Вчителі кременчуцьких шкіл скаржаться на те, що керівництво змушує їх працювати на замінах безоплатно. Керівник міського управління освіти твердить, що про примус навіть мови не йде – все робиться виключно на добровільних засадах.
Фінансова криза стала чудовим приводом для значної кількості керівників – як приватних, так і державних установ - повернутися до бандитських методів роботи зразка 1993-1995 років. Якщо брутальне словосполучення «бандитські методи» ріже ваше ніжне вухо, скажімо так – «рабовласницькі методи». Адже саме рабам не заведено платити гроші за роботу. Ця мила система «під шумок кризи» потроху впроваджується й у Кременчуці. Наприклад, у приватній фірмі працівникам виплатили зарплату, меншу на 35 % - і повідомили, що у них, виявляється, вже два місяці чотириденний робочий тиждень. А що службовці працювали по п’ять днів та півдня у суботу – так то їхні проблеми. Один веселий супермаркет пішов ще далі – там працівникам роздали папірці зі стандартним текстом, який треба було підписати. А підписати треба було, що ти не: вагітна жінка; не мати-одиначка; не маєш на утриманні дітей до 3-х років; і, нарешті, ти не інвалід війни – а отже не претендуєш на жоден пакет пільг, передбачений українським законодавством (редакція зберегла цей лист на випадок, якщо керівництво супермаркету повернеться до своєї ідеї-фікс).
До останнього часу подібна інформація надходила від працівників установ приватної форми власності. Втім, нещодавно до редакції звернулись вчителі кременчуцьких державних загальноосвітніх шкіл. Мова йшла про 19, 11, 31 та 28 школи. Говорилося про те, що вчителі відмовляються йти на заміни уроків, бо їх попередили, що заміни не оплачуватимуться. Також не оплачуватимуть заміни на групах подовженого дня.
Коли б мова йшла про окрему школу, можна було б припустити, що це ініціатива дирекції. Але ж для того, щоб група директорів діяла в одному напрямку, має існувати певне розпорядження міського управління освіти. «ТелеграфЪ» знайшов цей документ. Він досить важливий, щоб ви його побачили у повному обсязі, а не прочитали редакційний переказ. Тож лист № 01-12/о-31 начальника управління освіти пана Москалика перед вами. У ньому пан Москалик пропонує директорам орієнтовний перелік заходів щодо економії фонду заробітної плати. Та зауважує, що конкретні заходи керівник закладу визначає самостійно. Треба розуміти, він же самостійно відповідає у разі виникнення трудових суперечок.
«Все для людей, все для людей!!!»
Заявителі звернулись до редакції з приводу пункту 7 згаданого листа: «Заміна відсутніх вчителів, вихователів за рахунок надання відгулів у канікулярний час особам, що їх заміняли (без оплати)». «ТелеграфЪ» запропонував начальнику управління освіти пану Москалику прокоментувати рекомендований ним захід. Геннадій Федорович повідомив наступне:
- Що ви, про який примус може йти мова? Це просто рекомендації, як більше зекономити. Але при цьому нічиї права не порушені! Все робиться виключно за взаємною згодою! Це просто панічні настрої в суспільстві. На даний момент ми оплатили всі заміни! А те, що ви згадуєте, це окремі поодинокі випадки, можливо, технічні помилки. Наприклад, люди хотіли на різдвяних канікулах поїхати кудись. Вони не брали відпустку за власний рахунок. Ми їм ці дні оплатили. Але ж ми платимо не просто так, а за роботу. Це такий взаємозалік. Я особисто розбирався по кожному випадку! Директори усіх згаданих вами шкіл запевнили, що всі заміни оплачені. Ми також оплатили лікарняні та навчальні відпустки. Табелі ми подаємо на 25 число кожного місяця, тож, якщо людина проводила заміни після 25-го, значить, вона отримає свої гроші наступного місяця. Я особисто гарантую – якщо людина заміняла, жодна година не залишиться неоплаченою. Але, якщо вона хотіла – виключно за власним бажанням – не працювати у канікулярний час або у карантин – ми їй таку можливість надали! Але це не значить, що ми економимо на людях!
