Тренінг із використання штучного інтелекту (ШІ) в навчальному процесі відбувся в лютому на базі ЗОШ І-ІІІ ступенів № 3 ім. В. О. Нижниченка міста Горішні Плавні. Ініціатором заходу виступила директорка закладу Інна Шахман. Його учасниками стали вчителі інформатики, історії, мови (української та іноземної), математики від кожної школи, представники відділу освіти, Центру професійного розвитку педагогічних працівників. Захід відвідав міський голова Дмитро Биков. Провели навчання викладачі інформатики Обласного коледжу «Кременчуцька гуманітарно-технологічна академія імені Антона Макаренка» Тетяна Лисенко, Юлія Брусник, Наталія Кіндікуба. Деталі — у матеріалі Анастасії Левченко для видання «Хроніки тижня».
Реформування освіти в Україні, зазначила Інна Шахман, відбувається в умовах бурхливого розвитку інформаційних технологій.
«Навчальні заклади не можуть стояти осторонь. Педагоги завжди мають бути цікавими дітям та слідувати новітнім викликам в освіті, — наголосила вона. — З інформатизацією життя інтерес учнів до традиційної освіти зменшується, і щоб відновити цю зацікавленість, педагогам необхідно застосовувати сучасні технології, які мають величезний потенціал. Зокрема, це нейронні мережі, які можуть допомогти вчителям не лише ефективно урізноманітнити уроки й у цілому полегшити підготовку до занять, а й бути з учнями на одній хвилі».
Своєю чергою Тетяна Лисенко зауважила, що вона та її колеги Юлія Брусник і Наталія Кіндікуба є викладачами інформатики і тому ШІ, як комп’ютерна технологія — частина їхньої діяльності.
«Сьогодні ми хочемо поділитися тим, поки що невеликим, досвідом, який зараз стає практичним і потрібен кожному вчителю, — зауважила викладачка. — Штучний інтелект кардинально змінив роботу вчителя. ШІ може стати помічником, а може навпаки нашкодити освітньому процесу».
Найбільший виклик, за словами Тетяни Лисенко, полягає в тому, що доступність інформаційних технологій іноді спонукає учнів до «академічної недоброчесності».
Школярі воліють не виконувати домашнє завдання самостійно, а звертаються за готовими відповідями до ШІ.
«Я викладаю програмування, і розв'язання всіх задач, які я даю дітям, вони можуть дізнатися у ChatGPT та отримати там програмний код. А мені потрібно, щоб вони самі ставали програмістами і стояли над ШІ, — наголосила викладачка. — Це складно, бо ми повинні перебудовувати методику, повинні знайти форми занять, де самі будемо користуватися ШІ».
Тетяна Лисенко розповіла про свій нещодавній урок, на якому вона здивувала учнів, повідомивши, що зараз вони разом будуть вивчати бінарний пошук спільно з ChatGPT. Учні мали знайти алгоритм і переробити його під вимоги задачі викладача.
«І ось ми разом намагалися з’єднати те, що їм дасть ChatGPT, те, що полегшить життя, з критичним поглядом та вмінням підлаштовувати ШІ під свої власні задачі, — зазначила викладачка. — Я навчала, як його використовувати, щоб не залишитися в майбутньому без роботи».
У першій частині тренінгу викладачі розповідали про три генеративні мовні моделі: ChatGPT від компанії OpenAI, Copilot і Gemini, розроблені Microsoft і Google. Обговорювали можливості використовування ресурсів ШІ для створення навчальних матеріалів.
«Користь від ШІ є і для учня, і для педагога: економиться час, навіть розумова механічна робота «знімається», що дозволяє більше займатися творчістю. Залучення ШІ полегшує та пришвидшує розробку навчальних матеріалів, на що педагог зазвичай витрачає багато часу. І тому ми обмінюємося досвідом із учителями, зокрема, вчимося у педагогів із Горішніх Плавнів, як використовувати потужну технологію ШІ, як її залучити нам на допомогу», — підсумувала Тетяна Лисенко.
Як розповів Дмитро Биков, до участі у тренінгу його запросила Інна Шахман. Міський голова зазначив, що йому дуже цікаво брати участь у такому тренінгу, який вперше проходить у нашому місті.
«Жодна сфера не зазнає більш радикальних змін завдяки введенню ШІ, ніж освіта. Застосування штучного інтелекту в освітньому просторі потребує фахового обговорення. Однією з найвагоміших переваг ШІ в системі освіти є персоналізоване навчання. Системи на основі штучного інтелекту можуть генерувати індивідуальні плани уроків і оцінювання для кожного учня на основі його унікальних здібностей до навчання та потреб», — наголосив Дмитро Биков.
Мер висловив упевненість, що перші кроки використання ШІ в освітньому процесі не будуть простими.
«Наприклад, ми оголошуємо міський конкурс на кращий урок з історії або географії з використанням штучного інтелекту. Мені було б цікаво побачити, як учителі використовують переваги ШІ в персоналізованому навчанні, оптимізують комунікацію між учасниками освітнього процесу. Як завдяки автоматизації рутинних завдань учителі зосереджують більше часу на творчих аспектах навчання», — зауважив Дмитро Биков.
Він розповів, що вже понад рік користується платною мовною моделлю GPT-4. Це найновіша модель штучного інтелекту від компанії OpenAI, яка стала четвертою в лінійці мовних моделей GPT та першою мультимодальною.
«Хоча GPT-4 далека від досконалості, все ще «галюцинує» фактами й робить помилки, тим не менш мені цікаво, і я майже щодня 20-30 хвилин працюю з нею. Це корисно», — підкреслив Дмитро Биков.
Мер зазначив, що «штучний інтелект, як і люди, схильний до помилок». Одна з найпоширеніших із них виникає через те, що модель намагається посилатися на факти чи події, які насправді ніколи не відбувалися — явище, відоме як «галюцинація». Коли виникають ці викривлення, люди можуть не помітити їх, оскільки модель штучного інтелекту надає неправдиву інформацію разом із реальними даними. У здобутті інформації, впевнений Дмитро Биков, учням не слід завжди повністю покладатися на ШІ.
«Використання штучного інтелекту в навчальному процесі — не фантастичне майбутнє, а сьогоднішня реальність. Педагоги мають навчатися новим технологіям разом із дітьми. ШІ може виступати опонентом, наставником, асистентом учителя. Тому ми на правильному шляху: створюємо в ЗОШ № 3 кабінет із вивчення можливостей штучного інтелекту, а сьогодні організували тренінг із його використання в навчальному процесі. Маємо подружитися зі штучним інтелектом», — підсумував Дмитро Биков.
Автор: «Хроніки тижня», № 8, 29.02.2024 р., соціальні мережі навчальних закладів