У мешканців Раківки вночі на верхніх поверхах зникає з кранів вода. Люди запитують: чому їм нараховують оплату, як при цілодобовому водопостачанні? Водоканал посилається на те, що перерви з водою на Раківці не виходять за припустимий термін відхилення, та на графік, затверджений виконкомом. Але вводити обмеження режиму надання послуг можна лише на рік
Вода – з перебоями
«Доброго дня, редакціє! Хочу торкнутися теми подачі води (холодної та гарячої) у нічний час (з 24:00 до 5:00 ) на Раківці . Якщо взяти звичайну квартиру на правому березі (Раківка) і на лівому, то тариф виходить однаковий. Але лівий берег отримує воду цілодобово! Якщо на це подивитися з іншої точки зору, хіба не виглядає це як «послуга, надана не в повному обсязі»? Якщо це реально так, то чи можна тоді вимагати зниження тарифів? Хотілося, щоб Ви цю тему проштудіювали, тим більше, що з прийдешнім підвищенням комуналки це актуально», –
такий лист «ТелеграфЪ» отримав від Олександра, мешканця дев‘ятиповерхівки на вулиці Л.Дніпрова, 82. Лічильника води у нього немає. На підтвердження Олександр надіслав кілька квитанцій про оплату компослуг – оплата за воду виставлена за нормою – 10,5 кубометрів на одну людину на місяць.
Закон
Послуги мають надаватися безперебійно
Звернемося до нормативної бази, яка регламентує подачу води споживачам.
1 Закон «Про житлово-комунальні послуги» (ст. 16) регламентує, що комунальні послуги мають надаватися споживачам безперебійно. Ця ж норма міститься у «Правилах надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення», затверджених Постановою Кабміну №630 від 21.07.05, та передбачена у Типовому договорі про надання послуг населенню.
2 Перерви у наданні комунальних послуг (зокрема, ми говоримо про те, що стосується холодного водопостачання) допускаються
– на час проведення планових ремонтних робіт (графіки таких робіт мають узгоджуватися з міською владою),
– для ліквідації наслідків аварій.
Про перерви у наданні послуг виконавці мають попереджати споживачів не пізніше як за 10 днів, і в цьому випадку передбачений перерахунок, цитуємо:
«Виконавець/виробник зобов’язаний проводити перерахунок розміру плати за житлово-комунальні послуги у разі перерви в їх наданні, ненаданні або наданні не в повному обсязі у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України». (п. 4, ст.16 Закону України «Про житлово-комунальні послуги».
3 Порядок проведення перерахунку затверджений Постановою Кабміну №151 від 17.02.10. За яких умов здійснюється такий перерахунок та на скільки знижується оплата – деталі у таблиці. Якщо говорити конкретно про холодну воду, зауважимо:
– право на перерахунок обумовлено для споживачів, які не мають лічильників;
– передбачено, що перерахунок проводиться «за наявності перерв у цілодобовому централізованому постачанні холодної води тривалістю понад 6 годин на добу більше ніж два рази на місяць» або за перерви, що перевищує понад 30% загального часу подання води, якщо вона подається за графіком.
Про ці норми – окремо, бо саме на них «грають» водоканал та міська влада, постачаючи воду споживачам Раківки з нічною перервою кожної доби.
Гра у формальності
Перерва є – перерахунку немає
Перебої з водопостачанням у Крюкові та Раківці існують роками. Заради справедливості варто сказати, що 10 років тому ситуація була набагато гіршою: воду подавали за графіком по годинах вранці та ввечері. У 2004 році КП «Кременчукводоканал» ввів в експлуатацію резервуар питної води на 5 тисяч кубічних метрів. «Завдяки Димурівському резервуару-пятитисячнику пішли в минуле часи, коли Крюків отримував воду за графіком», – про це писав бюлетень водоканалу «Вода та місто» у 2007 році.
Але водоканалівці дещо злукавили: графік існує й на даний час. Міськвиконком 4.02.05 ухвалив нове рішення №73 «Про затвердження графіку подачі холодної і гарячої води для населення м. Кременчука». На даний час воно не скасоване – тобто чинне, підтвердив начальник УЖКГ Сергій Ярош. Щоправда, графік став менш жорстким (з часів до 2004 року) і передбачає подання води крюків‘янам з обмеженням у 6 годин на добу: із 05.30 до 23.30.
