Вибори до органів місцевого самоврядування, якщо ви пам‘ятаєте, мали відбутися ще у травні 2010 року. За Законом, та за неодноразовими обіцянками Віктора Януковича, що у разі його президентства вибори відбудуться вчасно. Проте їх плавно переносили. Вже в січні депутати-регіонали почали говорити про необхідність перенесення термінів проведення регіональних виборів. Офіційна причина – відсутність в країні бюджету. У лютому, попри вимоги Конституції та мляві протести опозиції, Постанова про проведення виборів 30 травня була скасована, а нової дати так і не призначили.
Закон «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів», внесений головою фракції Партії регіонів Олександром Єфремовим, Верховна Рада ухвалила 10 липня. В ньому місцеві вибори призначені на 31 жовтня. Це, з одного боку, не регламентується жодною нормою Конституції, з іншого – покликане припинити напівлегальне існування місцевих органів влади, рішення яких вже другий місяць поспіль є нелегітимними і можуть бути оскаржені в суді. Новий закон запровадив мажоритарно-пропорційну систему виборів. Половина депутатів обиратиметься за партійними списками, половина – в одномандатних мажоритарних округах.
У чому плюси такої системи для діючої влади?
По-перше, економія грошей. Створення «общака» за рахунок «центру» легшає – частину коштів на кампанію вносять «мажоритарники». При цьому влада зберігає контроль за процесом – вона висуває кандидата. Головне – знайти людину, яка має вдосталь коштів і достатній рівень популярності. По-друге, таким підходом серйозно ламається гра БЮТ. Відомо, що ключем до місцевих успіхів Блоку Тимошенко частіше ставала популярність Юлії Володимирівни, а не авторитет місцевих активістів «Батьківщини». По-третє, розпорошуються сили опозиціонерів – Закон не передбачає участі у виборах блоків – тільки партії. Це примусить учорашніх союзників конкурувати.
Чому нові партії могли не потрапити у списки?
Спочатку Рада встановила, що участь у виборах можуть брати лише ті партії, що були зареєстровані не пізніше, ніж за рік до дня виборів. Ухвалюючи закон 10 липня, правляча коаліція не врахувала жодної думки опозиції – документ максимально обмежував участь у виборах конкурентів правлячої партії. Чому нові партії допустили до виборів? 30 серпня Верховна Рада на спеціально скликаній позачерговій сесії ухвалила запропоновані Партією регіонів зміни до закону про місцеві вибори. Зміни ввімкнули «зелене світло» всім місцевим осередкам «молодих» партій, які були зареєстровані менше, ніж за рік до виборів. Крім того, у територіальних виборчих комісіях можуть бути представлені непарламентські партії. Регіонали пояснили прийняті зміни потребою «привести закон у відповідність до міжнародних демократичних стандартів». Проте існують й інші версії, менш демагогічні і більш практичні. Маючи високий рейтинг (41%) та адміністративні важелі, партія влади резонно збиралася збільшити свою присутність у місцевій владі. Але вже за підсумками серпня рейтинг Регіонів знизився до 27%. До того ж, кандидатам зрозуміло, що місця під прапором Партії регіонів на всіх не вистачить і потрібно шукати місце у найближчого конкурента – Юлії Тимошенко та її «Батьківщини». Тому новим партійним осередкам дозволили брати участь у виборах, аби ті «прихистили» в себе дружніх до регіоналів депутатів.
За матеріалами: Українська служба ВВС, Українська правда, Дзеркало тижня
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.