Две недели перед сессией горсовета Кременчуг в некотором смысле штормило. Причина стандартная – деньги. Депутат горсовета Ульянов (он же – советник мэра) подготовил проект решения об увеличении ставки за землю с 1% до 8%. Речь идет о ставке за землю производственного назначения, находящуюся в постоянном пользовании у предприятий.
Проект был обнародован и вызвал бурную реакцию лишь у одного предприятия – ПАО «Укртатнафта». Они выступили против таких новшеств. Появилась информация, что «Укртатнафта» выведет 1000 человек под стены горсовета, если городская власть все же рискнет вынести вопрос на сессию. Городские СМИ стали ретранслировать информацию о том, что такая ставка за землю разорит предприятие, остановит его и даже «поставит на колени».
Прошла информация, что по существующей ставке 1% «Укртатнафта» должна была бы заплатить городу в 2016-м году 18 млн. грн., а при увеличении ставки до 8% сумма возрастет до 125 млн. грн. и станет неподъемной для предприятия.
23 февраля проект депутата Ульянова должны были рассмотреть на сессии горсовета. Но он предложил снять вопрос с повестки дня на доработку. И вопрос сняли – несмотря на то, что город имеет законное право изменять данную земельную ставку в пределах от 1 до 12% от нормативной денежной оценки.
Вопрос снят, но не закрыт. Принято решение о создании рабочей группы, которая будет искать компромиссное решение – его вынесут на мартовскую сессию. О результате работы группы мы узнаем немного позже.
Сейчас же «ТелеграфЪ» получил ответы на вопросы, которые у нас возникли:
– Почему городская власть решила вдруг поднять ставку за земли в постоянном пользовании?
– Почему взбунтовалось против такого решения одно-единственное предприятие – «Укртатнафта»?
– Почему ставку подняли именно до 8%?
Все эти вопросы «ТелеграфЪ» задал автору и разработчику проекта решения – депутату Руслану Ульянову (Блок Петра Порошенко «Солидарность»):
– Пане Ульянов, ви внесли пропозицію підвищити до 8% ставку за землю, щоб збити більше грошей саме з «Укртатнафти» чи задля наповнення міського бюджету?
– Звісно, заради залучення коштів до міського бюджету! Органи місцевого самоврядування, в яких немає грошей, – це фікція. Від нас вимагають ремонтувати дороги, чистити сніг, а де брати на все це кошти? Адже щоб усе це робити, треба їх мати! І підприємства повинні це зрозуміти, треба трохи подумати і про місто! Я подивився журнал Forbes, там є інформація, що за три квартали 2015-го року «Укртатнафта» отримала прибуток 1 млрд. 300 млн. гривень! Це чистий прибуток! Зараз вони малюватимуть нам збитки, але намалювати збитки – це взагалі не проблема!
– Ви ризикнули тиснути на «Укртатнафту», бо наразі у Президента конфлікт з Коломойським, відповідно, всі активи останнього під боєм – ДФС бере у боргову заставу майно «Укрнафти» за несплату податків, Мінфін розробляє положення, завдяки якому вже через три місяці можна буде відібрати у Привату обслуговування бюджетників, а ви вирішили підвищити ставки для «Укртатнафти»?
– Яка різниця, у кого з ким конфлікт?!
– Велика. В Україні наразі можна тиснути лише на того, на кого вже натиснув Президент, а ви – член його партії БППС.
– Жодних партійних вказівок з цього приводу не було і не могло бути. У нас є мета – наповнити міський бюджет, ми її реалізуємо. І шантаж, який йде з боку «Укртатнафти», коли вони погрожують звільненням працівників та невиплатою їм 13-ї зарплати, нагадує мені «зелених чоловічків» Путіна – це коли він казав: ви не зможете стріляти, бо перед російськими солдатами ми виставимо ваших дітей та жінок! Погроза влаштувати мітинг і вивести на площу 1000 роботяг – це шантаж! Ви знаєте, що у липні 2015-го міська влада вже намагалася підвищити ставку для «Укртатнафти», та рішення не змогли провести через сесію! Ми всі розуміємо, чому так сталося – бо «Укртатнафта» працює з депутатами і зараз це робить! Так не повинно бути, щоб усі платили 3%, а хтось один – 1%.
– Ви хочете сказати, що пропонуєте підняти ставку за землю у постійному користуванні для всіх користувачів, а не лише для «Укртатнафти»?
– Звичайно!
– Назвіть підприємства, яких це теж торкнеться?
– «Кременчукгаз», наприклад.
– А ще?
– Всіх я не пам’ятаю.
– Ви складали перелік організацій, яких торкнеться це підвищення?
– Ні, не складали.
– До вас звертались після оприлюднення вашої пропозиції представники інших установ, які мають землю у постійному користуванні? Хтось крім «Укртатнафти»?
– Ні, ніхто не звертався.
– Судячи з реакції інших установ, запропоноване вами підвищення дійсно стосується лише «Укртатнафти», хіба ні?
– Ні! Це місцевий локальний нормативний акт, він стосується усіх, хто має землю у постійному користуванні.
– До речі, чому ви вирішили підвищити саме ставку за землю, яка перебуває у постійному користуванні?
