Причина проста і очевидна: не проводять торги. Керівництво шкіл та дитсадків напряму укладає договори з чотирма фірмами, за якими стоїть приватний бізнес однієї людини
У кременчуцькі школи та дитсадки купують масло за завищеною ціною. До такого висновку ми дійшли, коли провели моніторинг спільно з ГО «Європейський клуб» та порівняли ціни на масло в навчальних закладах Кременчука та інших міст.
На початку року міські школи та дитсадки (кожен заклад окремо) укладали угоди на закупівлю продуктів харчування, у тому числі й масла вершкового. Це були прямі угоди на допорогових закупівлях: кожна на суму до 200 тисяч гривень, що за законом «Про публічні закупівлі» можна купувати без проведення тендеру, чим і користалися керівники закладів освіти.
Варто зазначити, що у інших містах система закупівель у заклади освіти працює інакше: цим займається профільний департамент освіти (управління, відділ). Сума закупівлі при цьому перетинає поріг у 200 тисяч гривень – і проведення тендеру стає обов’язковим.
У Кременчуці ж свого часу місто відмовилося від централізованих закупівель. З одного боку, це дає можливість керівникам закладів більш гнучко розпоряджатися грошима; з іншого боку – розкриває величезні можливості для уникнення конкурентних закупівель на тендерах.
Аналіз даних за допомогою модуля bi.prozorro.org показав:
При цьому більша частина асортименту купувалася в перших чотирьох постачальників.
Порівняємо ціни в кременчуцьких постачальників, з якими заклади освіти уклали прямі угоди (без торгів), і ціни на масло, куплене в інших містах. Для повноти картини дізнаємося ціну в інших кременчуцьких закладах обласного підпорядкування (тобто не підпорядкованих департаменту освіти Кременчуцької міськради) і в міському таборі «Зоряний». Для порівняння брався аналогічний товар: масло жирністю не менше 72,5% (не спреди, які заборонені для дитячого харчування). А також аналогічні умови: усі закупівлі, які ми порівнювали, відбувалися на початку 2019 року; при цьому усі заклади освіти замовляли масло з доставкою транспортом продавця.
Замовник | Продавець | ціна за 1 кг, договір | Зміна ціни | Тип закупівлі |
Кременчуцький ліцей №4 «Кремінь» | ПП «Діадема» | 204,00 | 219,00 | допорогова неконкурентна |
Кременчуцький ліцей-інтернат №21 «СТАРТ» | ПП «Діадема» | 204,00 | 219,00 | допорогова неконкурентна |
ЗОШ №20 | ПП «Діадема» | 204,00 | 219,00 | допорогова неконкурентна |
ДНЗ №67 | ПП «Діадема» | 204,00 | 219,00 | допорогова неконкурентна |
ДНЗ №68 | ПП «Діадема» | 204,00 | 219,00 | допорогова неконкурентна |
ЗОШ №1 | ПП МА «Дніпро» | 204,00 | 219,00 | допорогова неконкурентна |
ЗОШ №26 | ТОВ «ТФ «Кремартіс» | 204,00 | 219,00 | допорогова неконкурентна |
Кременчуцький педагогічний коледж | ФОП Мазаратій | 119,40 | 127,61 | тендер, 2 учасника |
Кременчуцький льотний коледж | ФОП Сергієнко | 196,80 | без змін |
допорогова конкурентна, 2 учасника
|
Дитячий заклад оздоровлення та відпочинку «Зоряний» | ФОП Верменич | 108,49 | 119,30 | тендер, 4 учасника |
Відділ освіти Тростянецької міської ради | ТОВ Сумська Продуктова Компанія | 120,51 | 145,80 | тендер, 5 учасників |
Управління освіти Печерської районної в Києві державної адміністрації | ТОВ «Фірма «Фавор» | 162,00 | без змін | тендер, 3 учасника |
Департамент освіти Черкаської міськради | ТОВ «Каштан плюс» | 120,00 | 159,72 | тендер, 3 учасника |
Відділ освіти Кривого Рогу | ТОВ «Люстдорф» | 159,95 | 175,94 | тендер, 3 учасника |
Управління освіти Оболонської районної в Києві держадміністрації | ТОВ «Переяслав-Молпродукт» | 124,20 | 136,50 | тендер, 4 учасника |
Міське управління освіти Торецька Донецької обл. | ФОП Кокозей | 154,90 | без змін | тендер, 3 учасника |
Управління освіти Дніпровської районної в м.Києві держадміністрації | ПП «Торгпродсервіс» | 159,70 | без змін | тендер, 2 учасника |
Управління освіти, молоді та спорту виконкому Мукачівської міськради | ФОП Вража | 83,00 | без змін | тендер, 4 учасника |
ДНЗ №1 м.Рава-Руська Львівської обл | ТОВ «Гірна» | 120,00 | без змін | допорогова неконкурентна |
Глухівська ЗОШ №1, Сумська обл. |
ФОП Гаврилова | 115,00 | без змін | допорогова неконкурентна |
КП Івано-Франківський фізико-технічний ліцей-інтернат | ТОВ "Івано-Франківський міськмолокозавод» | 120,00 | без змін |
допорогова конкурентна, 2 учасника
|
Аналіз дає підстави стверджувати, що ціна на масло у Кременчуці суттєво завищена. Так, у інших містах (список для порівняння ми взяли рандомно, користуючись ProZorro) ціна коливається від 83 грн/кг (управління освіти Мукачевської міської ради) до 162 грн (управління освіти та інноваційного розвитку Печерської районної в місті Києві державної адміністрації).
