Кабмін затвердив розміри виплат щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни до 24 серпня, які менші за торішні на 162-1321 грн
Цього року уряд вирішив зекономити на ветеранах війни. Щорічну разову грошову допомогу, яку виплачують ветеранам війни та деяким іншим особам, у порівнянні з минулим роком суттєво зменшили. Про це йдеться у постанові Кабміну № 754 від 21.07.2023 року, якою визначені розміри цієї виплати для кожної категорії отримувачів.
Зауважимо, що 20 березня 2023 року Верховна Рада внесла зміни до законів «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та «Про жертви нацистських переслідувань» щодо строків щорічної разової грошової виплати, замінивши слова «до 5 травня» на «до Дня Незалежності України». Інші формулювання у статтях законів залишились без змін. А саме — що ця разова грошова допомога виплачується «у порядку та розмірах, визначених Кабінетом Міністрів України в межах відповідних бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України».
Тобто формально, уряд усе зробив нібито за законом, і грошова допомога буде виплачена до 24 серпня 2023 року у такому розмірі:
1) особам з інвалідністю внаслідок війни та колишнім малолітнім (яким на момент ув’язнення не виповнилося 14 років) в’язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, визнаним особами з інвалідністю від загального захворювання, трудового каліцтва та з інших причин:
2) учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув’язнення не виповнилося 18 років) в’язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися в зазначених місцях примусового тримання їх батьків — 1000 гривень;
3) особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною — 3100 гривень;
4) членам сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, статус яким установлено згідно з пунктом 1 статті 10 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», членам сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, а також дружинам (чоловікам) померлих осіб з інвалідністю внаслідок війни, які не одружилися вдруге, дружинам (чоловікам) померлих учасників бойових дій, учасників війни та жертв нацистських переслідувань, визнаних за життя особами з інвалідністю від загального захворювання, трудового каліцтва та з інших причин, які не одружилися вдруге — 650 гривень;
5) учасникам війни та колишнім в’язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, особам, яких було насильно вивезено на примусові роботи, дітям партизанів, підпільників, інших учасників боротьби з націонал-соціалістським режимом у тилу ворога — 450 гривень.
Варто зазначити, що у 2021 та 2022 роках разова грошова допомога до 5 травня виплачувалася ветеранам війни у більшому розмірі:
особам з інвалідністю внаслідок війни
учасникам бойових дій — 1491 гривню, або на 491 грн більше;
членам сімей загиблих (померлих) ветеранів війни — 966 гривень, або на 316 грн більше;
учасникам війни — 612 гривень, або на 162 грн більше.
Тобто цього року виплата ветеранам війни та жертвам нацистських переслідувань стала меншою на суми від 162 до 1321 грн в залежності від категорії отримувачів. Таке зменшення було очікуваним, адже у державному бюджеті на 2023 рік для виплати цієї допомоги були передбачені менші видатки, ніж на це було виділено торік — 1 млрд 120 млн грн проти 1 млрд 382 млн грн у 2022 році.
Хоча за останні 1,5 року кількість ветеранів війни, які мають право на цю грошову допомогу від держави, значно збільшилась, тож і фінансування відповідної статті бюджетних витрат мали б теж збільшити.
Чи варто було уряду економити на виплатах щорічної грошової допомоги ветеранам війни під час повномасштабної збройної агресії росії — питання скоріш риторичне.
З 2007 року уряд виплачував ветеранам війни щорічну грошову допомогу в декілька разів меншу, ніж це мало б бути згідно з нормами Конституції України та чинним законодавством. Вперше це стало можливо завдяки змінам внесеним до закону «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального статусу» під час прийняття ЗУ «Про державний бюджет України на 2007 рік».
До цієї зміни розмір разової грошової допомоги до 5 травня різним категоріям ветеранів війни визначався у кількості мінімальних пенсій за віком: для учасників бойових дій — 5 мінімальних пенсій, для осіб з інвалідністю внаслідок війни — 7, 8 або 10 в залежності від групи інвалідності, а для учасників війни та членів сімей загиблих — 3 мінімальні пенсії. У новій редакції закону записали, що разова грошова допомога виплачується «у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України».
Зазначимо, що розмір мінімальної пенсії за віком у 2023 році становить 2093 грн. Тобто щорічна виплата учасникам бойових дій мала б бути не 1000, а 10 465 грн! Виплата для інвалідів внаслідок війни — 14651, 16744 та 20930 грн відповідно до групи інвалідності.