– Це тягнеться ще з 90-х років. Тоді склалася ситуація, коли людина або платила оренду, або платила за землю у постійному користуванні. Ця ставка була набагато нижчою за орендну і передбачала лише сплату земельного податку. Десь після 2000-го року внесли зміни про те, що у постійному користуванні земля може бути лише у державних та комунальних підприємств. Усіх інших зобов’язали укласти договори оренди. Було навіть відповідне рішення Конституційного Суду. Та деякі хитрі не переуклали договори оренди, бо це означало автоматично підняти собі ставку до 3%. Чимало підприємств так зробили. Зекономили, так би мовити, ми маємо це поламати.
– Чому ви пропонуєте підняти ставку саме до 8%?
– Я вам поясню, як попередня влада вирішувала це питання – встановлювали мінімальну суму ставки для «Укртатнафти», а коли щось потрібно було отримати додатково, їдуть, домовляються, і щось отримують.
– Попереднім мером був Бабаєв, це звинувачення на його адресу?
– Так робили всі! Це радянський спадок, коли все вирішувалось у кабінетах – я тобі тут допоможу, а ти мені там допоможеш. Ми ж діємо відкрито, пропонуємо діалог!
– То чому все-таки 8%? Ви якось вираховували цю цифру? Адже ставка може коливатися від 1% до 12%?
– Вирішили 8%. Якщо завод піде з нами на діалог, можливо, буде менше.
– Ще запитання. Трохи раніше рада затвердила для міських підприємств понижуючий коефіцієнт 0,6 на оренду землі. Чому ви погодили понижуючий коефіцієнт на орендну ставку і водночас пропонуєте підвищити ставку за землю, яка перебуває у постійному користуванні? Схоже на те, що інтереси одних суб’єктів влада лобіює, а інших щемить?
– Так зробили, бо багато кременчуцьких підприємств були зав’язані на російські ринки, вони несуть збитки, а «Укртатнафта» – прибуткове підприємство, чому б йому не підтримати у ці скрутні часи місто? Я хочу показати, як приймали рішення по коефіцієнту 0,6 – приїхав Литвиненко (Анатолій Литвиненко, один із керівників Кременчуцької Асоціації роботодавців, ред.), зустрівся з мером, з депутатами, усім все пояснив, показав розрахунки. А «Укртатнафта» почала шантаж. Мені взагалі обіцяли люстрацію у сміттєвий бак.
– Чому ви зняли з порядку денного вашу пропозицію щодо підвищення ставки за землю? Піддалися шантажу?
– Ми продемонстрували «Укртатнафті» відкритість і готовність до діалогу, нехай готують розрахунки, привозять економістів, і ми приймемо узгоджене рішення.
– Чому ви одразу не почали справу з переговорів? Взагалі, міська влада у цьому конфлікті адекватно оцінила свою вагову категорію порівняно з акціонерами «Укртатнафти»?
– Вагова категорія тут не має значення. Давід переміг Голіафа. За нами правда і ми її відстоюватимемо!
После беседы с автором 8%-й ставки за землю депутатом Ульяновым, «ТелеграфЪ» посмотрел список структур, имеющих городскую землю в постоянном пользовании. Это очень важный документ. С нашей точки зрения, он – как документы под заказной тендер, например, – четко указывает, под кого было прописано предложение о повышении ставки за землю до 8%. В списке много учреждений, среди них коммунальные предприятия, больницы и религиозные организации – все они имеют соответствующие льготы по земле в постоянном пользовании. Есть там и крупные городские предприятия. Но наибольшие площади закреплены именно за «Укртатнафтой»:
5,51 га – проспект 50-лет Октября, 33, производство, дата регистрации: 04.08.1998 г.;
19,98 га – Северный промузел, производство, дата регистрации: 23.06.1999г.;
959,09 га – ул. Свиштовская, производство, дата регистрации: 13.08.1999г.
0,69 га – база «Славутич», дата регистрации: 13.02.2001г.
А теперь цифры для сравнения:
Кременчугский колесный завод – 0,39 га и 0,11 га;
Крюковский вагоностроительный завод – 0,26 га;
Кременчугский молокозавод – 4,64.
Кстати, «Кременчуггаз», который упоминался выше, имеет много объектов, но площади их колеблются в пределах 0,01-0,02 га. Самый крупный – 0,46.
Соответственно, представители городской власти могут, конечно, говорить о том, что земельная ставка 8% – это нормативный акт, касающийся всех без исключения пользователей земли. Но совершенно очевидно, кто понесет наибольшие финансовые потери. Отсюда и вывод, кого хотели «наклонить».
Кстати, сбор оплаты за городскую землю – нормальный, штатный способ пополнения городского бюджета. Причем совершенно законный. Проблема в том, что сегодня мы имеем невыигрышную для Кременчуга позицию – городская власть сделала слишком дерзкую публичную заявку и сама же её отозвала, оценив реакцию фигурантов. У нас нет уверенности, что дальнейшие переговоры приведут к пополнению городского бюджета, а не отдельных карманов. Чем закончатся переговоры и будут ли они – увидим. В настоящий момент принято решение создать рабочую группу, в которую войдут мэр Кременчуга Малецкий, первый вице-мэр Пелипенко, автор проекта Ульянов, глава бюджетной комиссии горсовета Плескун, а также представители «Укртатнафты» и других заинтересованных структур – точный состав комиссии ещё не утвержден. Задача комиссии – выработать решение, которое вынесут на мартовскую сессию.
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.