Натомість у кременчуцькі заклади освіти на початку року купували масло за ціною 204 грн/кг (така сума фігурує в угодах). Потім укладалися додаткові угоди, і ціна поступово зросла до 219 грн/кг. (Ці дані ми отримали не лише з договорів, але і з накладних, які попросили за інформаційними запитами у низці закладів освіти). При цьому ціна зростала однаково і синхронно в різних постачальників!
Натомість комунальний дитячий табір «Зоряний» у червні цього року на тендері купив масло у ФОП Верменич по 108,49 грн/кг, згодом ціна була збільшена за додатковою угодою до 119,3 грн, але й ця ціна на 100 гривень за кг менша, ніж купували у школи та дитсадки. Можете самі судити про ефективність закупівель: майже за ту ж саму ціну «Зоряний» купує на торгах удвічі більше масло, ніж ліцей «Старт».
Порівняння цін з іншими кременчуцькими закладами обласного підпорядкування – теж не на користь шкіл та дитсадків.
Так, Кременчуцький педагогічний коледж купив у ФОП Мазаратій через відкриті торги масло за ціною 119 грн/кг (це в той час, як школи та дитсадки укладали угоди на ціну 204 грн/кг), згодом педколедж уклав додаткову угоду, і ціна була збільшена до 127,6 грн/кг (але не до 219 грн/кг, як у школах та дитсадках).
Кременчуцький льотний коледж купив недешеве масло – по 196,8 грн/кг, але вищої жирності – 82,5% (це вказано у додатку до угоди – специфікації товару). Тож і тут порівняння не на користь міських шкіл та дитсадків.
Із відповідей на інформаційні запити ми дізналися багато цікавого. Так, ДНЗ № 68 нам повідомив, масло яких виробників постачалося до закладів: «КремМілК» (Кременчуцький молокозавод), «Клуб сиру» (Канів), «Наш молочник» (Старокостянтинівський молочний завод). Найдешевша ціна, яка фігурує в накладних – 203 грн/кг (за вагове масло). Найдорожче масло - по 219 грн/кг.
Найбільш інформативними виявилися накладні ліцею №21 «Старт»: у них (на відміну від інших закладів) вказана не лише ціна на товар та його кількість (у кг), але й торгова марка масла, а також спосіб фасування. Подивимося на ціну масла від ПП «Діадема» (з ПДВ) відповідно до накладних ліцею «Старт». Масло постачалося як у пачках по 200 г, так і вагове. У одній накладній зустрічається різний тип товару.
Накладні на масло, отримані нами за запитами, можна переглянути тут.
Постачальників масла у кременчуцькі школи та дитсадки чотири: переважна більшість закладів уклала угоди з ПП «Діадема», є угоди з ПП «МА «Дніпро», ПП «Агрофірма вересень», ТОВ ТФ «Кремартіс». Дещо дивує, що нібито в різних постачальників була однакова ціна на стадії укладання угод: 204 грн/кг. А згодом ціна товару у фірм синхронно змінювалася (це ми побачили по накладних).
Проте, як ми встановили за допомогою аналітичної системи YouControl, а також придивившись до угод із закладами освіти, усі чотири постачальника пов'язані між собою. Так, засновником ПП «Діадема» та ПП «Агрофірма вересень» є Віра Михайлівна Голосна. Вона ж у 2011 році була засновницею ТОВ ТФ «Кремартіс». Зв’язок із ПП «МА «Дніпро» теж простежується: у договорах цієї фірми, а також ПП «Діадема» і ТОВ ТФ «Кремартіс» ми побачили спільний (один на трьох) номер телефону.
Ми завітали 22 листопада в супермаркет відомої в місті мережі та подивилися там ціну за пачку масла вказаних виробників. Пачку масла «Селянське», ТМ «КремМілК» жирністю 73% ми купили цього дня за акційною пропозицією за 35 грн (на 5,8-8,8 грн дешевше, ніж у накладних). Масло «Наш молочник» жирністю 72,6% без акції продавалося по 37,5 грн за пачку (на 5,5 грн дешевше).
Задля справедливості слід додати, що в іншій торговій мережі ми побачили у листопаді аналогічну пачку «Наш молочник» за ціною 43,4 грн – це трохи дорожче, ніж купували цю ж марку в кременчуцькі заклади освіти. Але ж ми знаємо головний принцип торгівлі: оптом дешевше. На прикладі ж кременчуцьких шкіл та дитсадків цього не скажеш. Хоча на ринку (як бачимо) є більш дешеві пропозиції.
