Для збільшення продажів та зростання своїх доходів усі торговельні мережі в Україні активно використовують прийоми маркетингу. Це справжня наука про те, як змусити нас витрачати якомога більше. Маркетологи поєднують навички соціологів, психологів, піарників, аналітиків, щоб спокусити покупця придбати товар. Як не потрапити на їхній «гачок», не купляти непотрібного та не дати себе обдурити?
«Кременчуцький Телеграф» досліджував схеми та «хитрощі», за якими у супермаркетах покупців змушують платити більше та купляти зайве.
Після того, як касир порахував вартість вашої покупки, обов’язково отримайте чек та ретельно перевірте його зміст. Іноді касири ненароком або спеціально двічі пробивають один і той же товар. До того, вартість товару у чеку може не відповідати вартості, вказаній на ціннику у торговельному залі.
Особливо уважним потрібно бути під час купівлі товарів по акції. Акція щодо зниження ціни на товар, оголошена у торговельному залі, зовсім не обов’язково може відобразитися у вашому чеку. Покупцям, які помічають такий обман та обурюються, зазвичай пояснюють цю розбіжність тим, що «акція вже закінчилася, а цінники у залі поміняти не встигли». Однак, згідно із законом, ви маєте право купити товар саме за тією ціною, яка вказана у торговельному залі. Тож, у такому разі вам зобов’язані повернути різницю.
Перевіряти чек краще одразу після оплати товару. Щоправда, останнім часом супермаркети друкують їх дрібним шрифтом, щоб покупцям було важче роздивитись вказану вартість товарів. Отже, тим, у кого понижена гострота зору, варто брати до супермаркетів окуляри чи збільшуване скло.
Українці люблять купувати товари у супермаркетах за акційними знижками. Інколи це дає можливість суттєво зекономити, а інколи можна потрапити на гачок, придбавши те, що не потрібно, або ж не зовсім якісний товар.
Перш за все варто пам’ятати, що акції завжди підвищують продажі й таким чином торговельний заклад часто реалізує залежалі товари. Крім того, зі знижкою часто продають товар, термін придатності якого спливає. І треба добре поміркувати, чи потрібен вам такий товар та коли ви збираєтесь їм скористатися — чи не тоді, коли термін придатності вже спливе?
Дивлячись на терміни придатності продуктів, варто врахувати ще й те, що за неправильних умов зберігання термін придатності, особливо влітку, значно скорочується.
Інший прийом — «брехливі знижки». Це коли ціну «до акції» спеціально завищують, внаслідок чого «акційна ціна» виявляється звичайною ціною такого товару. Інколи в інших магазинах такий же товар без акцій коштує дешевше, ніж за акційною ціною у разі застосування «брехливих знижок».
Крім того, коли у супермаркеті пропонують купити три товари за ціною двох, чи п’ять за ціною чотирьох, добре подумайте, чи потрібна вам додаткова кількість цього продукту?
Деякі супермаркети на окремі товари встановлюють додаткову знижку при розрахунку спеціальною карткою банка — партнера. При розумному підході коштом цієї знижки на покупках можна реально зекономити. Варто лише усвідомлювати, чи дійсно цей товар за такої приємної знижки вам потрібен? Та бути уважними щодо термінів придатності акційних продуктів.
На рівні очей (150 см) у супермаркетах зазвичай ставлять продукцію, яку хочуть продати покупцю у першу чергу. Це той товар, який приносить супермаркету більше прибутку. Він може бути дорожчим, проте покупці частіше купують те, що легше помітити. Інколи на нижчих полках є дешевші аналоги таких же товарів.
Якщо це молочна чи інша продукція з малим терміном реалізації, то на полицях спереду ставлять, а у кошиках на верх зазвичай кладуть товар зі старішою датою виготовлення. Хочете придбати свіжіші продукти — не полінуйтеся протягнути руку вглиб полиці, чи достати товар з середини кошика.
Коли магазини максимально заповнені людьми покупці несвідомо роблять більше покупок, бо їм важче зосередитись. Людина бачить, що всі навкруги купують багато продуктів, повз неї провозять повні візки — спрацьовує ажіотаж, який підштовхує також купувати ці самі товари, навіть якщо вони не так вже й потрібні.
До речі, акційні продажі у супермаркетах зазвичай оголошують на вихідні дні, що додатково збільшує кількість людей та їх бажання купувати.
Супермаркети навмисно розміщують біля кас товар, який найчастіше вам не потрібен. Це розрахунок на «емоційні» покупки: батончики, жуйки, різні солодощі. Від більшості таких продуктів можна легко відмовитися. До того, зазвичай, у торговельному залі можна знайти дешевші аналоги таких товарів. Або ж свіжіші за датою виготовлення.
Розрахунок робиться й на те, що у черзі до каси покупці стоять із дітьми, які можуть взяти щось із цих солодощів, а батьки не зможуть дитині відмовити. Саме з цим розрахунком біля кас у супермаркетах інколи навмисно створюють невеликі черги, зачинивши декілька кас.
Найчастіше у рядах дорогий товар розміщують на полицях праворуч і продукти на полицях розставлені так, щоб покупцеві хотілося купити дорогий продукт, який він одразу побачить на вході. Тому краще розпочинати покупки з кінця магазину та купувати товари за раніше складеним списком.
Ще однією хитрістю є два схожі товари, що розташовані поруч. На один з них встановлюється акційна знижка, а на інший ні. Але самі товари нібито випадково на полиці розміщують навпаки. Покупець бере нібито товар зі знижкою, розплачується на касі, і лише дуже уважні при перегляді чека помічають, що придбали товар, на який знижки не було.
Цікавий прийом, який не так часто, але також інколи використовують в українських супермаркетах — вартісна тара. Наприклад, поруч знаходяться два види яблук — один у розсип, а інший, якісніший, упакований у сітці по 4 красиві яблука. При цьому, ціна на яблука однакова. Звісно, що покупець за таких умов кладе до кошика більш красиві яблука — у сітці. І лише після оплати на касі найбільш уважні покупці можуть з’ясовувати при перегляді чека, що окрім яблук вони сплатили ще 3-4 грн за маленьку сіточку, в яку їх загорнули.
Взагалі, якщо ви купуєте щось на вагу, краще мати свої пакетики, які відрізняються від тих, що пропонують покупцям у торговельному залі. Час, коли за такі пакети не брали кошти, вже минув. Віднедавна з покупців беруть гроші майже за всі пакети. І в багатьох супермаркетах ціни на пакети доволі високі — від 80 копійок до 3-4 грн. Покупці за старою звичкою накладають у такі пакети овочі та фрукти й на касі додатково сплачують за це чималу суму.
Отже, обходячись без магазинних пакетів ви можете не тільки суттєво зекономити, а й зменшити забруднення навколишнього середовища.
Звісно, передбачити всі варіанти маніпулювання маркетологів та менеджерів покупцями у супермаркетах дуже важко. Однак, якщо ви будете приходити в магазин із чітко сформованим списком покупок та пакетами для продуктів, а також уважніше дивитися на кінцеві дати реалізації та іншу корисну інформацію на етикетках, то зекономите не тільки свій час, а й чимало грошей.
Здійснено за підтримки Асоціації «Незалежні регіональні видавці України» та WAN-IFRA в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією партнерів
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.