Субсидію не дадуть, якщо площа квартири складає понад 120 кв м, а будинку – понад 200 кв м. Також уряд знову зменшив соціальний норматив споживання газу на індивідуальне опалення. І це ще не всі «покращення»…
27 квітня, якраз напередодні чергового перерахунку субсидій на новий період, який здійснюється із першого травня, уряд ухвалив низку змін до постанов, які впливають на порядок призначення субсидій та на розмір цього виду допомоги. Вводяться нові обмеження, через які субсидія призначатися не буде. У своїх прес-повідомленнях уряд називає зміни «більш справедливим підходом» у нарахуванні субсидій і не приховує, що має на меті скоротити кількість їх отримувачів. Проте запевняє, що обмеження не торкнуться пенсіонерів та малозабезпечених людей, а нововведення «скоротять випадки зловживань, які, на жаль, стали непоодинокими».
Чи насправді все саме так? Із черговими «покращеннями», які уряд підготував до першотравневих свят, розбирався «ТелеграфЪ»: ми порівнювали «старі» тексти урядових постанов із нововведеннями.
Із 1 травня цього року діятиме нове правило: субсидія не призначатиметься, якщо площа квартири перевищує 120 кв. метрів, а будинку – 200 кв. м. Оплачувати «комуналку» за такі помешкання доведеться у повному обсязі, незалежно від того, хто зареєстрований у цьому житлі – працюючий чи пенсіонерка з мінімальною пенсією. Виняток - дитячі будинки сімейного типу, прийомні сім’ї та сім’ї, в яких не менше року проживають троє і більше дітей. Чергові зміни внесені до Постанови №848 від 21.10.95 року (про спрощення порядку надання субсидій).
Саме так уряд хоче уникнути зловживань, коли в житлі «преміум-класу» (як сказано у прес-релізі) реєструвалася пенсіонерка з мінімальною пенсією, а потім зверталася до комісії при органі соцзахисту населення, щоб отримати субсидію на всю площу квартири та будинку.
Можливо, елітним житлом, дійсно, зловживають. Але, крім того, уряд обмежив понаднормову площу «звичайного» житла (не «преміум-класу»). На перший погляд, норми ті самі: 13,65 кв м на одну особу плюс 35,22 кв м на домогосподарство (Постанова про соціальні нормативи (№409 від 6.08.14).
Але до внесення нових змін до цієї Постанови діяли бонуси для пенсіонерів: «Для домогосподарств, що складаються з однієї або двох непрацездатних осіб, зазначена норма становить 75 кв. метрів на домогосподарство». Тобто для двох пенсіонерів субсидію призначали на 75 кв м без рішення комісії. У новій редакції постанови цього абзацу немає, тож соціальний норматив для родини пенсіонерів фактично зменшено. А рішення про субсидію на понаднормову площу обов'язково прийматиме комісія. При цьому понаднормова площа «не може перевищувати більш як на 30 відсотків соціальну норму житла, розраховану для домогосподарства».
Наприклад, одинокий пенсіонер мешкає один у приватному будинку площею 75 кв м. Соціальна норма житла на одного, на яку призначається субсидія на газ – це 13,65 кв м на особу плюс 35,22 кв м на домогосподарство, тобто у сумі – 48,87 кв м. У цьому випадку субсидію йому призначать лише на 65,5 кв м (48,87 + 30%*48,87). За решту – 9,5 кв м - пенсіонер має доплачувати самостійно. Або (якщо не в змозі платити) буде змушений продати хатинку і шукати щось менше.
Ще одне нововведення – субсидія не призначатиметься, якщо у власності родини є авто або інший транспортний засіб, якому менше п’яти років від дати випуску (крім мопеда). Не враховується транспорт, отриманий безоплатно чи придбаний на пільгових умовах через структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, у тому числі за рахунок грошової допомоги на придбання автомобіля.
Варто додати, що зараз позбудеться призначених субсидій й частина тих власників авто, які купували їх новими, і ще не вичерпали п’ятирічний термін експлуатації. Адже до внесення змін наявність авто враховувалася лише як сума покупки, що перевищує 50 тисяч гривень, і це було підставою для не призначення субсидії протягом року. А далі на субсидію вже можна було претендувати.
