Огляд законів, які набули чинності з 1 січня цього року. Про податки, спрощення процедур, вільну торгівлю з ЄС та інше життя по-новому
Якими будуть податки: зміни до Податкового кодексу
24 грудня, напередодні ухвалення Державного бюджету, Верховна Рада внесла зміни до Податкового кодексу. Нагадаємо, розглядалися два варіанти податкової реформи: від уряду (Міністерства фінансів під керівництвом Наталі Яресько) та від профільного комітету Верховної Ради (проект Ніни Южаніної). Обидва законопроекти викликали неабиякий резонанс у суспільстві. Ухвалені зміни – це компромісний варіант. Ось як вони позначаться на українцях.
Ставка ЄСВ у 2016 році знижена до 22%. Єдиний соціальний внесок (ЄСВ) у 2015 сплачували і роботодавець, і найманий працівник. З нового року ЄСВ для працівника (це 3,6% відрахувань із зарплати) скасований взагалі. Для роботодавця ЄСВ складе 22% (раніше існувала шкала нарахувань на зарплату, і в середньому ЄСВ складав 37%). Тобто зменшиться навантаження на фонд заробітної плати – таким чином уряд спонукає роботодавців вийти з тіні.
Верхня межа для нарахування ЄСВ збережена і піднята до 25 мінімальних заробітних плат (це 34 450 грн), у 2015 році межа складала 17 мінімальних зарплат (23 426 грн).
Ставка ПДФО для більшості українців зросте. На 2016 рік податок на доходи фізичних осіб (той, що ми платимо із зарплат) встановлений у розмірі 18%. Для порівняння: у 2015 році ПДФО складав 15% із зарплат до 12 180 грн і 20% із зарплат, які перевищують 12 180 грн). Разом із тим, варто зазначити, що завдяки скасуванню ЄСВ із зарплати працівника (див. вище) податковий тиск не збільшується.
Податкова соціальна пільга залишається незмінною. Вона складе 50% від мінімальної заробітної плати (тобто 689 грн). Податкова соціальна пільга — це сума, на яку платник ПДФО має право зменшити свій оподаткований дохід за місяць. У порівнянні з 2015 роком майже не змінюється коло платників, які мають право застосовувати цю податкову соціальну пільгу: вона надаватиметься для заробітних плат не вище 1930 грн.
Збережений військовий збір. Платитимемо 1,5% від зарплати, як і в 2015 році.
Спрощену систему оподаткування залишили без суттєвих змін.
– Юридичним особам зберегли право перебувати на спрощеній системі.
– Для платників III групи зменшений річний обсяг доходу в 5 млн грн (зараз – до 20 млн грн).
– Збільшено ставки для платників III групи: з 2% до 3% (для платників ПДВ) – і з 4% до 5% (для неплатників ПДВ);
– Ставки єдиного податку для IV групи платників (сільгосппідприємств) підвищені в 1,8 раза, при цьому на 2016 рік скасовано застосування коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки землі для визначення бази оподаткування для платників єдиного податку IV групи.
Вільна торгівля з Євросоюзом
Набула чинності економічна частина Угоди про асоціацію, тобто з 2016 року Україна і ЄС створюють зону вільної торгівлі (ЗВТ). Економіку України поступово інтегрують у внутрішній ринок ЄС. Буде спрощено митні процедури.
Європейський Союз йде на поступки Україні та дає фору нашій економіці. Так, ЄС зменшує свої тарифи (мита) або на деякі товари скасовує їх взагалі. Як зазначає Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, ЗВТ усуває 97% тарифів на українські товари і передбачає зниження середнього тарифу на український експорт з 7,6% до 0,5%.
Вводяться нульові ставки для промислових і сільськогосподарських товарів, товарів переробної та харчової промисловості.
Разом із тим, в України є 10 років перехідного періоду, протягом якого маємо змінити свій тарифний план (мита). Їх змінюватимуть поступово, на різні групи товарів. Для найбільш чутливих товарів, якими торгують Україна та ЄС, встановлені тарифні квоти.
