«Швидка комунальна допомога» попереджає: якщо в квартирі немає опалення, не завжди в цьому винні комунальники. Причиною може бути сусід, який «посадив» увесь стояк. Або навіть ви самі, довірившись «майстрам на всі руки», які міняли батареї. Сьогодні на прикладах реальних ситуацій кременчужан ми покажемо, чого не варто робити, щоб не залишитися без тепла
Кожного року, коли настає опалювальний сезон, аварійні служби керуючих компаній, які обслуговують багатоповерхівки, завалені скаргами від мешканців. Обов’язково є будинки, де батареї не гріють – причому не в квартирі, а по стояку. Люди лають комунальників за «повітря в батареях».
Дехто з мешканців, стомившись «обривати телефони» диспетчерів керуючих компаній та служби 1563, телефонує та пише в «ТелеграфЪ». Виконавчий директор компанії «Житлорембудсервіс» Віктор Волик завів хорошу практику – звітуватися за скаргами наших читачів. Так, разом із ним ми «вмикали» опалення у двох під’їздах будинку №7 на вулиці Героїв Крут та в одному під’їзді будинку №7 на вулиці Олега Кошового. І переконалися, що не завжди за холод у квартирах ми мусимо «дякувати» комунальникам. Часто собі та сусідам можуть зашкодити самі мешканці, втручаючись (здебільшого через нерозуміння) в систему опалення.
Реальний приклад - під’їзд будинку №7 на вулиці Олега Кошового. Мешканці квартири на першому поверсі перекрили систему опалення - та й поїхали собі з міста. Довелося розшукувати їхніх родичів, які відчинять квартиру.
Віктор Волик підтверджує, що часто люди ставляться з недовірою до комунальників. Мовляв, і чого це раптом вони «лізуть» до квартир, щоб увімкнути опалення? Нехай лізуть у підвали!
Та причини холоду можуть критися не лише в підвалах, а й у квартирах. Отже, до вашої уваги – п’ять типових способів, як нашкодити собі і заодно сусідам.
Наш експерт – інженер Віктор Волик, виконавчий директор керуючої компанії «Житлорембудсервіс». Йому доводиться розбиратися із скаргами на якість опалення. І, як ми виявили, він уміє цікаво розповідати про буденну «комуналку»!
Саме така ситуація мала місце в будинку №7 на вулиці Олега Кошового. Це колишній гуртожиток тролейбусного управління, реконструйований під квартири. У будинку немає підвалу – тому система опалення перекривається та вмикається із квартир на першому поверсі. Так спроектували будинок, куди подінешся! Так звані «лежаки» опалення знаходяться у квартирах: тобто мешканці можуть «легким рухом руки» перекрити опалення на всьому стояку.
Зазвичай комунальники попереджають мешканців таких квартир, що від них залежить опалення всього під’їзду, і краще взагалі не чіпати крани на лежаку. Та дехто про це забуває або перестраховується, виїжджаючи кудись надовго.
Переважна частина житлових будинків - це 5- та 9-поверхові будинки з верхнім розподілом тепла. Віктор Волик пояснив, як функціонує система. З елеваторного вузла будинку центральна магістраль подає тепло на технічний поверх. Теплоносій циркулює стояками центрального опалення (ЦО), нагріває батареї, віддає тепло та спускається до зворотного трубопроводу ЦО в підвальному приміщенні.
Ось як схематично виглядає механізм центрального опалення житлових будинків з верхнім розподілом тепла.
А відтак є й типовий спосіб «перекрити» тепло на весь стояк! Мешканці міняють батареї, які вичерпали свій ресурс, та встановлюють перед ними крани: можна «прикрутити» батарею, якщо вона дуже пече. Нібито й хороша ідея – і в квартирі комфортно, і енергозбереженням займаємось. Але все добре, якщо кран стоїть у правильному місці.
Ось приклад того, як крани перед батареями влаштовані неправильно: у цьому випадку перекривається весь стояк опалення – не лише собі, але й сусідам.
А ось інший, правильний приклад. Тут теж є відсікаючі крани, але влаштований байпас (тобто перемичка, ділянка труби), який дозволяє теплоносію циркулювати стояком опалення та йти повз вашу квартиру до інших помешкань, навіть якщо перекритий кран на ваш прилад опалення. Тобто, щоб зробити все правильно і не нашкодити сусідам, треба встановити байпас .
Люди міняють у квартирах старі стояки – метал на пластик. Та не завжди заміна є адекватною. На цьому прикладі ми бачимо, як заради краси, ховаючи стояк у нішу, змінили діаметр труби та влаштували переходи і «коліна». Крім того, при заміні занижені внутрішні діаметри трубопроводів (порівняно з тими, що були раніше), є непроектний кран на лоджію. Усі ці заходи з «поліпшення» стояка призвели до того, що збільшився гідравлічний опір на ділянці трубопроводу опалення. Що це означає?
Боротися з самовільними переобладнаннями важко, зізнається виконавчий директор компанії «Житлорембудсервіс».
При заміні труб заради краси їх вигнули, поставили кутові перехідники. Усе це збільшило опір в системі опалення. Крім того, Віктор Волик звертає увагу на нюанс, який варто враховувати при заміні металевих труб на пластикові. Річ у тім, що в пластикової труби того ж самого діаметру, що й металева, менший внутрішній перетин (тобто зсередини менший прохід). І це теж збільшує опір для теплоносія.
Вихід: при заміні труб з металу на пластик брати пластикову трубу на діаметр більше (щоб внутрішній перетин відповідав діаметру металевої труби), робити менше переходів, особливо кутових.
Ситуація з улаштуванням опалювальних приладів схожа з попереднім прикладом: дуже багато переходів. За словами Віктора Волика, таких реконструкцій опалення – близько 35% у житловому фонді. І вони почасти не обмежуються тим, що погано гріють батареї чи стояк. Якщо взяті ще й «неправильні» труби, можна влаштувати справжній «гейзер» у квартирі!
- Що ж робити, аби цього не трапилося?
- Дуже просто. Обирати «правильні» труби – поліпропіленові з армуванням, спеціально для центрального опалення (маркування ПН-25). Бувають труби для опалення з алюмінієвим шаром усередині або зі скловолокном. На жаль, труби для опалення раза у півтора дорожчі, ніж труби для гарячого водопостачання (ПН-16, ПН-20). І тому люди часто намагаються зекономити або дослухаються до порад «фахівців», які радять дешевший матеріал.
Керуюча компанія «Житлорембудсервіс»
Швидка комунальна допомога: 3-01-22; 3-31-55; 70-43-55
Відділ звернень громадян: 74-03-30; 74-05-85.
Керуюча компанія «Місто для людей»
Колл-центр: 067-341-41-41; 70-04-41.
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.