Закон набув чинності відразу після опублікування, але основна його частина, відповідно до прикінцевих положень, починає діяти через півроку — тобто завтра
Ще 4 лютого Президент України підписав Закон «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів», який Верховна Рада ухвалила 6 грудня (законопроект №8450). Закон набув чинності відразу після опублікування, але основна його частина, відповідно до прикінцевих положень, починає діяти через півроку — тобто завтра, 6 серпня. Закон вводить нові вимоги для маркування продуктів та розширить інформацію для споживачів.
Як сказано у Пояснювальній записці до законопроекту 8450, його розроблено з метою приведення українського законодавства у відповідність до положень регламентів та директив Євросоюзу. Передбачається, що він дозволить забезпечити високий рівень захисту здоров’я та інтересів споживачів, яким надаватиметься вся необхідна інформація для свідомого вибору харчових продуктів.
Після публікації новий закон набуде чинності, і споживачі отримуватимуть більше інформації про харчові продукти.
Що має бути зазначено на етикетах фасованих продуктів
Закон визначає обов'язковий перелік маркування:
- назва харчового продукту;
- перелік інгредієнтів;
- будь-які інгредієнти або допоміжні матеріали для переробки, які викликають алергічні реакції або непереносимість, і використовуються у виробництві або приготуванні харчового продукту і залишаються в готовому продукті, навіть в зміненій формі;
- кількість певних інгредієнтів або категорій інгредієнтів;
- кількість харчового продукту у встановлених одиницях виміру;
- мінімальний термін придатності або дата "спожити до";
- будь-які особливі умови зберігання і / або умови використання (у разі потреби);
- найменування і місцезнаходження оператора ринку, що відповідає за інформацію про харчовий продукт; а для харчових продуктів, що імпортуються, - найменування і місцезнаходження імпортера;
- країна походження або місце походження (стосовно м'яса або продуктів, назва яких може ввести в оману відносно країни походження);
- інструкція з використання - у випадках, коли відсутність таких інструкцій утрудняє належне використання харчового продукту;
- для напоїв зі змістом спирту етилового понад 1,2 відсотка об'ємних одиниць - фактичний зміст спирту в напої;
- інформація про поживну цінність харчового продукту;
- інформація, чи піддавався харчовий продукт розморожуванню;
- позначку «з ГМО», якщо їх частка у продукті перевищує 0,9%.
Що ще може бути на етикетці
При маркуванні може бути зазначена інформація, що полегшить вибір споживачам:
- може використовуватися позначка «без ГМО», якщо продукт їх не містить;
- інформація про продукт може супроводжуватися позначенням «підходить для осіб з непереносимістю глютену» або «підходить для осіб, хворих на целіакію» (аутоімунне захворювання кишечника – алергія на пшеницю та зернові, непереносимість глютену).
- Може надаватися інформація про те, що молочний продукт «натуральний», якщо він, дійсно, не містить нічого штучного: сировини, інгредієнтів, барвників, ароматизаторів, консервантів, стабілізаторів, харчових добавок, підсолоджувачів. Натомість за наявності штучних складових забороняється використовувати слово «натуральний».
Що забороняється
Закон забороняє використання інформації, що може ввести споживача в оману, особливо у частині властивостей і характеристик харчових продуктів та наслідків їх споживання, а також у частині приписування харчовим продуктам лікувальних властивостей. Заборона поширюється також на рекламування та представлення харчових продуктів.
Автор:
Тетяна Донченко
Джерело фото: media.pogliad.ua