А ви пам'ятаєте про те, що виборці можуть давати накази своїм депутатам? Що можуть кременчужани вимагати від депутатів-новачків, за яких цієї осені віддали свої голоси, та до кого звертатись зі скаргами?
Цієї осені ми обирали депутатів до міської ради. Обирали по-новому, адже змінилось виборче законодавство. Раніше існувало 42 округи. Мешканці могли йти зі скаргами до свого депутата (якщо він взагалі існував, а не зникав на 5 років після отримання мандата). Тепер система змінилася. Куди йти за вирішенням проблем та що можна вимагати від депутата?
Особливість цьогорічних виборів – міських депутатів обирали за пропорційною системою з відкритими списками. У виборця була можливість обрати одного з кандидатів зі списку партії. Округів стало менше, а їх розміри – більші. Тепер їх 6 замість 42-х. А от кількість депутатів залишилась незмінною. Тож кременчужани обирали і партію, і бажаних для себе кандидатів. Та вибори пройшли, кандидатів у депутати, які перед виборами бігали по дворах, обіцяючи чудове майбутнє, тепер доведеться шукати десь у їхніх теплих домівках. Тим паче, що зараз депутати не закріплені за округами. Тобто немає персональної відповідальності перед мешканцями конкретної вулиці. Навіть якщо вони перед виборами уважно слухали скарги та щедро роздавали обіцянки про красиві дитячі майданчики та нові лавочки.
Намагаємось «достукатись» до депутата на Ревівку. Аби знайти контакти новообраних депутатів та звернутись до них із проблемою, заходимо на сайт міської ради. Проте депутатський розділ ще у стадії розробки. Є список із депутатами та їхніми помічниками. Та зазначена лише партія: жодних контактів. Тож, виходить, доведеться стукати до всіх партій, що представлені у міській раді, та вже там питати, до кого ж нам йти зі скаргами. А це – шість «листів щастя» до партій. Пишемо на фейсбук сторінці однієї партії із питанням, до кого звернутися з проблемою на мікрорайоні. Відповіді нуль. Намагаємось знайти хоча б колишнього депутата з мікрорайону, якого знов обрали до міської ради – може він щось порадить? Та навіть «барин народу» недосяжний: два дні поспіль навіть журналісти не можуть додзвонитися на мобільний. Не кажучи вже про пересічного виборця…
Та все одно наразі депутати не закріплені за округами: ми не знаємо, хто конкретно займатиметься проблемами округу.
Виходить, що зараз можна піти до будь-якого депутата з наболілим питанням. Але так можна бігати за десятком депутатів та писати їм листи, які ніколи не відкриють...
До кого зараз звертатись виборцям зі скаргами, чи розподілять округ між депутатами та чи вестимуть вони прийом? Із цими питаннями ми звернулися до секретаря міської ради Юрія Гриценка.
Отже, чекаємо на конкретну інформацію щодо того, які кременчуцькі депутати працюватимуть із виборцями та як із ними можна контактувати.
Олександр Урін, політолог, доцент кафедри Теорії, історії держави та права КрНУ імені М.Остроградського:
– Робота депутата місцевої ради має складаєтися з трьох основних складових. По-перше, підготовка проектів рішень, їхнє обговорення та прийняття. Це важлива складова для тих, хто прийшов до міської ради, аби працювати для людей, місцевої громади, а не лобіювати власні інтереси. Друга складова – робота в постійних комісіях, де мають не тільки попередньо обговорюватись всі проекти рішень сесій, а і залучатись до цього фахівці, представники громади відповідного профілю діяльності та компетенції. І третя – робота на окрузі, вивчення нагальних проблем його мешканців та спільні з ними пошуки шляхів їх вирішення із залученням за необхідності відповідних владних структур, посадовців та депутатів різних рівнів.. Ця складова відрізняється в залежності від виборчої системи. Останні вибори пройшли за пропорційною системою з частково відкритими списками та преференціями від виборців (за їх бажанням) окремим кандидатам у партійних списках. Виборці обирали партії. Але місцеві вибори відрізняються від парламентських тим, що на першому місці мають бути місцеві проблеми. Те, що сьогодні має зробити міська рада – закріпити депутатів за округами. Вже не за 42-ма, як раніше, а за 6-ма округами, за якими депутати обиралися по Кременчугу по партійним спискам. Таким чином, за кожним таким територіальним округом має бути закріплено по 7 депутатів міської ради – представників партій, які здолали по місту 5% бар’єр та отримали відповідну кількість депутатських мандатів. Потрібно не лише формально закріпити, а визначити в кожному окрузі місце для депутатської приймальні (можливо спільної для сусідніх округів, наприклад, для 2 – 3, 5 – 6). Важливо, щоб на кожному окрузі працювали представники всіх депутатських фракцій, які потрапили до міської ради, а графіки депутатських прийомів ними там виборців оприлюднювались на офіційному сайті міськради та у ЗМІ. Зрозуміло, що представництво фракцій в цих приймальнях буде різним відповідно до кількості в них депутатів. Тобто, якщо у фракції 6 та більше депутатів, вони охоплюють всі округи, а якщо, наприклад, як у «Батьківщини» – лише 5 депутатів, хтось з їх депутатів може опікувався одразу двома сусідніми округами.
