БЛОГЪ: Повірка? Чи «бізнес» за державний кошт???

3.08.2015, 13:10 Переглядів: 4 282

БЛОГЪ: Повірка? Чи «бізнес» за державний кошт???

Колісник Анатолій Степанович, експерт з метрології

 

Згідно діючого Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність», повірка лічильників води - це процедура, яка є обов’язковою, оскільки лічильник - госпрозрахунковий прилад за допомогою якого здійснюється облік води та на підставі показань якого проводяться фінансові розрахунки між споживачем та постачальником води.

 

Сама повірка лічильників води вже давно не є новиною, але в багатьох споживачів води, починаючи з минулого року, виникає резонне питання: чому лічильники гарячої води повіряються «безкоштовно», а за повірку холодного потрібно платити? Відповідь лежить просто на поверхні - вартість «безкоштовної» повірки внесена в тариф на гарячу воду Постановою НКРЕ, причому структура і розмір утворення цієї «безкоштовної» послуги – це таємниця за сімома печатками, оскільки це ще один із варіантів «підзаробити» монополісту на населенні. Постанова НКРЕ про включення ж вартості повірки лічильників холодної води слід чекати після місцевих виборів 2015 р.

 

Останнім часом достатньо агресивно вийшла на ринок послуг з повірки лічильників води така собі організація - Київський «Центр вимірювань», який пропонує виконання робіт з повірки лічильників води без його зняття, тобто повірка на місці його експлуатації. З першого погляду це досить приваблива пропозиція і багатьох вона цікавить, але невидимі та значні проблеми і наступні підводні камені при виконанні повірки таким чином, як завжди, в деталях. Відомо, що таке обладнання використовується за кордоном, але виключно в разі проведення інспекційної перевірки, або спірних питань.

 

Використання ж такого обладнання для масової повірки являється сумнівним, оскільки в переважності випадків виконання цієї роботи супроводжується труднощами технічного характеру при забезпеченні необхідних умов виконання повірки та її організації. Ось, наприклад, відгуки за таку послугу.

 

До всього додається складність, а інколи і неможливість дотримання необхідних технічних вимог при проведенні повірки лічильника на місці його експлуатації.

 

Окрім всього перерахованого, і найпевніше одним із найважливіших моментів, є те, що при виконанні повірки лічильників води, які знаходяться в експлуатації, застосовується правило «2 дельта», що означає збільшення межі допустимої похибки лічильника, що повіряється в 2 рази. Тобто допустима похибка буде становити 4% або 10%, як для прилада, що знаходиться в експлуатації, проти 2% , як при випуску з виробництва, чи після технічного обслуговування. Про що це говорить з технічної точки зору? Це говорить про те, що точність вимірювання лічильників води, які надаються на повірку з експлуатації значно занижена і ніхто не може гарантувати якою вона буде умовно кажучи через місяць чи півроку після такої повірки. Статистичні ж дані про проведення періодичної повірки лічильників на місці його експлуатації, говорять про те, що близько 40-60 % лічильників бракуються і не проходять повірку навіть при такій значно збільшеній межі допустимої похибки до 4% або 10%. Як наслідок вони значно занижують покази спожитої води.

 

З першого погляду можливо це і вигідно для споживача, але відома істина, що профілактичні заходи в вигляді своєчасного технічного обслуговування будь-якогоо приладу, в тому числі і лічильника води, збільшують термін його експлуатації і гарантують споживачу безвідмовну роботу лічильника аж до наступної повірки. І що не менш важливе для власника лічильника - економію коштів та часу, а для постачальника об’єктивний облік та зменшення необлікованих втрат.

 

Це пояснюється на простому прикладі. Спроба зекономити час за рахунок одномоментного приходу спеціаліста з «чемоданчиком», не гарантує вас від того, що, при негативному результаті повірки, лічильник буде забракований і вам доведеться чекати на прихід контролера для розпломбування вашого лічильника, чекати на прихід спеціаліста з демонтажу, ремонту лічильника, потім монтажу і ще раз приходу контролера для його опломбування. Що виливається в 5-разове спілкування з відповідними службами та ще й ваш робочий час. Окрім того, відомо, що в тарифі на воду ні на гарячу, ні на холодну немає статті витрат на ремонт лічильника, а є тільки на періодичну повірку та, оскільки він є власністю абонента, за ремонт потрібно буде платити додатково.

 

В доповнення до цього можна сказати, що 8 липня 2015 року вийшла Постанова №474 Кабміну «Про затверження Порядку подання засобів вимірювальної техніки на періодичну повірку, обслуговування та ремонт» в якій, згідно п.4 зазначено, що «Обслуговування вимірювальної техніки здійснюється під час її періодичної повірки», це дійсно дуже важлива вимога. Адже всім відомо, що будь-який прилад, а особливо лічильник води, який працює в досить жорстких умовах, потребує періодичного технічного обслуговування, яке дозволяє забезпечити його гарантовану роботу до наступної періодичної повірки із необхідними метрологічними характеристиками. Ось тільки питання, чи прислухаються водопостачальні організації до вимог п.4 згаданої Постанови Кабміну, чи будуть вони її виконувати з огляду на очевидні аргументи, чи махнуть рукою? Поживемо і побачимо які вони господарі.

 

І наостанок. З метою демонстрації наводимо невеликий фінансовий розрахунок очевидних збитків, як правило, комунальних підприємств з водопостачання, для середнього по розміру міста України.

  • Щомісячна реалізація води для населення на рівні 4’000 000 куб м
  • Прогнозовані збитки водопостачаючої організації за рахунок від’ємної похибки вимірювань в розмірі 4% для лічильників води побутової групи складають біля 160 000 куб м щомісячно
  • При ціні на воду та водовідведення в межах 7-9 грн/куб м збитки складатимуть 1 280 000 грн щомісячно!!! Це 15 360 000 грн щорічних втрат, які можна використати на придбання нового обладнання, технологій, модернізацію всього виробництва, соціальну сферу тощо.

Чи готові міські громади, яким належать водоканали, платити таку ціну за красиве, але «червиве яблучко»?

 

Не складно спрогнозувати потенціальні втрати постачальника води, в разі невиконання робіт з технічного обслуговування лічильників і по цій причині збільшення похибки вимірювань в геометричній прогресії. Зрозуміло, що це вже будуть цифри зовсім іншого порядку.

 

То ж постає питання: кому вигідна така періодична «ПОВІРКА» і чи є це взагалі повіркою, а не просто БІЗНЕС-проектом за державний кошт?!

Час покаже...

Автор: petrova
Теги:
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це редакцію.

Інформація

Користувачі, які знаходяться в групі Гості, не можуть залишати коментарі до даної публікації.
Будь-ласка, ЗАРЕЄСТРУЙТЕСЬ.
Ознайомтесь із правилами коментування.
  • Kiaparts
  • НОВИНИ ПАРТНЕРІВ:


Свіжий випуск (№ 45 від 7 листопада 2024)

Для дому і сім'ї

Читати номер

Для дому і сім'ї - програма телепередач

Читати номер

Приватна газета

Читати номер
Попередні випуски
Вверх