Перепад напруги, який псує електроприлади, для нас не рідкість. Постачальники електроенергії зазвичай «кивають» на споживачів – мовляв, ті вмикають прилади, на які не розрахована потужність мереж. Та якщо ви вважаєте, що техніка згоріла через халатність комунальників, викликайте їх для складання акту. Це – перший документ, який знадобиться у суді. А щоб прилади не згоріли знову, слід встановити реле захисту
«Ремонтуйте власними силами»
На початку квітня в будинку №124 на вул, 60-річчя Жовтня в мешканців згоріла техніка. Люди кажуть, що таке трапляється вже не вперше та звинувачують керуючу компанію, яка має слідкувати за станом внутрішньобудинкових мереж. Відшкодування збитків у компанії «Житлорембудсервіс» домоглася лише пенсіонерка Олександра Заєць – після того, як сходила на прийом до мера.
– Тижнів зо два тому у нас щось горіло в коридорі. І лампочки погоріли, і техніка в людей. Замикання в нашому будинку не вперше. Років зо два тому в мене вже один телевізор так згорів. Тоді я звернулася до «Житлорембудсервісу» – без толку. Тоді я пішла до мера Бабаєва. І мені телевізор полагодили – вже привезли, – розповіла Олександра Федорівна.
– У мене цього ж дня теж згоріли пральна машина й тюнер, – розповіла Любов Васюніна, мешканка цього ж будинку. – Я теж ходила до «Житлорембудсервісу», писала заяву. Обіцяли – протягом місяця буде відповідь, поки що я її не отримала. Усно ж сказали мені, мовляв, ми бабусі назустріч пішли, бо вона старенька. А ви ремонтуйте власними силами.
Пані Любов додає: у квітні в будинку була пожежа, горіла проводка. Напевне, комунальники вчасно її не полагодили, тому через місяць і згоріла техніка, вважає вона.
Відтак ми довідалися, що певний зиск від спілкування з «Житлорембудсервісом» мешканці усе ж мають: керуюча компанія почала лагодити будинкові електромережі.
Але ж техніка вже зіпсована: як домогтися відшкодування збитків? На жаль, шанс ці люди втратили, бо вчасно не був складений акт, який засвідчує заподіяну шкоду та її причину - перепад напруги.
Крок перший: складаємо акт
У квартирі Марини Макєєвої, яка мешкає в будинку № 8 у пров, Гвардійському, – аналогічна ситуація. Згоріла майже вся побутова техніка. Вона вважає, що це трапилося через несправний щиток на вводі у квартиру, і налаштована домагатися відшкодування збитків через суд.
– У вівторок, 27 травня, був сильний вітер. Ми прокинулися десь о пів на шосту ранку від запаху горілої проводки, – розповідає Марина. – З’ясувалося, що то горіла електрощитова у під‘їзді Електроенергії в нас не стало, її ввімкнули години через три. І я виявила, що згоріли чотири електроприлади, які були включені в розетку: холодильник, мікрохвильова пічка, пральна машина, телевізор. Знайомий електрик пояснив, що, швидше за все, на щитку відгоріла фаза «нуль», і через це на квартиру пішла висока напруга.
Я порадилася з юристом – мені сказали, що треба викликати представників керуючої компанії «Житлорембудсервіс» для складання акту про те, що техніка згоріла через перепад напруги, бо без цього акту відшкодовувати збитки ніхто не буде. Я чекала три дні (саме стільки дається за законом на складання акту). Після повторного дзвінка у п’ятницю комісія нарешті прийшла. Походили, дуже здивувалися, що в мене не згорів комп’ютер, який був ввімкнений у мережу в тій же кімнаті, що й телевізор. Питали, чи є в мене кондиціонер? Чи бойлер? Цих приладів у моїй квартирі немає, і я впевнена, що техніка згоріла не з моєї вини. Акт на руки мені поки що не видали – сказали, що ще ходитимуть по квартирах у будинку, з’ясовуватимуть причину. До речі, у кількох сусідів теж того дня згоріла техніка, не лише в мене.
Марина додає, що юрист порадив їй звернутися також до відділу у справах захисту прав споживачів та до торгово-промислової палати – щоб оцінити суму збитків.