В Україні вводяться європейські технічні стандарти на 27 категорій продукції. Європейські стандарти запроваджуються протягом 7 років. Українські компанії зможуть брати участь у закупівлях (тендерах) у країнах ЄС.
Нагадаємо, Україна підписала угоду про асоціацію з ЄС 27 червня 2014 року, але її економічну частину було відстрочено на рік на прохання Росії для проведення з нею консультацій. Вони завершилися безрезультатно.
Російська Федерація вже відреагувала на набуття чинності економічної частини угоди між ЄС та Україною – ввела продуктове ембарго відносно українських товарів. Україна відповідає дзеркальними заходами.
Скасовано додатковий імпортний збір
Внесені зміни у Закони про заходи щодо стимулювання зовнішньоекономічної діяльності.
Скасовано додатковий імпортний збір у розмірі 5% і 10%. Зокрема, втратив чинність Закон про заходи щодо стабілізації платіжного балансу України, який тимчасово встановлював цей додатковий імпортний збір на низку товарних груп, які класифікуються відповідно до Митного тарифу України. Так, для товарних груп 1-24 (сюди входять харчові продукти тваринного і рослинного походження, алкоголь, чай, кава, напої, тютюн) у 2015 році справлявся додатковий імпортний збір на рівні 5%. Для товарних груп 24-97 (сюди входять різноманітні промислові товари, в тому числі будматеріали, фармацевтична, косметична продукція, текстиль, взуття, одяг, іграшки, автомобілі та інші товари) у 2015 році справлявся додатковий імпортний збір на рівні 10%.
Тобто тепер, після скасування цього збору, фактично створюються умови для здешевлення імпортних товарів. І тепер усе залежатиме від того, чи захочуть імпортери знизити ціни для кінцевих споживачів, чи навпаки, збільшать свої націнки і прибутки.
Встановлені пільги на ввезення електромобілів
Внесено зміни до Закону про митний тариф України щодо ввізного мита на електромобілі. Встановлюється нульова ставка ввізного мита на транспортні засоби, оснащені виключно електричними двигунами (одним або кількома).
Створюються передумови для зниження ціни на електромобілі і збільшення їх питомої ваги на українському автомобільному ринку.
Закон посилює вимоги до касових апаратів
Припиняється дія деяких положень Закону про застосування реєстраторів розрахункових операцій, ухваленого в червні минулого року. Йдеться про застосування РРО – реєстраторів розрахункових операцій, або касових апаратів. Із 1 січня заборонено використання РРО, які не передають контрольну стрічку в електронному вигляді.
Свого часу проти обов’язкових касових апаратів протестували підприємці – уряд та Верховна Рада пішли їм на поступки та тимчасово встановили перехідний період для доопрацювання або заміни існуючої касової техніки на таку, що забезпечує подання по електронних каналах зв'язку електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків. З нового року цей перехідний період закінчився.
За порушення вимог закону встановлений штраф у розмірі 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Штрафуватимуть підприємців, якщо контрольна стрічка не надрукована або не створена в електронній формі на РРО, а також у разі, якщо виявлено спотворення даних про проведені розрахункові операції, інформація про які міститься на контрольній стрічці, створеній в електронній формі.
Закон про Державний бюджет України на 2016 рік
Доходи Держбюджету встановлені в сумі 595,1 млрд грн. (+15,1% порівняно із Держбюджетом на 2015 рік); витрати – у сумі 667,8 млрд грн.
Бюджет ухвалено з урахуванням змін до Податкового кодексу України (зокрема, зменшення ЄСВ, встановлення ПДФО на рівні 18% ). Дефіцит державних фінансів, за даними Мінфіну, складає 3,7% ВВП (це 83,7 млрд грн.).
За словами міністра фінансів Наталі Яресько, бюджет на 2016 рік передбачає зниження до 28,8 млрд грн видатків на утримання державного апарату, – проти 30,1 млрд грн у 2015 році. Тобто у процентному відношенні витрати на держапарат складуть 3,5% усіх видатків (проти 4,3% у 2015 році).