Втім, з цього правила є виняток: субсидія власнику авто може бути призначена за рішенням комісії, якщо він опинився в складних життєвих обставинах (тривале лікування тощо).
Інформацію про наявність (чи відсутність) авто людина мусить зазначити в декларації. Органи соцзахисту також отримуватимуть дані від МВС, яке веде реєстр власників транспортних засобів, тож авто не приховаєш.
Уряд бореться з тіньовою зайнятістю. Саме так презентують нововведення, за яким дохід офіційно не працюючих і тих, що не перебувають на обліку в центрі зайнятості, буде враховуватися на рівні трьох прожиткових мінімумів для працездатних осіб – тобто нині це 5286 грн (1762 грн*3). Але це – ліпшому випадку, за рішенням комісії.
Бо нова редакція Порядку призначення субсидій передбачає, що цей вид допомоги не призначається родині, де хтось повнолітній не працює (і при цьому не є студентом денної форми навчання, не служить в армії, не стоїть на обліку в службі зайнятості). Нововведення «відсікає» тих, хто:
Найбільше тут можуть «влетіти» родини, де діти тільки-но досягли повноліття, але з їх офіційним працевлаштуванням щось не склалося.
Субсидія і доходи
Раніше субсидію перепризначали на новий період раз на рік у травні та окремо розраховували її розмір на літній і зимовий період. Тепер, відповідно до оновленого механізму субсидій, це відбуватиметься двічі на рік – у травні та жовтні. У травні цього року (на неопалювальний період) при перепризначенні субсидій враховуватимуться доходи за 3-й та 4-й квартал 2017 року. У жовтні (на опалювальний період) – за 1-й та 2-й квартал 2018 року.
Якщо людина звертається вперше по субсидію, то враховуються її доходи за два попередні квартали «що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням житлової субсидії» - пряма мова Постанови. Пояснимо: наприклад, людина прийшла по субсидію у травні цього року. Місяць, який передує зверненню – квітень, а два попередні квартали – це 1-й квартал 2018 року та 4-й квартал 2017.
Умов, за яких субсидія не призначається, стало більше. Але майже з усіх цих правил може бути виняток – рішення комісії. (Не розповсюджується виняток лише на великі помешкання – на них субсидії однозначно не дадуть).
Для рішення комісії обов’язково складається акт обстеження матеріально-побутових умов. Крім того, комісія теж обмежена в ухваленні позитивного рішення щодо субсидії. Її не призначать особі, яка не мала доходів або мала доходи менші за мінімалку, не відраховувала ЄСВ, але при цьому сукупно понад 60 днів перебувала за кордоном протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення субсидій. Обмеження не стосуються тих, хто їздив на лікування, навчання, у службове відрядження, що підтверджується документами. Тобто дана новація спрямована на "відсікання" заробітчан, які не платять ЄСВ,
Інформацію про перетин кордону органи соцзахисту отримуватимуть від Держприкордонслужби.
Ще одна умова, без якої комісія не призначить субсидію – сплата ЄСВ у розмірі, не менший, ніж мінімальний (819,06 грн) протягом двох місяців поспіль перед днем звернення за призначенням субсидії. Уряд хоче контролювати недобросовісних ФОПів – підприємців, які не сплачують внески. Проте, якщо ти сам не ФОП, твої внески залежать від роботодавця, і можуть бути ситуації, коли найманий працівник і гадки не має, що за нього не сплачене ЄСВ.
Більше того, усіх, хто отримав субсидію за рішенням комісії, органи соцзахисту контролюватимуть щомісячно на предмет сплати ЄСВ. Якщо ФОП не сплатить ЄСВ за себе – його одразу позбавлять субсидії та зобов’яжуть повернути вже надану суму (за розрахунковий період). Про таке «покарання» для найманих працівників не йдеться. Але для них є інший нюанс, і він стосується роботи за строковими трудовими угодами. Якщо такому працівнику (через малий розмір доходів або їх відсутність до працевлаштування) субсидію призначає комісія, є обов’язкова умова – термін дії трудової угоди має бути більшим, ніж термін, на який призначається субсидія. Інакше в цьому випадку субсидія не призначається.
