Розказуємо, чому сіль має більше «мінусів», аніж «плюсів», та які існують альтернативи тротуарному та дорожньому «солінню»
У Кременчуці є народна «прикмета»: якщо вночі випав сніг, то вранці його «посолять». Дороги та тротуари міста посипають сіллю, піском та іншими сумішами для того, щоб мінімізувати ожеледицю.
Взимку Кременчук «солять» регулярно. Зокрема у відповіді на інформаційний запит «ТЪ» КАТП-1628 відповіло, що за останні два зимові періоди висипали на проїжджу частину міста по 2 тис тонни солі.
Якщо порівняти, скільки снігу випадало протягом двох минулих зим із теперішніми погодними умовами, то цього сезону солі використають більше. Наприклад, 22 травня 2018 року КАТП-1628 закупило у ТОВ «Костанза» майже 3 тис тонни солі з протиожиледною добавкою (договір можна завантажити уклало договір на закупівлю 186 тонн солі.
). Днями з тією ж самою фірмою комунальне підприємствоСіль допомагає менше ковзатися, має протиожиледний ефект. Проте це її перший і єдиний «плюс».
Старший викладач кафедри біотехнологій та біоінженерії КрНУ Сергій Дегтяр розповів, що соляна суміш негативно впливає на металеві частини автомобіля. Тобто, сіль пришвидшує корозію металу.
Крім того, за словами викладача, сіль псує взуття, від агресивної солі страждає шкіра на лапах тварин.
Екологічна активістка, співкоординаторка ініціативи «Zero Waste Lviv» Діана Попфалуші розповіла «ТЪ», що сіль негативно впливає і на ґрунт. Дівчина пояснила, що після танення снігу солона вода потрапляє у землю і засолює її. Коли навесні дерева «прокидаються», через засолений ґрунт вони не можуть отримати достатньої кількості води, адже сіль перешкоджає її потраплянню. У результаті цього рослини засихають. Особливо страждають молоді дерева і кущі. Крім того, якщо сіль з домішками азбесту чи інших агресивних речовин, вона руйнує кореневу систему.
Також побутує думка, що сіль сприяє більш швидкому руйнуванню асфальтного покриття. Це явище пояснив заступник начальника Служби автомобільних доріг у Полтавській області Анатолій Мягкохліб.
Наприклад, покриття внаслідок снігопаду чи дощу при мінусовій температурі замерзло. Після обробки протиожеледними матеріалами воно розмерзлося, потім знову негода – покриття замерзло, його знову обробили. І так протягом зимового періоду відбувається постійно.
Тобто руйнування покриття спричинене фізичними, а не хімічними явищами. Покриття буде руйнуватися незалежно від типу протиожеледних матеріалів (твердих, рідких, фрикційних). Це вимушений захід, оскільки інших варіантів боротьби із зимовою слизькістю немає, - пояснив Анатолій Мягкохліб.
За словами Сергія Дегтяря, для посипання доріг можна використовувати гранітну крихту або пісок. Але у цих методів також є недоліки. Зокрема пісок та гранітна крихта потрапляють до каналізаційної системи. Крихта та пісок механічно забивають канали відтоку. Результати можна побачити вже влітку, коли починаються зливи, і каналізація не «справляється» з великими об’ємами води.
Альтернативою може виступити мармурова крихта, яка м’якша, аніж гранітна. Проте вона дорожча і також може забивати каналізацію, застрягати у взутті.
Діана Попфалуші вважає, що також можна посипати дороги дрібними камінцями базальту та гальки. У цьому є кілька позитивних моментів:
Хлориду натрію, тобто солі, також є альтернатива. Сергій Дегтяр розповів, що є дорожчі та менш шкідливі замінники. Наприклад, хлорид калію. До того ж, калій є біогенним реагентом, тобто стимулює розвиток та є добривом для рослин.
Так само можна використовувати хлорид кальцію. Такою сумішшю посипають дороги Кракова. Ось що розповіла полтавка Надія Руденко, яка більше року живе в цьому місті.
Ідеальним, проте дуже дорогим та майже неможливим задоволенням в українських реаліях є підігрів доріг та тротуарів. Такий метод використовують у Ісландії. Ісландці вдало використовують енергію гарячих джерел, якими рясно всипана держава: обігрівають не лише будинки, теплиці, басейни, а й тротуари.
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.