Що заважає забезпечити подачу води мешканцям Раківки цілодобово? І чому не проводиться перерахунок за не надані послуги? Такі питання «ТелеграфЪ» поставив керівництву КП «Кременчукводоканал».
– Подача води на Раківку здійснюється цілодобово, але у зв’язку з тим, що в період часу з 24.00 до 05.00 (п’ять годин) йде заповнення водою резервуарів, підтримувати постійно максимальний робочий тиск води у водопровідних мережах технічно неможливо, – така відповідь надійшла за підписом Віталія Одношевного, заступника гендиректора по роботі з абонентами.
Стосовно перерахунку нам відповіли, що він проводиться «у разі порушення допустимого строку відхилення показників централізованого постачання холодної води». Тобто якщо перерва не перевищує 6 годин (або 30 % часу за графіком), перерахунок не передбачений, уточнили у юрвідділі підприємства.
Право на перерахунок
За що й на скільки мають зменшити оплату за неякісні компослуги
Графік на компослуги можна вводити лише на один рік
Фактично обмеження споживачів у Кременчуці у вигляді подачі води за графіком – це порушення норм Закону України «Про житлово-комунальні послуги». Бо обмеження режиму надання може вводитися лише на рік, а не тривати постійно, як у мешканців Раківки.
Цитуємо п. 6,7 ст. 16 цього закону:
«Місцеві органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, мають право тимчасово визначати інші норми споживання, якості та режими надання житлово-комунальних послуг з урахуванням технічних можливостей підприємств, кліматичних та інших місцевих умов.
Термін дії рішення щодо обмеження інших параметрів та нормативів споживчих властивостей, режимів надання житлово-комунальних послуг не може перевищувати один рік».
Чому ж і досі графік подачі води не скасований всупереч закону? «ТелеграфЪ» спитав про це начальника УЖКГ Сергія Яроша.
– Дуже правильно і по-європейськи, коли послуга надається безперебійно, як це передбачає закон. І до цього слід йти. Але закони, які розробляються, підв’язані до європейських норм. Але в нас на сьогодні ситуація інша з технічної точки зору. Мережі зношені на 70-80%. Насосне обладнання теж морально й технічно застаріло і не може забезпечувати підкачку води в тих нормах, які прописані в законі. Лише після модернізації, якою нині займається КП «Кременчукводоканал» (підприємство отримало кредит Світового банку), можливо буде змінити ситуацію. Зараз підприємство модернізує мережі, насосні станції.
– Але чому тоді норми на воду однакові й для мешканців правобережжя, якому вода подається за графіком, і для лівобережжя – при цілодобовій подачі?
– У моєму розумінні, це – стимул ставити прилади обліку, це теж європейська практика. В мене особисто стоїть лічильник. А норми – це атавізм.
На замітку
Як діяти споживачам?
Шлях 1, «нервомотний»
Якщо споживачі мають сумніви щодо обґрунтованості чинного тарифу на воду або нормативів споживання (до речі, їх теж затверджують місцеві органи влади) – є сенс звертатися до Антимонопольного комітету, каже адвокат Олена Дмитриченко. Додамо, що чинний «Порядок розроблення та затвердження нормативів питного водопостачання» (наказ Держжитлокомунгоспу №205 від 15.11.2004 р.) передбачає, що при розробленні нормативів використовується низка факторів, серед яких і наявність (або відсутність графіку). Разом із тим, норма на воду у Кременчуці– 10,5 кубометрів (із них 3,15 – на гарячу, решта – на холодну), і вона однакова для багатоквартирних будинків: як за графіком (як у Крюкові та на Раківці), так і без графіка. На це й можна скаржитися.
Але такий шлях – довгий і тернистий. Нагадаємо, у минулому році Антимонопольний комітет за скаргою мешканців Занасипу визнав необґрунтованими тарифи на послуги з утримання житла. «ТелеграфЪ» писав про це в матеріалі «Тарифи зі стелі» (№17 від 25.03.2013 р.). АМКУ рекомендував міській владі затвердити економічно обґрунтовані тарифи для керуючих компаній «Житлорембудсервіс» та «Добробит». Минув рік, віз і нині там.
Шлях 2, для індивідуалістів
Не чекати «милості» від міської влади та Антимонопольного комітету і не витрачати свій час на листування. Поставити лічильники на воду. Із досвіду споживачів: ті, хто платять за лічильниками, використовують води утроє (а то й учетверо) менше, ніж за щедрою нормою.
Кременчуцький ТелеграфЪ від 22.05.2014
Інформація
Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.