З одного боку, нововведення бореться з недобросовісними роботодавцями, які хитрують з трудовими угодами, мінімізуючи доходи. Немає сенсу йти до такого роботодавця на мінімалку на місяці на два, бо з субсидією все одно «пролетиш». Але, якщо вже влаштувався за трудовою угодою, не зможеш звільнитися достроково ні за власним бажанням, ні за угодою сторін, ні навіть через зміну істотних умов праці – інакше доведеться повернути призначену субсидію за весь період.
Тобто, з іншого боку, строкова угода при працевлаштуванні – шлях до трудового «субсидіального» рабства.
Уряд знову зменшив соціальний норматив на газ для індивідуального опалення з 5 кубометрів до 4,5 кубометрів на квадратний метр та на електричне опалення з 50 КВт/год до 30 КВт/год на квадратний метр.
Субсидія розраховується саме на соціальну норму, таким чином мешканці приватного сектору й ті, в кого немає централізованого опалення, «автоматом» отримають менші субсидії в наступному опалювальному сезоні 2018-2019 років.
Варто зазначити, що при застосуванні нормативів діють коригуючі коефіцієнти по регіонах. Для Полтавської області коефіцієнт для будинків 1-2 поверхи складає 1,073, а для будівель від 3 поверхів та вище – 0,783.
З урахуванням коефіцієнтів, у Кременчуці застосовуватимуть такі соціальні нормативи для газового опалення:
В уряді підкреслюють: частину сум, зекономлених на індивідуальному газовому (чи електричному) опаленні, монетизують, як і минулого року. За газ повернуть «живими грошима» еквівалент 100 зекономлених кубометрів – 695 гривень. З іншого боку, агітуючи економити, уряд, як уже сказано, зменшив соціальний норматив газу на опалення. Тобто шансів зекономити на газовому опаленні буде менше, і замість «пряника» в наступному опалювальному сезоні для багатьох буде «кнут».
Так, нещодавно пенсіонер з Раківки розповідав «Телеграфу», що ледь вкладається в соціальний норматив від уряду, хоча й економить. Тепер (з нововведеннями) – або мерзнути, або платити за перевитрати повну ціну.
Варто зазначити, що уряд зменшував поступово кілька разів соціальний норматив споживання газу на опалення – із 7 кубометрів (у 2014 році, на момент затвердження соціальних нормативів) до 4,5 кубометрів (на сьогодні). Востаннє - наприкінці минулого опалювального сезону.
Уряд вніс зміни й до Постанови №534 від 23.08.16 року, яка визначає порядок повернення до бюджету сум субсидій, не використаних населенням. До цього поверненню підлягали невикористані субсидії лише на певні послуги: на гарячу та холодну воду, водовідведення, централізоване опалення, газ та електроенергію для опалення (крім сум, що підлягають монетизації – тобто виплачуються отримувачу субсидій «живими» грошима).
Тобто на рахунках отримувачів субсидій залишалися суми економії за газ (для плити і колонки) та за електроенергію (для освітлення та побутових приладів). І люди могли їх використовувати в наступному періоді. Наприклад, багатьом не призначалася субсидія в неопалювальний період – натомість люди могли користуватися бонусами на рахунках від зекономленого раніше. Тепер ці бонуси заберуть у бюджет.
Ця новація уряду для нас є найбільш не зрозумілою, бо ніяк не стимулює до подальшої економії.
Уряд спростив процедуру отримання субсидій переселенцям. Із травня їм навіть не потрібно буде надавати договір оренди житла для оформлення субсидії. Але при цьому органи соцзахисту складатимуть акт обстеження матеріально-побутових умов.
P.S. Уряд підготував нам аж забагато новацій. У вас, шановні читачі, можуть виникнути додаткові запитання. Пишіть автору статті на електронну адресу: t.donchenko88@gmail.com. Ми переадресуємо ваші запитання фахівцям в органах соцзахисту та підготуємо публікації на нашому сайті.
Також нагадуємо телефони гарячих ліній управлінь соцзахисту.
Управління соцзахисту Крюківського району
Телефони: 6-13-63, 6-01-20
Адреса: вул. І. Приходька, 90, кім. 111.
Управління соцзахисту Автозаводського району
Телефони: 77-29-95, 77-32-28
Адреса: просп. Свободи, 66.
Графік роботи управлінь соцзахисту: з понеділка по четвер - з 8.00 до 17.00, у п’ятницю - з 8.00 до 16.00.
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.