Департамент ЖКГ уклав прямий договір майже на мільйон на так званий капітальний ремонт зелених насаджень, визначивши, що це «землерийні роботи». Чому таке дивне визначення? Бо оминали тендер
У місті активно обрізають та кронують дерева, про що регулярно звітує департамент ЖКГ на своїй сторінці у Фейсбук. Та виявляється, дерева не пиляють, а закопують, бо предмет закупівлі у документах визначений як землерийні роботи...
Так, 26 лютого департамент ЖКГ Кременчуцької міськради уклав угоду з КП «Благоустрій Кременчука» на суму 979 572 грн та розмістив звіт у системі ProZorro. Це була пряма закупівля в одного виконавця — тобто тендер не проводився. Предмет закупівлі має довгу назву, яку просто так і не вимовиш: «Капітальний ремонт зелених насаджень (видалення аварійних, сухостійних, фаутних дерев та формуюче кронування дерев, що досягли вікової межі, в м.Кременчуці) (на виконання Програми по видаленню аварійних, сухостійних, фаутних дерев та формуючого кронування дерев, що досягли вікової межі, в м.Кременчуці на 2017-2020 роки)».
Кодом класифікації закупівлі за «Єдиним закупівельним словником» (ЄЗК)* департамент ЖКГ визначив як ДК 021:2015: 45112000-5 - Землерийні та інші земляні роботи. Нас дуже здивувала ця закупівля майже на мільйон для «землерийок» - усе виглядає так, ніби у нас лише викорчовують пні, але ж це не так. І ми подивилися на ProZorro: за якими кодами класифікації купують кронування та обрізання в інших містах. До речі, ЄЗК призначений для стандартизації опису закупівель — щоб було менше зловживань із боку замовників.
Департамент ЖКГ на своїй сторінці у Фейсбук регулярно звітує про кронування дерев, та, виявляється, це "землерийні роботи"
Пошук у ProZorro за ключовими словами показав, що в інших містах обрізання та кронування — зовсім не «землерийні роботи»:
Отже, виходить, у національному класифікаторі ЄЗК для кронування та обрізання дерев є більш прийнятні визначення, ніж «землерийні роботи». То чому в ДЖКГ ними не користується? Про це ми й запитали в посадових осіб департаменту.
Євген Матвієць, вказаний як контактна особа ДЖКГ на сайті ProZorro сказав, що не займається класифікацією закупівель. Натомість на наше запитання відповіла фахівець департаменту Марія Слєсарєва. За її словами, роботи визначили як «Благоустрій озеленених територій».
- Відповідно до Порядку визначення предмету закупівлі, може бути визначений код по роботах до четвертого або п'ятого знаку. Якщо ми ставимо п'ятий знак, то це й буде як «Землерийні та інші земляні роботи», який теж підпадає під «Благоустрій озеленених територій».
- Чому якщо є спеціальний код «Послуги з видалення дерев», ви використовуєте інший — землерийні роботи?
- Але ж ми і кронуємо, і видаляємо, ми виконуємо роботи — не послуги.
Питали ми й про інші більш прийнятні для класифікації для даного виду закупівель, але почули те саме: це для послуг, а ми замовляємо роботи.
Чому саме роботи, а не послуги? Усе елементарно просто: щоб обійти тендер, провівши закупівлю як допорогову.
Закон «Про публічні закупівлі» передбачає пороги закупівель для замовників:
Усі коди закупівель, які відображують суть того, що робиться з деревами — це послуги, а не роботи. А відтак, визначивши предмет закупівлі як «Підрізання дерев і живих огорож» або «Послуги з видалення дерев», на суму 979 572 грн потрібно було б проводити тендер. І визначати переможця на відкритих торгах, готувати тендерну документацію, де чітко вказувати обсяги замовлених послуг. Натомість у нашому випадку торгами знехтували.
У такий спосіб департамент ЖКГ обходить тендер не в перший раз. З 2017 по 2019 рік чотири закупівлі на так званий «капітальний ремонт» проведені за кодом як «Землерийні роботи».
Звернемо увагу на очікувану суму закупівлі 1 млн 959 тис грн у 2018 році — тут уже, як не крути, варто було оголошувати тендер. Пряма закупівля на суму понад 1,5 млн грн була б порушенням Закону України «Про публічні закупівлі». Але тендер так і не провели: уклали договір на меншу суму - 489,8 тис грн.
Отже, з року в рік у нас «закопують» - чи то дерева, чи то гроші, бо використання їх абсолютно не прозоре. Візьмемо останній договір від 26.02.19 року. Ціна визначена як договірна «згідно проектно-кошторисної документації та на основі розрахунків підрядника». У додатках до договору цих документів немає. Лише протокол погодженої ціни та графік виконання робіт: з лютого по грудень 2019 року. Тож ми не довідалися ні про кількість дерев, які підлягають кронуванню, обрізанню чи видаленню, ні про ціну за одиницю.
А тепер подивимося, як проводить подібну закупівлю Вінниця: у тендерній документації є проект договору, який містить додаток — специфікацію і зобов'язує вказувати всі розцінки, у тому числі за одиницю. У тендерній документації вінницького зеленгоспу є й інформація про кількість дерев, які підлягають обрізанню, та інших робіт — на відміну від закупівлі департаменту ЖКГ у Кременчуці.
ГО «Європейський клуб» підготувало скаргу до Держаудитслужби на «землерийні роботи» з приводу ознак порушення законодавства департаментом ЖКГ Кременчуцької міської ради при визначенні предмету закупівлі.
*Довідка
Національний класифікатор «Єдиний закупівельний словник» (ЄЗС) призначений для стандартизації опису в договорах (контрактах) предмета державних закупівель, забезпечування більшої прозорості процедур закупівель товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти, створення ефективного конкурентного середовища у сфері державних закупівель, а також підтримування участі вітчизняних суб'єктів господарювання у торгах за межами України.
Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» у межах проекту «Моніторинг закупівель зі сфери соціальної інфраструктури та комунальних послуг у Кременчуці». Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково збігається з позицією Міжнародного фонду «Відродження».
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.