Ключові показники:
2% – економічний ріст
12% – інфляція
24,1 грн за $1 – середньорічний курс гривні.
Соціальні стандарти: мінімальна заробітна плата та прожитковий мінімум будуть зростати двічі на рік – перший раз 1 травня на 5% і другий 1 грудня на 7%, загалом 12% – на рівні із закладеною інфляцією. Усі основні соціальні допомоги для найбільш вразливих верств населення збережені й проіндексовані згідно із соцстандартами.
Закладено більший ресурс на виплату громадянам житлових субсидій у розмірі 35 млрд. грн. (у 2015 році – 24 млрд. грн.).
На оборону і безпеку держави передбачено спрямувати ресурс загальним обсягом 113,6 млрд. грн. (або 5,0% від ВВП). Порівняно з 2015 роком видатки на оборону збільшені на 16,4%.
На будівництво житла військовослужбовцям Збройних сил України, прикордонної служби, СБУ та МВС за різними програмами буде витрачено 1,15 млрд грн. При цьому на будівництво житла для сімей загиблих воїнів АТО – 300 млн грн.
Соціалка
Закон захищає трудових мігрантів
Набув чинності Закон «Про зовнішню трудову міграцію». Законом визначено права трудових мігрантів на належні умови праці, соціальний захист і возз'єднання сім'ї. Держава зобов'язана сприяти реінтеграції в суспільство трудових мігрантів та членів їхніх сімей після повернення в Україну шляхом надання соцпослуг.
Пенсіонерам-військовослужбовцям повернуть належні їм суми пенсій
Набувають чинності зміни до деяких законів з питань пенсійного забезпечення.
Відповідно до них пенсіонерам-військовослужбовцям мають повернути належні їм суми пенсій. Тобто якщо перерахунок не проведений з вини органів Пенсійного фонду України або з вини держорганів, які видають довідки для перерахунку пенсій, такий перерахунок провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Перерахунок пенсій за діючим законодавством передбачений у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення військовослужбовців або у зв'язку із введенням нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій.
Допомогу на дитину отримають не всі матері-одиначки
24 січня «під ялинку» Верховна Рада внесла зміни до Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми». Для малозабезпечених матерів допомога на дитину збільшиться. Але, разом із тим, матері-одиначки, чиї доходи забезпечують дитині прожитковий мінімум, не отримуватимуть допомогу взагалі. Бо з нової редакції закону прибрали визначення, яке забезпечувало всім матерям (незалежно від статків) право на допомогу в розмірі не менше 30% прожиткового мінімуму.
Що було: до набуття чинності змін допомога одиноким матерям нараховувалася як різниця між 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу.
Приклад: Середньомісячний сукупний дохід родини (матері-одиначки і дитини) складає 1200 грн, тобто в розрахунку на одну особу – 600 грн. Прожитковий мінімум на дитину до 18 років – 1455 грн.
Розрахунковий розмір допомоги: 727,5 (50% прожиткового мінімуму на дитину) – 600 = 127,5 грн.
Але допомога в 2015 році складала не менше 30% від прожиткового мінімуму (30% від 1455 грн, це 436,5 грн). Тобто у нашому прикладі мати-одиначка отримувала не менше 436,5 грн
Що стало: з 1 січня 2016 року допомога нараховується як різниця між 100% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім'ї. Порахуємо на тому самому прикладі.
1455 (100% прожиткового мінімуму на дитину) – 600 = 855 грн
Але якщо дохід родини (матері і дитини до 6 років) складає 2910 грн і вище, право на допомогу вона втрачає.
В управліннях праці та соцзахисту чекають на новий порядок призначення допомог, і з 1 січня здійснюватиметься перерахунок (на це дається 3 місяці). Матерів-одиначок запрошуватимуть до органів соцзахисту.