Необхідність встановлення розміру цієї виплати не рішенням уряду, а у кратних розмірах мінімальної пенсії відповідно до пільгового статусу ветерана війни, як це відбувалося до внесення змін до закону, підтверджена трьома рішеннями Конституційного суду України та декількома рішеннями Верховного Суду України за зразковими справами.
Про це «Кременчуцький Телеграф» докладно писав у лютому з викладенням повної правової аргументації щодо цього питання, тож охочі можуть з нею ознайомитися.
Протягом останніх років тисячі ветеранів війни зверталися із позовами до суду щодо виплати недоплаченої частини грошової допомоги до 5 травня у розмірі кратному мінімальним пенсіям за віком відповідно до свого статусу. І майже усі вони вигравали судові справи. По всім таким позовам судом були прийняті рішення щодо доплати ветеранам з урахуванням раніше виплаченої суми. Підтвердження цьому можна знайти в Єдиному державному реєстрі судових рішень. Зокрема, це рішення по судовим справам № 440/6906/20, № 440/6341/21 (учасники бойових дій), № 440/9036/21 (особа з інвалідністю внаслідок війн).
Однак, наприкінці минулого року Верховний Суд України, у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, ухвалив постанову по справі № 580/2869/22, де відмовив позивачу — особі з інвалідністю внаслідок війни II групи, у виплаті щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі 8 мінімальних пенсій за віком. Суд дійшов висновку, що зменшення розмірів щорічної соціальної виплати під час воєнного стану не є звуженням права на соціальний захист. У рішенні суду було вказано, що право позивача на виплату щорічної разової грошової допомоги підпадає під гарантії, передбачені ст. 46 Конституції України. Водночас саме ці гарантії можуть бути тимчасово обмежені в умовах воєнного або надзвичайного стану відповідно до ст. 64 Конституції України.
Суд також вказав, що пенсійні органи під час розгляду питань щодо нарахування та виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік повинні керуватися положеннями Порядку, затвердженого постановою КМУ № 540.
Втім, це рішення Верховного Суду не було зразковим, тобто обов’язковим для застосування у судовій практиці за аналогією іншими судами.
І у 2023 році є багато прикладів, коли ветерани війни відсуджували повну суму грошової допомоги у кратних розмірах мінімальної пенсії відповідно до свого пільгового статусу.
Наприклад, 30 червня 2023 року Другий апеляційний адміністративний суд залишив без змін рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 2.11.2022 по справі № 440/8467/22, яким ГУ ПФУ в Полтавській області зобов’язали нарахувати та виплатити позивачу — учаснику бойових дій, недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком.
Останні роки абсолютна більшість ветеранів війни, які подавали судові позови, захищаючи своє право на отримання повного розміру щорічної грошової допомоги, вигравали судові справи та отримували, хоч і з певною затримкою, недоплачені кошти.
Деякі правники вважають, що після внесення змін до законів «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та «Про жертви нацистських переслідувань» щодо строків виплати щорічної разової грошової допомоги ситуація дещо ускладнилася. Адже усі попередні рішення Конституційного та Верховного судів стосувалися щорічної виплати ветеранам «до 5 травня». А тепер мова йде про виплату «до Дня Незалежності України». І хоча по суті нічого окрім дати виплати у законі не змінилося, формально це дає можливість державним органам наполягати на тому, щоб при розгляді судових справ не брались до уваги численні рішення Конституційного та Верховного судів, які стосувалися щорічної виплати ветеранам війни «до 5 травня».
Чи скористуються такою можливістю органи ПФУ та соціального захисту, які уповноважені виплачувати щорічну грошову допомогу ветеранам війни, та якою буде судова практика щодо цього поки говорити рано. Але скоріш за все це стане одним із вагомих аргументів під час розгляду таких справ у судах.
На думку кременчуцького адвоката Жани Лисенко, яка має досвід захисту прав ветеранів війни, шанси виграти судову справу та отримати повний розмір щорічної грошової винагороди у них є.
«Кременчуцький Телеграф» поцікавився думкою правників ГО «Юридичної сотні», які надають правову допомогу учасникам російсько-української війни, ветеранам війни та їх родинам з 2014 року.
Отже, цього року захистити свої права через суд також можливо. А чи варто це робити, кожен вирішує сам.
Здійснено за підтримки Асоціації “Незалежні регіональні видавці України” в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією партнерів
Військовим пенсіонерам радимо почитати:
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.