрополітені.
У Києві 6 поїздів (30 вагонів) метро виробництва КВБЗ з приводом постійного струму моделей 81-7021/7022. А також 27 поїздів (135 вагонів) з асинхронним тяговим приводом моделей 81-7080/7081, які пройшли глибоку модернізацію на КВБЗ у співпраці з японською компанією ITOCHU.
У Харкові — п’ятивагонний поїзд метро з асинхронним тяговим приводом, обладнаний візками з пневмопідвішуванням та дисковими гальмами.
КВБЗ має понад 10 років досвіду постачання для АТ «Укрзалізниця» дизель-поїздів ДПКр-2 та ДПКр-3, швидкісних двосистемних електропоїздів ЕКр1 «Тарпан», вагонів міжрегіональних поїздів локомотивної тяги. Уся ця техніка обладнана герметичними міжвагонними переходами, що є однією з вимог харківського тендеру.
Володимир Приходько вважає, що виробництво в Україні вагонів метро для Харківського метрополітену матиме значний економічний та соціальний ефекти як для харківської громади, так і для держави в цілому. Але наразі умови тендеру такі, що жодне українське підприємство не зможе поставити під цей проєкт матеріали чи комплектуючі.
— 2019 року тендер Харківського метрополітену був скасований через непрозорість. І що ж ми маємо? Історія повторюється. Як і тоді, немає чітких методик розрахунків життєвого циклу. Знову крокуємо у 2019 рік, коли результати тендеру було спотворено?
Українські виробники мають право взяти участь у тендері. І ми звертатимемося в усі інстанції з проханням, щоб умови тендеру зазнали необхідних змін.
Від імені колективу крюківських вагонобудівників та 60 наших українських підприємств-партнерів наполягаємо на внесенні змін до тендерної документації з тим, щоб усунути дискримінаційні вимоги по відношенню до вітчизняних виробників. Пропонуємо усунути непрозорість, можливість корупційних схем.
Ми, національні виробники, не просимо про пільги, але відстоюємо своє законне право на участь у тендерах і чесну боротьбу у своїй країні. Хай переможе сильніший. Хай у виграші буде народ і держава. Слава Україні! — підсумовує Приходько.
Читайте також:
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.