Діти – наше щастя. Але щастя непросте. Іноді ми просто не знаємо, що з ним робити – гримаємо, докоряємо, іронізуємо, нарешті, караємо. І щиро віримо, що таким чином виховуємо дитину. А вона – уперта – чомусь не виховується так, як нам треба!
Ізабель Фійоза - французький дитячий психолог - випустила посібник для батьків дітей у віці від 8 до 15 років. Посібник простий і зрозумілий, як кулінарна книга. Мадам Фійоза просто бере конкретну життєву ситуацію; нагадує батькам, як вони на неї реагують зазвичай; а потім рекомендує, як варто було би реагувати, щоб виростити самостійну, впевнену у собі дитину, яка з повагою ставиться до оточуючих.
«ТелеграфЪ» друкує вибрані глави із посібника мадам Фійози.
Ситуація: дитина повертається додому пригнічена: «У мене двійка з математики!»
Звичайна реакція батьків:
- присоромити дитину ще більше: «Ну звісно, чого ж від тебе ще чекати, крім двійки?!»
- зробити вигляд, що саме так і мало статися: «А що тут дивного? Уроки ти не вчиш – от і двійки!»
- відверто звинуватити: «Ти ні на що не здатний, окрім двійок!»
- покарати: «Отримав двійку? Значить, не отримаєш новий комп’ютер!»
- проявити не завжди доречну солідарність: «Не розумію, що треба твоєму вчителю?! Він просто несправедливий до тебе!»
Ваша мета: посилити впевненість дитини у собі та поліпшити її знання.
Перш, ніж реагувати на принесену «двійку», згадайте про свою головну мету, наведену вище. Адже ви не хочете просто принижувати дитину – навпаки, як будь-які нормальні батьки, ви би хотіли її підтримати та навчити чомусь корисному. Отже маєте зрозуміти, що діти і без допомоги дорослих надто часто переживають свої помилки та погані оцінки як провину. Вони потребують допомоги та підтримки, щоб поразки не били надто сильно по дитячому самолюбству. Тож почніть свою розмову з дитиною із співчутливої репліки: «Ти, мабуть, дуже засмучений – двійку отримувати завжди неприємно». Нагадайте дитині, що школа існує для тих, хто вчиться, а не для тих, хто і так все знає. А собі нагадайте, що погана оцінка свідчить, у першу чергу, про те, що дитина ще не засвоїла навчальний матеріал. Отже, поясніть їй, що помилки того, хто вчиться, мають навчальне значення.
Новий підхід: підкресліть значення помилки, поясніть, чому вона вчить.
Спробуйте сказати дитині: «Ти отримав двійку? Це свідчить лише про те, що десь ти припустив помилку. Завдяки цій контрольній роботі ти зрозумієш, який матеріал ще не знаєш. Хочеш, разом подивимось, що тобі треба довчити?»
Psychologies
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.