Інфляція в Україні спостерігається вже далеко не перший рік, а в останні кілька років вона додатково посилилася
Спочатку на тлі пандемії Covid-19, а потім через початок повномасштабної війни. Воєнні дії стали особливо сильним ударом по українській економіці, що практично одразу відобразилося на зростанні цін.
Експерти сервісу зі знижками та промокодами Emporium опублікували статистику зміни вартості споживчого кошика в Україні впродовж 10 минулих років. Автори провели дослідження, враховуючи зміну вартості основних продуктів: хліба, картоплі, мʼяса, круп, фруктів, яєць, молока тощо. Результати виявилися наступними:
Якщо ж до кошика додати делікатеси чи просто більшу кількість продуктів, його вартість швидко наближається до 1000 гривень і більше. За попередніми прогнозами, вже до кінця 2024 року ціна великого продуктового кошика складатиме понад 1200 грн і додатково зросте наступного року.
Не останню роль у змінах ціни відіграє інфляція, а також поступова девальвація гривні. Вони зумовлюють зростання вартості навіть тих продуктів, які виробляються в Україні, у тому числі сільськогосподарської продукції. Попри те, що сезонні продукти дійсно дешевшають, на загальну суму витрат це впливає не надто сильно.
Значно більший вплив на ціноутворення зараз має зростання курсу валют. Якщо до початку повномасштабного вторгнення курс долара переважно коливався на рівні 27-28 гривень, то вже у 2024 році він перетнув позначку у 40 гривень і продовжує поступово зростати. Відповідно, ці зміни мають серйозний вплив на ціну більшості товарів, а не лише продуктів.
Поки що неможливо будувати чіткі прогнози, коли в Україні може відбутися стабілізація цін. Керівник проєкту Emporium Вʼячеслав Карташенко наголосив, що наразі відсутні серйозні передумови для зменшення вартості типового продуктового кошика чи принаймні цінової стабілізації. До того ж, в Нацбанку прогнозують подальшу інфляцію до кінця 2024 року. Відповідно, ціни також продовжать зростати. Тому українцям за можливості радять шукати ефективні шляхи заощадження коштів — використовувати промокоди, брати участь у програмах лояльності тощо. Це дасть змогу витрачати принаймні на декілька відсотків менше, заощаджуючи кошти для інших важливих витрат.