У квітні 2015 року через акваторію нашого міста планують запустити забуті сьогодні «крилаті» судна. На водах Дніпра з'являться швидкісні катери "Метеор" і "Восход"
Навесні 2015 року кременчужан знову запросять проїхатися швидкісними суднами на підводних крилах. Через місто вперше за багато років почнуть курсувати знамениті «Метеори» та «Восходи». Запускати їх збирається Київська судноплавна компанія «Дніпровський експрес», яка вирішила відродити «крилатий флот». Щоб підготувати кременчужан до цієї події, «Телеграф» відшукав інформацію про те, що ж таке ці «Метеори», чому вони зникли з водних просторів країни та що чекає кременчужан на новому транспорті.
Що? Де? Коли? |
Більше 20 років тому водними артеріями України активно ходив річковий транспорт. Різноманітні «Ракети», «Метеори», «Восходи» були окрасою дніпровського фарватеру. Подорожі цими катерами значно відрізнялися від мандрівок автобусами чи потягами та коштували на 30% дорожче, але були більш комфортабельними та цікавішими. Перше радянське судно на підводних крилах (СПК) з’явилося 1957-го, називалося воно «Ракета-1». Швидкість у майже 100 км/год – рекорд для річкового пасажирського судна. І лише за 4 роки щось подібне зробили в США. В 60-80-ті роки «крилаті» правили ріками – налагодилося масове виробництво СПК «Ракета», «Метеор», «Комета», «Білорусь», «Буревісник», «Восход», «Полісся», «Колхіда», «Циклон». Але в народі всіх їх іменували «ракетами» чи «метеорами» – від імен первістків. Десятки країн закуповували ці кораблі, не маючи аналогічних технологій. Але гордість СРСР померла разом із ним. |
Чому зникли «Метеори»
Транспортна компанія «Укррічфлот» обезкрилена з 1996 року. На той час у країні запанувало страшенне безгрошів'я, і нерентабельний транспорт почали закривати. Зникло багато щоденних приміських маршрутів, що сполучали далекі села з райцентрами. Зник і один із видів судноплавних перевезень. Катери на підводних крилах перестали курсувати Дніпром. Тоді флот передали Фонду держмайна, а той, у свою чергу, розпродував «крильця» за кордон. Грецькі, китайські, в'єтнамські, голландські комерсанти задешево скуповували у пострадянських країнах величезну кількість «Ракет» та «Метеорів». Чому ми позбувалися чудо-техніки? Тому що чудеса дороговартісні. СПК споживали дуже багато пального. Сам момент «зльоту» – виходу судна на несучі крила – був трохи меншим за енерговитратами, ніж старт космічного корабля. Неспроста «Ракетам» ставили двигуни від важких літаків, а «Метеорам» – ще й по 2 на кожен. Такий транспорт нерентабельний на коротких маршрутах. У Радянському Союзі якісних доріг було мало, натомість налагодили розвинену мережу річкового транспорту, до того ж пальне коштувало значно дешевше. Це робило «крилатий флот» зручним і вигідним. Згодом у пострадянських країнах стали будувати дороги, ріс автопарк, а з ним і ціни на енергоносії, і залишки «крилатих» відійшли тихо помирати, як самотні кити. До 2003 року СПК протрималися у судноплавній компанії «Київ», до 2008 року там ще працювали два капітани, які колись літали на них Дніпром.
Як це буде – нова зміна
Ідея відродження «крилатого флоту» народилася рік тому.
- 2013 року я знайшов у ВК спільноту по судноплавству, – розповідає один із керівників компанії Володимир Горбань. – Учасники спільноти часто згадували, як у дитинстві вони разом з батьками каталися на таких «Метеорах» та «Ракетах» і наскільки це було захопливо. Мені ця думка сподобалася, і я вирішив відродити «крилате судноплавство».
Володимир каже, що оголошення про продаж СПК випадково знайшов на одному з російських сайтів.
Читаю, «Продаються «Метеори», почав спілкуватися з продавцями, заглибився в тему, розробив медіа-план, пошукав, де в Україні продаються такі судна, як їх можна відновити, зробити капремонт і випустити на лінію. Став проводити опитування в соцмережах по тих містах, де планував запустити транспорт. І виявилося, що близько 12 тисяч людей були б готові користуватися таким видом транспорту.
Маршрут і комфорт
Підприємець каже, що першою планує запускати лінію Київ-Дніпропетровськ. На маршруті курсуватимуть два типи суден, «Метеор» і «Восход». У «Метеорі» розміщуватиметься 123 пасажири у трьох салонах. У «Восході» – 71 пасажир на два салони. Салони ділитимуться на носовий, середній та кормовий. Швидше за все, носовий буде 1 класу, а середній і кормовий другого класу. Час у дорозі – 8 годин до Дніпропетровська, 4,5-5 годин до Кременчука, з урахуванням зупинок на трьох шлюзах Канівського, Кременчуцького та Дніпродзержинського водосховищ.
– Ми відштовхуватимемося від радянського розкладу, який існував у 1991 році. Раніше за ним курсував експрес, який зупинявся в Каневі, Черкасах, Кременчуці, Світловодську, Комсомольську, Дніпродзержинську і Дніпропетровську.
Ціна питання
Квиток на «крилатого» коштуватиме залежно від точки відправлення і прибуття. Загальний маршрут Київ-Дніпропетровськ вартуватиме 275-300 грн, в той час як потягом люди зможуть подолати цей самий маршрут за 200-250 грн, а автобусом – за 275 грн. Але, як кажуть учасники опитувань, традиційні транспортні перевезення їм уже набридли. Проїзд з Кременчука до Києва коштуватиме приблизно 160-180 грн.
Перші проби
– Поки що ми плануємо один рейс на день, все залежить від пасажиропотоку. Працюватиме 2-3 катери, – каже Володимир. – Вранці вони виходять з різних точок і в обід повертаються. Цього року плануємо вже восени запустити перші тестові рейси. До закриття навігаційного сезону ми трохи обкатаємо і подивимося, як ітимуть справи. А потім узгодимо розклад, бо планували одне, а за відгуками у соцмережах виявилося, що у нас назрівають ще декілька рейсів, наприклад Кременчук-Черкаси-Канів. Перші робочі рейси плануємо запустити з 1 квітня 2015 року.
«Крилатий» катер
Салон «Метеора»
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.