«Відгули за заміни у законі не передбачені»
З приводу ситуації, що склалася у школах із замінами, «ТелеграфЪ» отримав коментар територіальної державної інспекції праці у Полтавській області. Роз’яснення надав інспектор пан Кудря. Нас цікавило, чи передбачені законом безоплатні заміни, за які вчителі замість коштів отримують відгули? Відповідь фахівця була такою:
- Оплата праці вчителів здійснюється за Інструкцією про порядок обчислення заробітної плати працівникам освіти (Наказ МОН № 102 від 15.04.1993). Слово «відгул» у Кодексі законів про працю застосовується виключно щодо вихідних та святкових днів. Але щоб відгулами надавалась оплата за заміни – такого я у законах не зустрічав. Крім того, ст.106 Кодексу законів про працю прямо вказує, що за роботу у неурочний час надання відгулів забороняється. Інше питання, чи будуть відпрацьовані на замінах години для педагогів «неурочними»? Щоб чітко сказати, чи буде порушуватись ст. 106 Кодексу, треба дослідити весь загал документів – і сам наказ, і те, як керівництво тарифікуватиме відпрацьовані години, табель обліку робочого часу. Хочу також нагадати ст. 9 Кодексу, яка говорить, що умови договорів, які погіршують становище працівника порівняно із передбаченим законодавством, вважаються недійсними.
Вами маніпулюють!
На сьогоднішню кризу пересічний громадянин реагує переважно істерикою, зневірою та апатією – твердять соціологи. В атмосфері паніки та зневіри громадянами простіше маніпулювати. «ТелеграфЪ» запропонував фахівцю-психологу пояснити, яким чином нами маніпулюють. Наш експерт – психолог Костянтин Слісенко:
- Як механізм маніпуляції, у даному випадку використовується ірраціональна ідея – ідея, яка не відповідає нашим потребам, але змушує діяти нас так, як вигідно її автору. Її найпоширеніші варіанти – «ти повинен допомогти фірмі», «ти повинен піти назустріч керівництву». Так формується водночас почуття провини та гіпертрофованої відповідальності, які змушують нас діяти всупереч власним інтересам. Інша поширена форма маніпуляції – особистісні стосунки. Наприклад, директор каже: «Я ж до тебе по-людськи звертаюсь, по-хорошому...» Таким чином розмиваються чіткі межі субординації, людину просять «по-дружньому» погодитись на те, що їй шкодить. Інша дуже поширена форма маніпуляцій – шантаж: «Ви, звісно, можете відмовитись, але ми вам все пригадаємо, коли прийде час...» Усе це – способи «смикати за нитки», щоб змусити людину діяти у потрібному напрямку. Щоб уникнути маніпуляцій, варто чітко зрозуміти, що насправді потрібно саме вам. І діяти відповідно до потреб. Тоді ви сприйматимете свої вчинки, як власний вибір, а не примусові дії під тиском з боку керівної особи.
50x50!
В історії з безоплатними вчительськими замінами є новина позитивна і негативна. Позитив полягає у тому, що вчителі, які звернулися до редакції «Телеграфа» та до голови постійної депутатської комісії з питань освіти пана Уріна, отримають гроші за заміни. Негатив у тому, що у шкільного керівництва існує безліч методів звести рахунки з «розумниками». Наприклад, зменшити їм навантаження (а, відповідно, і заробіток) або провалити атестацію, тощо. Тому кожен громадянин має приймати власне рішення - і брати відповідальність за нього. Кожен вирішує сам, як йому краще – погодитись на невигідні умови і не дратувати керівництво або відстоювати власні права і наражатись на небезпеку. Вибір за вами, панове. Навіть в умовах кризи.
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.