Серед інших змін до законів у сфері соцзахисту – збільшена допомога з надбавкою на догляд для інвалідів з дитинства підгрупи А 1-ї групи (це лежачі інваліди).
Мінімальна зарплата на 2016 рік
1 378 грн – з 1.01.16 (на рівні 2015 р.),
1 450 грн – з 1.05. 16
1 550 грн. – з 1.12.16
Мінімальна зарплата встановлена на рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Прожитковий мінімум на 2016 рік (грн.)
Розмір з 1.01.16 з 1.05.16 з 1.12.16
Прожитковий мінімум 1 330 1 399 1 496
Для дітей до 6 років 1167 1228 1313
Для дітей від 6 до 18 років 1455 1531 1637
Для працездатних осіб 1378 1450 1550
Для непрацездатних осіб 1074 1130 1208
Мінімальний розмір пенсії дорівнює прожитковому мінімуму для непрацездатних осіб, а значить, у зв’язку з ростом прожиткового мінімуму мінімальні пенсії переглядатимуть двічі.
Реєстрація нерухомості
Набула чинності нова редакція Закону про держреєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Повноваження реєстрації передаються на місця (перехідний період до 30 квітня). Суб'єктами реєстрації будуть виконкоми місцевих рад, міські та районні держадміністрації, держреєстратори (в т.ч. нотаріуси), акредитовані суб'єкти (суб'єкти публічного права, серед співробітників яких не менше 3-х держреєстраторів). Права можна буде реєструвати у будь-якого держреєстратора в межах області, а у нотаріуса – в межах всієї України. Можна буде зареєструвати права власності на об'єкти незавершеного будівництва, незатребувані паї.
Разом із тим, підвищується вартість реєстрації, також законодавчо закріплені скорочені терміни реєстрації та плата за таку прискорену реєстрацію (у мінімальних зарплатах).
Реєстрація бізнесу
Набула чинності нова редакція Закону про держреєстрацію юридичних осіб і фізосіб-підприємців. Повноваження реєстрації від органів юстиції передаються на місця (перехідний період до 30 квітня). Як і з реєстрацією нерухомості, суб’єктами реєстрації будуть органи місцевого самоврядування, місцеві держадміністрації, нотаріуси та акредитовані суб'єкти повноважень щодо надання адмінпослуг у сфері державної реєстрації юридичних осіб та ФОП. Зміни спрямовані на реформування реєстрації, оперативності, мінімізації кількості документів та процедур. За органами юстиції залишається державна реєстрація громадських формувань.
Оформлення спадщини
Відповідно до змін до законодавчих актів щодо деяких питань спадкування, оформити спадщину тепер можна у сільрадах. Відповідні повноваження надані органам місцевого самоврядування.
Важливо для всіх: скасовується обов'язкова оцінка майна у випадках успадкування майна спадкоємцями першої та другої черги, а також у разі спадкування спадщини, яка оподатковується за нульовою ставкою податку.
Зміни Бюджетного кодексу щодо фінансування політичних партій
Набули чинності зміни до статті 87 Бюджетного кодексу, тобто створюються передумови для впровадження державного фінансування політичних партій.
Передбачається, що з Держбюджету фінансуватиметься статутна діяльність політичних партій, не пов'язана з їх участю у виборах, а також відшкодовуватимуться витрати партій на передвиборну агітацію під час чергових та позачергових виборів нардепів.
Політичні партії зобов'язані надавати аудиторській фірмі звіти про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру.
Закон встановлює відповідальність за повірку лічильників
Внесено зміни до Закону про метрологію та метрологічну діяльність. Створюється Державна метрологічна інспекція. Вводиться адмінвідповідальність за порушення умов і правил проведення повірки засобів вимірювальної техніки та виконання вимірювань.
Передбачається розширення застосування механізмів акредитації.
Підготувала Тетяна ДОНЧЕНКО, використані матеріали ligazakon.ua, «Економічна правда»,
сайтів Міністерства фінансів України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, тексти законів.
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.