– Але якщо депутати ще не розподілені за округами, куди йти виборцям?
– До офіційної приймальної тієї партії, за яку вони голосували чи депутата, якщо в нього така є.
– Що можна зробити із «лінивим» депутатом, який не хоче працювати? Чи можна його відкликати та який механізм?
– Все це казки про те, що депутата можна відкликати. Особливо при пропорційній системі. Так, активний виборець може подавати факти недобросовісної роботи через ЗМІ, звертатись до правоохоронних органів, якщо має місце правопорушення. Проте вихід лише один – на наступних виборах голосувати не серцем, а розумом.
– Тобто, із «лінивим» депутатом нічого не поробиш…
– Бачили очі, за кого голосували. Не прийшли на вибори або повелися на обіцяльників «світлого майбутнього» всім і відразу – отримали лобістів комерційних інтересів певних груп чи відповідальних представників громади, – покажуть справи самих обранців.
– Як за вашими спостереженнями: чи працюють депутати на виборчих округах? Наприклад, якщо проаналізувати депутатський корпус минулого скликання...
– Більшість депутатів не працювали на округах, особливо коли дізнались про зміну виборчої системи. Частина з них активізувалась лише напередодні виборів на окремих округах, за якими вони балотуватися у партійних списках. Ще один момент – я не пам'ятаю, коли востаннє звітували депутатські комісії. За моїх 5 скликань у міській раді це відбувалось регулярно. Звіти депутатів теж мають бути обов'язковими, щоб люди знали, кого обрали, хто згадує про них лише перед виборами, партії змінює, але свій інтерес у владі завжди зберігає.
Депутат міської ради – представник інтересів територіальної громади міста. Він не отримує гроші за свою роботу. Він зобов'язаний виражати та захищати інтереси виборців свого виборчого округу, виконувати їхні доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування. Ну, це в теорії, якщо депутат йде до міської ради задля блага народу, а не власної кишені.
В ідеалі, пан Микола приходить до депутата зі скаргою, проблемою чи пропозицією. Наприклад, аварійне дерево чи неасфальтована дорога. І все. За скаргою пана Миколи депутат надсилає запити до різних інстанцій, а відповіді приходять і до депутата, і до пана Миколи як заявника. І завдяки депутату дерево прибрали, а пан Микола ходить по нормальній дорозі. А якщо онуці пана Миколи немає де гратися, бо дитячий майданчик як із хорор-муві, то сумлінний депутат за заявою мешканця сприятиме встановленню нового. Клопотатиме, аби старий включили до плану заміни. Чи допомагатиме у розробці програми зі встановлення дитячих майданчиків у місті, працюватиме у комісіях тощо. А ще зустрічатиметься з виборцями та звітуватиме перед ними про роботу. А от якщо пан Микола скаржиться на маленьку пенсію – це вже не до місцевого депутата. Бо це не його компетенція: він займається проблемами міста у різних сферах.
Депутатські обов'язки прописані в Законі України «Про статус депутатів місцевих рад».
Крім того, депутат місцевої ради може піднімати перед місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами, а також керівниками правоохоронних та контролюючих органів питання, що зачіпають інтереси виборців, і вимагати їхнього вирішення.
Депутат місцевої ради не рідше як один раз на рік зобов'язаний звітувати про свою роботу і роботу ради, до якої його обрано, перед виборцями і перед колективами та об'єднаннями громадян, які висунули його кандидатом у депутати.
Звіт депутата може бути проведено в будь-який час на вимогу колективу або об'єднання громадян, які висунули його кандидатом у депутати, а також на вимогу зборів виборців.
Звіт депутата проводиться на зборах виборців відповідного виборчого округу, а також на зборах (конференціях) трудових колективів, об'єднань громадян, які висунули його кандидатом у депутати. Про проведення звіту депутат інформує Раду народних депутатів або у встановленому нею порядку її органи.
Депутат місцевої Ради народних депутатів підтримує зв'язки з виборцями на території його виборчого округу. Виборці можуть давати накази своїм депутатам. Депутат є відповідальним перед виборцями свого виборчого округу і їм підзвітним. Депутат, який не виправдав довіри виборців, може бути в будь-який час відкликаний ними у встановленому цим Законом порядку.
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.