На теплопостачання; централізоване водопостачання та централізоване водовідведення Кабмін розробив п’ять типів договорів. Зокрема один — для приватного сектору і чотири – для багатоквартирних будинків. Чим вони відрізняються і що обрати? «ТелеграфЪ» підготував підказки.
Споживачам КП «Теплоенерго» мерія обіцяє знизити тариф на тепло – але лише тим співвласникам багатоквартирних будинків, хто визначиться з моделлю договірних відносин та укладе нові угоди з підприємством. Комунальники підкреслюють: це не їхні забаганки, а вимога Закону «Про житлово-комунальні послуги», низка положень якого набула чинності з 1.05.19 року. Адже він передбачив і нові назви деяких послуг (відмінні від тих, що використовувалися раніше), і дещо нову їх суть. Це й зумовлює необхідність для комунальників порахувати тарифи заново і перейти на нові договірні відносини зі споживачами.
Закон ввів поняття індивідуальних та колективних договорів на певні види компослуг для співвласників багатоквартирних будинків. На його виконання Кабмін у серпні цього року розробив по п'ять типів договорів на такі послуги: постачання теплової енергії; централізоване водопостачання і централізоване водовідведення. У проєкті — договори про надання послуги з постачання гарячої води (КМУ їх ще не затвердив).
Багато в чому перехід на нові договірні відносини зумовлений і нормами Законів «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», зокрема тим, що комерційними приладами обліку цих послуг визначені будинкові лічильники.
КП «Кременчукводоканал» вже розпочало договірну кампанію. Готується до цього й КП «Теплоенерго» - розпочати планують після того, як виконком затвердить нові тарифи на тепло, адже ціна послуги є суттєвою умовою договору. Співвласникам багатоквартирних будинків дається рік з моменту введення в дію норм Закону про ЖКП, аби визначитися з типом договірних відносин – до 1.05.2020 року. Та щоб не переплачувати за тепло, абонентам «Теплоенерго» доведеться поквапитися. За підрахунками КП «Теплоенерго», економія на місяць (для двокімнатної квартири площею 65 кв м) при застосуванні нових тарифів складе:
З послугами водоканалу навпаки: чим швидше укладете нові угоди – тим швидше до вас застосують новий підвищений тариф – НКРЕКП нещодавно його затвердило: тариф на воду зріс на 4%, на каналізацію – на 10,8%.
Рано чи пізно визначатися з договором все одно доведеться (це стосується й абонентів «Полтаваобленерго» - компанії, яка має намір знизити тарифи лише в 2020 році). Ми розповімо про суть кожної моделі договірних відносин — вони є подібними як на теплопостачання, так і на централізоване водопостачання та водовідведення.
Якщо співвласники не визначаться з моделлю договірних відносин до 1.05.2020 року, Закон передбачає укладення угод із кожним як з індивідуальним споживачем. Із цих договорів ми і розпочнемо огляд.
Особливості. Укладається окремо з кожним споживачем у багатоквартирному будинку — власником квартири. Передбачає плату за тарифом на послугу та плату за абонентське обслуговування кожного абонентського рахунку. Відповідальність виконавця за послугу — до входу в будинок.
Переваги. Прямі відносини з виконавцем послуги, який виставляє рахунок окремо кожному споживачу, повіряє квартирні лічильники — усе це входить в абонплату (що таке абонплата і за що її братимуть — читайте тут). Індивідуальна відповідальність за оплату послуги перед виконавцем.
Недоліки. Абонплата нараховується щомісяця протягом року незалежно від обсягу спожитих послуг і кількості зареєстрованих у житловому приміщенні. І навіть якщо послуга не споживається взагалі — це не звільняє від абонплати.
Особливості. Укладається окремо з кожним споживачем. Передбачає плату за абонентське обслуговування, а також плату за обслуговування мереж будинку (якщо договір на теплову енергію — теплових мереж; якщо на водопостачання та водовідведення — мереж водопроводу та каналізації).
Переваги. Прямі відносини з виконавцем послуги. Споживач отримує комплексну послугу, зокрема виконавець бере на себе відповідальність за стан мереж у будинку (до входу в квартири). Індивідуальна відповідальність за оплату послуги перед виконавцем.
