Практично всі солідні супермаркети побутової техніки пропонують клієнтам додаткові послуги – сервісні програми та страхування. Проте перш ніж підписувати договір, уважно ознайомтеся з його змістом, аби потім не кусати лікті за марно витрачені гроші
«Життя техніки сповнене сюрпризів. То смартфон вирішить впасти в каналізаційний люк, то котик переверне чашку з чаєм на ноутбук, а буває, що пральна машина ні з того ні з сього візьме та й затопить сусідів. Щоб убезпечити себе від наслідків подібних несподіванок, слід обзавестися суперстраховкою…» – така приваблива пропозиція від партнера-страхувальника розміщена на сайті компанії «Комфі Трейд» у розділі «Страхування».
На біду, 25-річного Анатолія М. спіткав майже такий самий сюрприз, як з необережним котиком – ненароком вихлюпнув чашку кави на клавіатуру ноутбука, яким користувався менше року. Купував він його у кредит у «Комфі», тоді ж пристав на пропозицію продавця-консультанта й застрахував придбаний товар. А крім цього, ще й заплатив за програму розширеного сервісу для ноутбука («Це набагато більше, ніж просто гарантія!» – переконував рекламний проспект). Тож коли його комп‘ютер «скуштував» кави, Анатолій вирішив скористатися перевагами сервісу й страховки – відремонтувати ноутбук безкоштовно. Та й сплатив він за ці послуги чимало – 1 325 гривень.
Після тривалих перемовин у двох представництвах «Комфі Трейд» Анатолій, за порадою сервіс-менеджера супермаркету побутової техніки, віддав ноутбук до сервісного центру. Там обрахували ціну ремонту – 3,5 тисячі гривень (тобто дві третини вартості ноутбука). А щодо відшкодування у «Комфі» порадили звернутися до страхової компанії.
– Але сервіс-менеджер сказав мені, що я навряд чи отримаю виплату – мовляв, якщо я сам його залив, то страховка не виплачується. Як же так? Коли я страхував товар, із роз‘яснень у «Комфі» зрозумів, що убезпечився і від пошкоджень ноутбука, і від крадіжки, – каже Анатолій, обурюючись, що не може повністю прочитати договір через дрібний шрифт.
Документ, який він нам показав, і справді не прочитаєш: шрифт 1-2, не більше, тобто цяточки з макове зернятко.
Телефонуємо страховику
Що ж, звертаємося до «Страхової компанії «Альфа страхування», з якою укладений договір у «Комфі» (у супермаркеті техніки лише продають договори цієї компанії, а відшкодування збитків – компетенція страховика). У слухавці – ввічливий голос оператора, який назвався Андрієм. Розповідаємо йому про халепу із чашкою кави та залитим ноутбуком. Оператор просить назвати номер договору, після чого пояснює: від необережного залиття він не страхує.
– Ваш договір страхує від пошкоджень майна внаслідок вибуху газу, який використовується у побуті, пошкодження водою водопровідних систем та каналізації, крадіжки зі зламом, розбою, пограбування, протиправних дій третіх осіб, а також страхує відповідальність за нанесення шкоди майну іншими особами під час експлуатації. Тобто пошкодження водою – це тільки каналізаційних та водопровідних систем, якщо відбулася аварія.
– А як же тоді розуміти вашу рекламу про котика, чашку чаю й усілякі неприємності? Ми вважали, що від таких випадків теж страхує договір.
– Ваш договір – «Домашня безпека». Він покриває певні ризики, там прописано, що мається на увазі під пошкодженням рідиною. А є інші договори – вони покривають ті страхові випадки, про які ви тільки що казали, – пояснює оператор компанії Андрій.
Підводні камені договору
Дизайнер «Телеграфа» довго чаклував над договором із цяточками замість літер – ніби дешифрувальник, намагаючись його збільшити. Щоправда, згодом ми знайшли цей договір на сайті «Комфі Трейд». Але, погодьтеся, не кожна людина, яка купує техніку в магазині, має доступ до інтернету. До того ж, на сайті він називається не «Домашня безпека», як сказав нам оператор, а «Додатковий захист».