До речі
Суд – довгий процес. Імовірно, що техніку все одно доведеться ремонтувати самому, якщо ви одразу не дійдете згоди з винуватцем того, що вона згоріла. Юристи радять у цьому випадку збирати всі чеки та документи, що підтверджують ремонт.
Вашу техніку захистить «Зубр»
Андрій Доронін, головний енергетик компанії «Житлорембудсервіс», радить споживачам встановлювати реле напруги «Зубр» або «Бар’єр» на вводі у квартиру. Воно відсікає високу напругу – автоматично вимикає електроенергію. Коли напруга повертається у заданий діапазон, електроенергія вмикається автоматично. Вартість таких приладів – у середньому – 250-380 грн.
Начальник Кременчуцької філії ВАТ «Полтаваобленерго» Сергій Андріївський розповів, що енергокомпанія теж почала встановлювати обмежувачі потужності, але наразі вони є не в усіх будинках.
Мережі не витримують потужної техніки
– Ми не забули про цих людей, – запевняє Андрій Доронін, головний енергетик компанії «Житлорембудсервіс», відповідаючи на запитання, чи отримає на руки акт мешканка будинку у пров. Гвардійському.
Причини перепаду напруги в будинку він поки що не називає – каже, їх встановлюють, працює комісія.
Разом із тим, він зауважує, що часто електромережі не витримують через самих споживачів.
З технічної точки зору 99% усіх будинкових мереж розраховані на подачу в кожну квартиру 2,5 кВт електроенергії. Це проектна потужність. Вона вказана в договорі з енергопостачальною компанією – «Полтаваоблненерго»*. Але більшість споживачів має у своєму розпорядженні прилади, потужність яких набагато більша за проектну для будинку. І тому мережі не витримують. До речі, у той час, коли в мешканців будинку на Гвардійській згоріла техніка, у тому районі не було гарячої води. Звичайно, люди користувалися бойлерами, і мережі могли не витримати. Це не вина конкретно тих споживачів, що скаржаться, але вони могли постраждати саме з цієї причини.
Як правильно пред’явити претензії
Про порядок дій споживачів, які хочуть відшкодувати збитки за згорілу техніку, розповів старший інспектор Кременчуцького відділення інспекції Держенергонагляду Микола Корогод.
- Звертаємося до представників організації, яка передає електричну енергію. Якщо перепад напруги був в усьому районі, коли, скажімо, міняли кабель чи повітряні лінії – тоді це ПАТ «Полтаваобленерго». Якщо згоріла проводка у будинку – це парафія керуючої компанії.
- Якщо «винуватець» не з’являється для складання акту протягом трьох днів, зверніться до органу місцевого самоврядування – акт може скласти комісія з представників УЖКГ.
- На підставі акту спеціалізована організація, яка має ліцензію, робить висновок про причину перенапруги. У Кременчуці наразі такої організації немає – тож доцільно затребувати експертизу через суд. Тим більше, що у випадку, якщо вина енергокомпанії (або управителя житла) буде доведена, з них можна стягнути не лише суму заподіяних збитків, але й вартість експертизи.
- Завжди краще запобігти неприємностям, ніж потім судитися через згорілу техніку. Якщо ви помітили перепади напруги, пишіть претензії енергопостачальній організації – ПАТ «Полтаваобленерго». Енергокомпанія зобов’язана поставити вимірювальні прилади і перевірити якість електроенергії, що передається споживачу. А потім усунути недоліки протягом 10 днів, так передбачають «Правила користування електричною енергією для населення» (п,52). Як при цьому розбиратимуться між собою енергокомпанія та управитель житла – уже не ваш клопіт. Телефони енергопостачальників вказані у вашому договорі, Діючий стандарт якості електроенергії передбачає відхилення у межах 10% – тобто при напрузі 220 В допускається 200-240 В.
- Якщо енергокомпанія не реагує на ваші претензії – звертайтеся до Держенергонагляду. Ця організація теж має право вимірювати напругу і контролює енергопостачальників. Телефони: 77-88-93, 5-17-68. Краще подавати письмову скаргу, адреса: бульвар Автокразівський, 22.
*Відносини енергопостачальної компанії та керуючих компаній теж регулюються угодою про спільне користування мережами. Відповідно до неї, управителі житла мають передавати електроенергію, не погіршуючи її якість, і несуть відповідальність за стан внутрішньобудинкових електромереж.
"Кременчуцький ТелеграфЪ" від 5.06.2014
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.