Недоліки. Абонплата протягом року (див. вище) та договірна плата за обслуговування мереж, яка, ймовірно, буде високою. Наразі ні «Теплоенерго», ні «Кременчукводоканал» не можуть порахувати навіть приблизно вартість цієї послуги, посилаючись на те, що стан мереж кожного будинку різний. Рахуватимуть виконавці лише тоді, коли співвласники нададуть протокол зборів, де буде зафіксоване бажання укласти саме такі типи угод (індивідуальні з обслуговуванням мереж). До цього часу договірна ціна цієї послуги — «кіт у мішку».
Особливості. Укладається одна угода з виконавцем послуги та уповноваженою особою від імені всіх співвласників багатоквартирного будинку. Уповноважити особу на підписання угоди слід рішенням зборів співвласників (навіть без створення ОСББ). Цей тип договору передбачає лише плату за тарифом на саму послугу. Уповноважена особа виступає посередником між виконавцем послуг і мешканцями: відповідає за розподіл послуг і за розрахунки.
Переваги. Плата виконавцю за абонентське обслуговування відсутня — тобто суми в платіжках будуть меншими (порівняно з формами індивідуальних договорів). Є можливість зекономити.
Недоліки. Оплата за послуги йде через посередника (уповноважену особу). Це завжди ризик: як щодо чесності посередника, так і щодо вчасної оплати мешканців. Імовірно, що уповноважена особа не захоче брати на себе функції абонвідділу безплатно (розподіляти кількість спожитих послуг і виставляти рахунки). До того ж кабмінівська методика розподілу спожитих послуг — це низка формул, складних для застосування. Тобто далеко не кожну людину можна уповноважити на цю справу.
Особливості. Укладається одна угода з ОСББ як із юридичною особою. Цей тип договору передбачає лише плату за тарифом на послугу. ОСББ виступає посередником між виконавцем послуг і мешканцями: відповідає за розподіл послуг і за розрахунки. Внутрішні відносини у будинку регулює статут ОСББ.
Переваги. Так само, як і для колективного договору. Варто зазначити, що в ОСББ і раніше стикалися з розподілом спожитої води — отже, для правлінь ОСББ ця робота і модель договірних відносин не нова.
Недоліки. Оплата за послуги йде через посередника — ОСББ. Є випадки, коли ОСББ через небаланс показників води різницю (між комерційним — будинковим приладом обліку та квартирними лічильниками) погашали за рахунок внесків співвласників на утримання житла. Тому зараз (якщо небаланс значний, а причини неможливо усунути) голови правлінь ОСББ схиляються до індивідуальних форм договорів.
Незалежно від обраної моделі договірних відносин мешканці багатоквартирних будинків сплачуватимуть ще й внески на встановлення, обслуговування та заміну приладів комерційного обліку (будинкових лічильників).
Угода з індивідуальним споживачем будівлі, що є самостійним об'єктом нерухомого майна - це форма індивідуального договору для мешканців приватного сектору. Відносини з виконавцем послуги — такі самі, як при укладенні індивідуальної угоди для співвласників багатоквартирного будинку. Плата за абонентське обслуговування не стягується — не передбачена законом. Підкреслюємо, що для приватного сектору є лише одна форма договору — тож обирати ні з чого, як немає й сенсу аналізувати переваги та недоліки. Відтак, ця категорія споживачів «автоматично» укладе нові угоди - фактом згоди з ними є споживання компослуг, так трактують законодавство юристи.
- Постанова КМУ № 690 від 5.07.19 р. «Про затвердження Правил надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення і типових договорів про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення»
- Постанова КМУ № 830 від 21.08.19 р. «Про затвердження Правил надання послуги з постачання теплової енергії і типових договорів про надання послуги з постачання теплової енергії».
Коментарі
Одна з форм договору – індивідуальний з обслуговуванням внутрішньобудинкових мереж. Проте самі виконавці послуг не хочуть братися за внутрішньобудинкові мережі і приховують: ця послуга буде недешевою. Вони пояснили – чому саме.
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.