Як уже сказано, усі закупівлі продуктів харчування були допороговими і неконкурентними. Де немає конкуренції – немає й економії, оскільки, як бачимо, продукти купувалися у пов’язаних між собою фірм, ниточки від яких ідуть до бізнесу Віри Голосної.
Проте стаття 2 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачає, що під час допорогових закупівель замовники «можуть використовувати електронну систему закупівель з метою відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору». І, до речі, ми бачили приклади конкуренції на допорогах (див. таблицю вище).
Завідувачки дитсадків №67 та №68 розповіли, що оголошення про закупівлю продуктів розміщували на сайтах своїх закладів освіти. І свої послуги запропонувала лише ПП «Діадема».
Тетяна Ляпка, завідувачка дитсадка №68 на запитання, чому не купували через ProZorro, відповіла так:
А ось що каже Світлана Тихонова, завідувачка дитсадка №67:
- Ви говорите, що розміщували оголошення на своєму сайті, але чому не провести конкурс через ProZorro? Адже тоді більше постачальників побачать ваше оголошення, - уточнили ми.
- Можливо, ми в цьому році так зробимо. Але я б не сказала, що дуже завищені ціни. У нас діти маленькі. Якщо дешеве масло, то, може, там не масло, а спред?
- Ні, говоримо саме про масло – такої жирності, як вказана у вас. Адже спред взагалі заборонений санітарними нормами.
- На сайті виконкому є інформація про ціни. Тут ціни коливаються від 78,5 до 231, ми вкладаємося в рамки, - впевнена завідувачка.
Головний бухгалтер школи №26 запевняє, що коли обирали постачальника масла (на початку року), ціни в інших були ще вищими:
- А чому б не купувати продукцію через ProZorro?
- Ну от, виграє якийсь постачальник з Полтави, Дніпра, Черкас, так вони нам ще й транспортування додадуть, і вийде ще дорожче! – розмірковує бухгалтер.
Що ж, ми теж подивилися моніторинг цін у Кременчуці від управління розвитку підприємництва, торгівлі, побуту та регуляторної політики виконкому.
Станом на початок 2019 року (4.01.19) ціни на масло жирністю 72,5% складала 60-204,75 грн/кг. Ми не впевнені, що дані моніторингу коректні на 100%, бо навряд чи якісне вершкове масло можна купити за 60 грн. Але, разом із тим, 204 грн (ціна угод на масло на початку року зі школами та дитсадками) – це верхня межа. Тож нам важко погодитися з аргументами, що школи та дитсадки купують масло за вигідною ціною.
Стосовно послуг транспортування – теж непереконливий аргумент. Бо якщо оголошуються торги, усі умови постачання прописуються в тендерній документації, у тому числі про доставку транспортом продавця. До багатьох угод по інших містах додана дислокація закладів освіти. Тож постачальник не може «просто так» (уже після аукціону) додати до ціни витрати на доставку. Це так не працює.
І наостанок трохи спогадів. Під час виборчої кампанії до Верховної Ради один з роликів серії «Робимо Кременчук кращим» на комунальному телебаченні розповідав про безплатне харчування для учнів 1-4 класів, яке забезпечила «команда Юрія Шаповалова».
- Найближчим часом планується забезпечити всіх школярів Кременчука гарячими стравами, - на такій приємній ноті завершився сюжет.
Забули сказати лише про те, що гаряче харчування фінансується з бюджету (за кошти платників податків), і що ці бюджетні гроші (за відсутності конкурентних закупівель) допомагають розвивати приватний бізнес однієї людини.
Додамо, що у дитсадках вартість 60% харчування сплачують самі батьки, решту 40% доплачує бюджет. Тож ціна на масло (і на інші продукти) напряму впливає на батьківський гаманець.
Із травня наступного року у зв’язку зі змінами, внесеними до Закону України «Про публічні закупівлі», знижується поріг для обов’язкового проведення торгів на товари: із 200 тис грн до 50 тис грн. Але до цього часу, на жаль, кременчуцькі школи та дитсадки ще можуть встигнути купити продукти, не торгуючись, в «улюблених» фірм. Звісно, якщо не втрутяться батьківські комітети і не спитають (як ми зараз) у директорів шкіл та дитсадків: що (чи може, хто?) заважає купувати на аукціонах через ProZorro? Адже за рахунок цього можна було б зробити Кременчук ще кращим: урізноманітнити страви, збільшити порції?
Розслідування проведено у співпраці з координаторкою закупівель в Кременчуці Ларисою Гориславець, ГО КІПЦ «Європейський клуб», за підтримки Трансперенсі Інтернешнл Україна в рамках реалізації проекту «Підвищення ролі громадянського суспільства в нагляді за державними фінансами» (Enhancing the role of civil society in public finance oversight), що фінансується ЄС
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.