Договір страхує від пошкодження майна пожежею. Але це не стосується пропалення вугіллям, що випало з каміну, печі, самозаймання приладу внаслідок нагрівання – це винятки. Купа винятків і в ситуаціях з аваріями каналізаційних та водопровідних мереж. І навіть якщо пожежа, вибух газу чи затоплення відбулися через те, що у квартиру лізли крадії – страховик не береться відшкодовувати збитки. І це при тому, що договір (окремо) страхує й від вищезгаданих аварій, і від крадіжок зі зламом.
До того ж страхувальник (тобто споживач послуги) має сповістити компанію-страховика про неприємності, що трапилися з майном (страховий випадок) протягом двох днів. І не чіпати це майно та місце події, доки його не огляне страховик. А тепер уявіть: вас залило водою з каналізації «по самі вуха» – аж так, що дістало техніку, а ви сидите й чекаєте, доки офіційна особа не складе разом із вами акт пошкодження майна…
«План захисту ПК» захищає тільки від перепадів напруги
Що ж, спробуємо щастя за програмою розширеного сервісу (Анатолій купив сертифікат РС у комплекті зі страховкою). Але й тут ремонт за кошти сервіс-провайдера – компанії «Технобум» – не світить: телефоном нам пояснюють, що послуга РС розповсюджується тільки на випадки несправностей від перепаду напруги, потрапляння блискавки у кабель…
Прочитаний нами договір з сервіс-провайдером на сайті «Комфі» потішив лише пунктом 5.1: якщо ти не скористався «Послугою РС» (розширеного сервісу) під час дії договору – можеш протягом місяця з дня його закінчення обміняти в сервіс-провайдера договір на картку, що дорівнює номіналу вартості послуг. А потім частково розплатитися цією карткою при наступній покупці у «Комфі». Анатолій каже, що про таку можливість навіть не знав…
Проте зараз юнак міркує над тим, як повністю повернути собі гроші – не лише за «Послугу РС», а й за страхування, бо вважає, що його належним чином не поінформували про умови договору. Та довести це можна тільки у суді.
Коментар юриста Олена ДМИТРИЧЕНКО, адвокат:
– Як передбачено Цивільним кодексом України, правочин може бути визнаний недійсним, якщо його зміст суперечить цьому кодексу, іншим актам цивільного законодавства. Зокрема, не дотримано форми правочину, договір підписаний не уповноваженою на те особою тощо.
Як вбачається із частини 2 договору страхування майна, яку взагалі неможливо прочитати через надто дрібний шрифт, ця частина не підписана жодним учасником правочину та являє собою просто аркуш паперу, заповнений текстом невідомого змісту. Крім того, у частині 1 договору страхування майна (чек – ред.) не вбачається, чи взагалі уповноважений магазин укладати договори страхування від імені страховика. Не зрозуміло, яка саме особа підписала цю частину договору і на якій правовій підставі. Тобто виникає багато питань, які ставлять під сумнів дійсність цього договору. Крім того, слід звернути увагу на вимоги Закону «Про захист прав споживачів». Цим Законом передбачено, що споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги).
Враховуючи розмір шрифту договору (що не дозволяє ознайомитися з його змістом), є підстави стверджувати, що споживачу така інформація не надавалася (якщо він, звісно, не розписався у інших «внутрішніх» документах страховика про повне ознайомлення з умовами страхування).
Крім того, підприємницька практика є такою, що вводить в оману, якщо під час пропонування продукції споживачу не надається або надається у нечіткий, незрозумілий або двозначний спосіб інформація, необхідна для здійснення свідомого вибору. Правочини, здійснені з використанням нечесної підприємницької практики, є недійсними.
Можна скористатися вищевказаними нормами закону для розірвання договору в судовому порядку.
Наостанок. Практично всі супермаркети техніки сьогодні пропонують покупцям додатковий сервіс та договори страхування, особливо при купівлі товарів у кредит. Ми в жодному разі не робимо антирекламу таким послугам – звичайно, якщо ви погоджуєтесь на них добровільно, прочитали проект договору та повністю розумієте його зміст. Це важливо, аби потім не кусати лікті за марно витрачені гроші.
Малюнок до статті - Зміст гарантії на товар в Україні (зліва) та ЄС. Карикатура з виставки, що відбулася у Кременчуці в рамках "Вуличного університету"
"Кременчуцький Телеграф", №35, від 29 серпня 2013 року
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.